LED lysrör utan ballast

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Sundvik
Inlägg: 20
Blev medlem: 2 april 2022, 09:23:30

Re: LED lysrör utan ballast

Inlägg av Sundvik »

Med andra ord så finns det egentligen ingen anledning att behålla drosslarna då heller. Har en utbildad elektriker i familjen som kan ta bort dom. Jag har 8 lysrör på 4 armaturer som jag vill byta till ledrrör på men skulle jag kunna uppnå samma inbesparing med att lämna kvar alla drosslar och ta bort typ varannan kondensator ?

Vilken tariff jag hade i affärslokalen vet jag inte, det var för över 10 år sedan.
limpan4all
Inlägg: 8228
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: LED lysrör utan ballast

Inlägg av limpan4all »

Bäst är att bygla drosslarna (två klipp, skalning och en Wago så är det klart). Klipp bort kondensatorerna och isolera ändarna på kablarna är bäst. Men ligger utanför vad som är tillåtet egentligen. Faskompenseringen är i princip inte behövlig längre på vettiga CE-märkta LED-rör, de skall numera ha inbyggd faskompensering till 0,9 om jag inte minns helt fel. Tidigare så hade enheter som drog mindre än 20W aktiv effekt ett undantag för just faskompensering, det skall ha tagits bort.

Som vanligt så är det skillnad på vettiga LED-rör från etablerade tillverkare och "China Enginering rör"...
Sundvik
Inlägg: 20
Blev medlem: 2 april 2022, 09:23:30

Re: LED lysrör utan ballast

Inlägg av Sundvik »

Tack för alla inlägg, jag skall ännu återkomma om det där med reaktiv effekt här i tråden. Men jag har en annan fråga som egentligen inte har med ämnet att gör, hoppas TS ursäktar detta och vill nån moderator flytta den till en skild tråd så varsågod.

Jag vet inte om det är sant eller en skröna att man stryker med om man tappar hårtorken (påkopplad) i badkaret där man ligger. För att det skall bli riktigt klart vad jag menar så säger vi att badkaret står på en våt gräsmatta och är av plåt.

Ifall det nu stämmer så här kommer den egentliga frågan:
Om hårtorken är ansluten till en ca 2000 watts inverter som får sin ström från 12 volts batterier, händer det även då något ?? Från en inverter kommer det ju i princip ingen ström som vill till jord, ingen egentlig fas och nolla.
MiaM
Inlägg: 10225
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: LED lysrör utan ballast

Inlägg av MiaM »

Praktiska studier visar att om man dumpar ner en 1kW halogenlampa samt värmeelementet från en 2kW värmefläkt i badkaret och matar allt detta genom jordfelsbrytare (fyrpolig för att båda ska ligga inom samma "jordfelsskydd", men ändå kunna matas från två separata 10A-matningar) så löser inte jordfelsbrytaren ut. Detta med badkar som står på plastgolv.

Min slutsats är att om du inte rör något annat än vattnet/badkaret så har du nog hygglig chans att överleva. Utan jordfelsbrytare är det däremot goodbye om du t.ex. råkar nudda kranen. Likaså kan det vara farligt att kliva ur badkaret. Om detta skulle hända så är nog det bästa att dra i sladden till den kopplas bort ur vägguttaget, även om det innebär att man är tvungen att dra så hård att sladden går av eller vägguttaget lossar från både vägg och kablar (ifall kontakten på nåt sätt fastnat i uttaget).

Men gör aldrig detta...

Angående inverter så lär de bonda jord till nolla när de inverterar, men om det är en inverter som också kan ladda batteri från elnät så bryts denna bondning när den laddar batteriet.

Om det enbart är en inverter utan nån laddfunktion så finns det väl risk att den har nån kontakt mellan primär- och sekundärsida. Oklart exakt varför men ser samtidgt ingen stark anledning till att undvika detta om det t.ex. är en inverter för att köra små nätdrivna laster t.ex. i bilen eller liknande.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26575
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: LED lysrör utan ballast

Inlägg av danei »

Om du tar i kranen så löser jordfelsbryten.

