Kapa ett stålrör?

vespaman

Re: Kapa ett stålrör?

Inlägg av vespaman »

vespaman skrev: 1 januari 2026, 19:59:24
E Kafeman skrev: 1 januari 2026, 19:15:37 Det är nog bland de minst viktiga sakerna vad gäller den typen av motorer att ankaret skulle ha raka ändar.
OK, men bra att du vet bättre då. :tumupp:
Men jag håller mig till verkligheten, och inser att det är en av de viktgaste i min konstruktion, tillsammans med inre ytans jämnhet på röret.
E Kafeman skrev: 1 januari 2026, 22:20:04 >OK, men bra att du vet bättre då. :tumupp:

Det verkar inte som du förstod informationen du fick i t.ex. länkade videon när du uttrycker dej så som att "jag" skulle veta bättre. Så är det definitivt inte.
Men varför skriver du att det är "det minst viktiga då"? Hela tråden handlar om hur jag ska få detta rakt. För mig är detta alltså viktigt.

Om du undrar varför det är viktigt för mig, så fråga gärna det istället för att invalidera min ursprungliga fråga. Då kunde jag berätta att när jag monterat ihop kärnan, så ska den skruvas i bottenplattan. Om då bottenplattan är sned, så kommer kärnan att luta mot ytterröret. Dvs minska avståndet, i värsta fall knipa åt bobinen. Dessutom är bobinens styrlager riktade med hjälp av den yttre cylindern.
vespaman

Re: Kapa ett stålrör?

Inlägg av vespaman »

SeniorLemuren skrev: 2 januari 2026, 10:08:10 [Så problemet är väl att TS frågar om råd utan att ha beskrivit hur han tänkt att konstruktionen skall se ut. Det är ett vanligt problem här att man ber om hjälp utan att beskriva exakt vad man skall göra för att sedan förvänta sig korrekta råd och sedan leverera ett oförskämt svar när man inte får de råd man eftersöker.
Ledsen att min fråga inte höll tillräckligt hög standard.

Trots det så har jag fått många bra svar och förslag på metoder både för att kapa röret (ursprunliga tänket) och svarva hela koppen.
Så tack till alla för era bidrag!
Skriv svar