Det är även mer komplicerat är så. Att bara öppna en hårddisk i ett renrum med rätt grejer så kan det efteråt faktiskt behövas kalibreras om igen för allt kalibrerades från fabrik med locket stängt och skruvar iskruvade så hårdisks spindelns och även armens lager var i rätt position och fastspänt, så har man väl öppnat så kan allt behövas kalibreras om igen oavsett om man har kalibreringsdatan.xxargs skrev:Idag har man inte renrum - däremot arbetsstationer med filtrerad laminär luft - tänk dragskåp fast tvärt omhelmut skrev:Om man fått ett mekaniskt fel på hårddisken skulle det vara möjligt att öppna hårddisken och flytta över skivan till en annan hårddisk och flytta över datan till en ny hårddisk?
Jag brukar alltid köpa två likadana hårddiskar av den orsaken?
Man behöver en massa mekaniska special-tools för att bla lyfta bort huvudena och rampen utan att huvudena går i varandra och förstörs - en lätt nudd mot varandra så är det kört, likaså om huvudet når en stillastående skiva och fastna på dess yta (och det sitter hårt vill jag lova när det väl fäster - det är samma krafter som gör att lim/klister håller ihop ytorna)
skall man flytta över skivpaketet så måste skivornas inbördes orientering gentemot varandra vara på delar av mm samma och ännu mindre så att jonglera med skivorna är inte att tänka på
med andra ord det går, men skall vara väl utrustad med både rätt luftmiljö och rätt grejor innan man ger sig på det.
kretskorten (eller snarare dess eeprom eller flashinnehåll) måste följa med till nya kortet om man provar att byta kretskort mellan diskchassien då kalibreringsvärden är lagrade på korten numera. är det eeprom så går denna att löda över, men numera läggs det in i flashen tillsammans med firmware och måste ha speciella hårdvara och mjukvara för att läsa ut dessa.
De som räddar diskar samlar på dessa kalibreringsvärden i en databank och får man in ett disk med brunnen kretskort så prova de genom dessa olika kalibreringsdata tills det fungerar för att läsa ut data - hemmavid har man inte denna databank.
Det kan funka men är det stora diskar är det extremt känsligt och således tur, små diskar mindre risk. Sett en video en gång från ett litet mindre företag som räddar diskar och det var intressant. En skruvade ihop en disk, med rätt moment, som han flyttat över skivorna till och allt efter alla konstens regler men inget funkade efteråt, out of synk, med det ödestigra klonkande ljudet från armen.
Han skruvade då i skruvarna aningen hårdare och den startade nu upp och gjorde självtest men kunde fortfarande inte synka, skruvade lite hårdare till och nu fungerade den, dock långsamt men han vågade inte göra mer då disken var i dåligt skick ändå. Har för mig det handlade om en 500GB hårddisk.
Är intressant att det ens fungerar och har länge undrar hur liten den minsta rörelsen armen kan göra. Skulle inte förvåna mig om det handlar i storleksordningen 1/1000-del eller kanske tom även mindre, vet inte avståndet mellan spåren. Det är ju closed loop kontrollerat med ytan i sig så de kan ju få extrem precison.