Men att bada med två elektriska prylar ansluta till olika faser är högst olämpligt.
Sundvik
Inlägg: 20
Blev medlem: 2 april 2022, 09:23:30

Re: LED lysrör utan ballast

Inlägg av Sundvik »

Jo jag tog till med ett badkar och hårtork för att det skulle vara lätt att förstå och alla har väl hört om dylikt. Och svaret är väl alltså att man stryker med när man i det fiktiva exemplet står med ett ben på vått gräs och det andra i badet alternativt tar i kranen.

Men antagligen måste jag vara tydligare med hur det verkligen är. Invertern är en apparat som omvandlar 12 v likström till 240 v växelström, ibland använder jag en som producerar ren sinuskurva och ibland en annan som har fyrkantsvåg (modifierad sinusvåg).

Till denna inverter har jag kopplat en vanlig trädgårds sänkpump, visserligen tillverkad för att ligga under vatten men ändå...
Denna sänkpump ligger på botten av en badbalja och gör jobbet som cirkulationspump mellan kamin och balja eftersom det inte finns några genomföringar i baljan.
Och i baljan sitter jag och många andra.

Att detta är farligt med nätström begriper jag och då skulle en jordfelsbrytare vara det första att köpa så klart men det finns ingen nätström på min sommarstuga, bara solkraft. Jag tror ju att det är ofarligt med invertern men skulle ändå vilja ha en bekräftelse.
Mindmapper
Inlägg: 6487
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: LED lysrör utan ballast

Inlägg av Mindmapper »

Hade du 240V så är det nästan som 230V i nätet. Vi kan bortse från 10V skillnad.
En jordfelsbrytare känner av att det som kommer in också går ut. Går inte allt som kom in ut så har du en felström som tar någon annan väg. Spelar alltså ingen roll om strömmkällan är elnätet eller något annat.
Det som kan vara knepigt med en inverter är att du kan ha en likströmsnivå. Detta löser en dyrare jfb av typ B.
MiaM
Inlägg: 10225
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: LED lysrör utan ballast

Inlägg av MiaM »

Jag hade nog övervägt att använda antingen någon pump som är tydligt metallkapslad såsom t.ex. en jetpump (där man kan ana att axeln går mellan motordel och pumphus även om allt är gjutet i ett stycke) eller använda en pump som går på lägre spänning, typ länspump för båt, kranvattenpump för husvagn/husbil/husbåt eller cirkulationspump för husvagn/husbil/husbåt eller liknande.

Alternativt låta utloppet ur badet rinna in i en metallbehållare där pumpen är placerad, och se till att metallbehållaren är jordad.

Jag är kanske paranoid gällande sånt dock.

Jordfelsbrytare är bra men man ska inte lita på att de alltid fungerar. OBS också att de ska provköras regelbundet, nån gång i månaden är nog bra.

För att jordfelsbrytare och över huvud taget skyddsjord osv ska fungera vettigt så måste elanläggningen ha ett vettigt jordtag. För vanliga elnätet kan man normalt räkna med att nätet i sig har tillräckligt bra jordtag men för ett off-grid-system så måste det alltså finnas ett jordtag, annars kan det till och med bli farligare med en utan skyddsjord. De två problem som kan uppstå är dels om något ojordat börjar leda ström mellan sin nätspänning och beröringsbar ledande yta (typ t.ex. metalldelar på en borrmaskin med ojordad stickpropp) och denna beröringsbara ledande yta kommer i kontakt med äkta jord (t.ex. att du lägger ifrån dig borrmaskinen så att borrstålet ligger i en vattenpöl, t.ex. för att du borrat något som värmt upp borrstålet och du kyler av det). Då kommer det som ska vara skyddsjord i off-grid-systemet få en farlig spänning jämfört med sann jord, och varje apparat med beröringsbara ledande ytor anslutna till skyddsjord blir farliga att beröra om man också har kontakt med sann jord, t.ex. står på marken utomhus eller står på betonggolv inomhus. Eftersom denna typ av fel dessutom inte garanterat ger riktigt bra kontakt mellan just fas och äkta jord utan kan ge halvdålig kontakt mellan äkta jord och nån punkt mitt emellan fas och nolla (t.ex. isolationsfel nånstans i en infravärmare som hängts upp i ett tält med nakna metalltältpinnar som står på marken) så är det inte säkert att en jordfelsbrytare kan lösa ut eftersom spänningen för jordfelet blir lägre och därmed kan man hamna inom området att strömmen blir livsfarlig för människor men inte stark nog att lösa ut jordfelsbrytaren.

Om invertern på nåt sätt ansluter skyddsjord / likspänningssidan till en punkt mellan de två utgående 230V-polerna (t.ex. om den är tänkt att också kunna användas med amerikanska 2*120V "split phase"-system) så är det också risk att en vanlig jordfelsbrytare inte löser ut. I USA lär de ha 5mA felström på sina jordfelsbrytare just eftersom spänningen mot jord normalt är 120V istället för våra 230V.

Dvs du får nog mäta på systemet för att vara säker. Dels spänningsmäta mellan likspänningssidan och utgående fas, nolla respektive jord, och dels mellan skyddsjordsanslutning och utgående fas/nolla. Eller kolla schema eller se hur det ser ut invändigt i invertern, eller läsa specar. Om det inte är du som gjort installationen så undersök också hur det ligger till med jordtag. Beroende på utförande så gissar jag att det kanske kan vara okej att använda eventuell åskledare som jordtag. Dubbelkolla detta dock.
Palle500
Inlägg: 4514
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: LED lysrör utan ballast

Inlägg av Palle500 »

Här är en som klagar på stötar i duschen. Fick pizza kuponger som tröst av vicevärden. Roligt fel, grannen styrde när duschen skulle bli spänningsförande.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0G ... zakuponger

Måns Hemberg, 21, stod i duschen efter en hektisk flyttdag till nya studentlägenheten i Lund.
Plötsligt gick en våg av elektricitet genom hela kroppen.
– Stöten var extrem. Det var både läskigt och obehagligt, säger Måns som tidigare berättat sin historia för Sydsvenskan.
Först fattade inte Måns vad det var som hände. Han tänkte först att någon nerv hade kommit i kläm efter att han hade burit flyttlådor hela dagen.
Men när Måns skulle stänga av vattnet fick han ytterligare två stötar. Nu förstod han att något var riktigt fel.
– När jag kom ut från duschen trodde min flickvän inte på mig. Som tur är hade jag inte särskilt ont efteråt.
Fick pizzakuponger
Han kontaktade fastighetsvärden som skickade ut en elektriker till lägenheten. Nu kunde Måns få mer klarhet i vad som hände.
Man kan säga att en sak ledde till det andra – bokstavligen.
Under renoveringen råkade en skruv komma i kontakt med en elkanal och en ventilationstrumma som låg intill en stålregel i badrummet.

Det innebar att varje gång en av hans grannar tände lampan blev Måns dusch strömförande. Felet fixades snabbt, men en riktig ursäkt uteblev.
– Jag fick sex pizzakuponger av bovärden som plåster på såren. Det kändes lite löjligt, förklarar Måns.
Sundvik
Inlägg: 20
Blev medlem: 2 april 2022, 09:23:30

Re: LED lysrör utan ballast

Inlägg av Sundvik »

Måste nog erkänna att jag inte riktigt hänger med i alla förklaringar. Mina invertrar har nog en skyddsjordsanslutning på baksidan med vingmutter men jag har inte ännu begripit vart dessa bör anslutas så något jordtag har jag inte. Sätter man en polpenna i hålen på invertrarna så lyser pennan i båda men så funkar väl alla.

Är det inte så att strömmen från en inverter växelvis skall tillbaks till andra "hålet" och ingen annanstans, dvs inte heller till sann jord och då har man inte heller någon nytta av en jordfelsbrytare. En spricka i en kabel ska väl inte betyda något för man borde väl kunna hålla i en spik och stoppa in i ett ( 1 ) hål i invertern utan problem.

Och jag tycker ju att fast isoleringen på alla strömförande kablar under vattnet skulle ha spruckit så ska väl strömmen tillbaks till invertern den enklaste vägen, dvs via en spricka i den andra kabeln och inte via min kropp, dessutom kortsluts och överbelastas väl invertern då också och stannar eller hur.

Finns det inget enkelt ja/nej svar på frågan om det är farligt att bada tillsammans med en pump med plasthölje.
Mindmapper
Inlägg: 6487
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: LED lysrör utan ballast

Inlägg av Mindmapper »

Jorden spelar ingen roll för jfb.
Om det som går ut, inte kommer tillbaka har du ett fel någonstans då löser jfb. Jfb skiter i var felströmmen tar vägen.

Edit. Enkelt svar på om det är farligt! Jaa väldigt farligt om det uppstår ett elfel. Men med jfb minskar farligheten. Samma som med bilbälte det är aldrig säkert att du klarar dig men chansen att klara sig ökar med jfb och bilbälte.
Senast redigerad av Mindmapper 24 april 2022, 12:03:24, redigerad totalt 2 gånger.
limpan4all
Inlägg: 8228
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: LED lysrör utan ballast

Inlägg av limpan4all »

Och du får alltid "problem" om du stoppar in höger pekfinger i ena hålet i ett uttag och vänster pekfinger i det andra hålet för då ÄR du lasten och jordfelsbrytaren kommer INTE att lösa ut...
Mindmapper
Inlägg: 6487
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: LED lysrör utan ballast

Inlägg av Mindmapper »

limpan4all> Och du får alltid "problem" om du stoppar in höger pekfinger i ena hålet i ett uttag och vänster pekfinger i det andra hålet för då ÄR du lasten och jordfelsbrytaren kommer INTE att lösa ut...

Inte om du har foten på kallvattenröret. Då kommer en liten ström att "läcka" ut via kallvattenröret förhoppningsvis är den så många mA att jfb löser ut.
MiaM
Inlägg: 10225
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: LED lysrör utan ballast

Inlägg av MiaM »

Mindmapper skrev: 24 april 2022, 11:03:20 Jorden spelar ingen roll för jfb.
Om det som går ut, inte kommer tillbaka har du ett fel någonstans då löser jfb. Jfb skiter i var felströmmen tar vägen.
Om källan, i detta fall invertern ihop med vad för övriga grejer som är ihopkopplade, har någon jordförbindelse men den förbindelsen är dålig, t.ex. att någon (avstängd eller påslagen) jordad apparat är ansluten och denna står på en något ledande yta, t.ex. betonggolv som inte är extremt torrt, så blir det givetvis lägre ström vid ett jordfel. Strömmen kan vara hög nog att skada/döda en människa men ändå låg nog att inte lösa ut jordfelsbrytaren.

Skulle nog säga att ett hyggligt jordtag är en bra idé oavsett om en vattenpump ska blandas in eller inte.
Mindmapper
Inlägg: 6487
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: LED lysrör utan ballast

Inlägg av Mindmapper »

Självskrivet finns det en anledning till att det följer med ett jordspett. De jordspett som följer med brukar vara ganska ynkliga så använder man den fast på samma ställe skulle man se till att få riktiga jordspett som man slår ner ordentligt på ett ställe med inte för torr mark.
Oavsett detta så är jordfelsbrytaren inte beroende av om du har skyddsjord eller inte.
Skriv svar