Haveri på hårddisk

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
säter

Haveri på hårddisk

Inlägg av säter »

I sommras var jag på fyllan och snubblade på kabeln till min externa hårddisk, så den for i golvet.
Efter detta fungerar den inte som den ska längre.

Disken hittas av Win7, men uppfattas som oformaterad.
Jag har en demoversionen av R-Studio, och körde en "scan" på disken.
Det går otroligt trögt och en massa felmeddelanden kommer upp.

Här är loggfilen:
Noname.log
Finns det något hopp?
Eller måste man vända sig till Ibas?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Haveri på hårddisk

Inlägg av TomasL »

Utan att ha läst det bifogade, tror jag inte ens IBAS kan göra nått, den varit inkopplad efter olyckan, men det är ju bara att fråga dem. Nått annat alternativ finns inte.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

så länge inte informationen är överskriven brukar dom kunna rädda data, dock är dom ju rätt duktiga på att ta betalt.
Användarvisningsbild
mrOh
EF Sponsor

Inlägg av mrOh »

Användarvisningsbild
pbgp

Inlägg av pbgp »

Du får ställa dig frågan hur mycket informationen är värd. Om det är värt att betala IBAS så sluta labba med disken och skicka iväg den.

Annars har jag haft framgång med dd-rescue.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

Det finns väl en backup?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Finns inga räddningsprogram i världen som klarar av fysiskt skadade diskar, som denna uppenbarligen är.

Glöm helt enkelt att föröka nånting själv, IBAS eller bingen är det som gäller, eller kanske i stället för bingen, rama in den, häng den på väggen, så påminns man om sin dumhet.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Personligen skulle jag har kört ddrescue först innan några andra saker kördes alls över huvudtaget, därefter kan man kanske prova med R-studio och liknande på disken eller en kopia av imagen

Går det att läsa en sektor på disken så skall den sparas undan - då det kanske är enda chansen just den läsningen den enda gången sedan och aldrig mer - att köra 'scan' utan att samtidigt spara undan data är IMHO kriminellt för en sk. diskräddningsprogram i mina ögon... - det skall den inte ens tillåta detta som demo.

Den välta disken har förmodligen haft en huvudkänning på skivorna om skivorna snurrade och huvudena arbetade över skivorna samtidigt med vältningen - dvs. blivit en repa på skivorna av huvudet och dess släde och i samband med detta så bildas det en massa partiklar som agerar sandpapper. Att som demo i 11 timmar köra på disken utan att samtidigt spara data kan förvandla disken från räddningsbart av det mesta till helt omöjlig att rädda ens för IBAS då allt magnetisk material är bortsandpapprat.

Varenda jäkla minut och varje varv skivan snurrar räknas när man skall rädda data från en disk som tappats/vält/ger läsfel och skall inte slösa på någon så kallad demo-prov!!!

ddrescue (som körs under linux) är smart nog att den hoppar över ett ganska stort stycke framåt för varje läsfel den hittar för att försöka rädda undan så mycket av diskens data det går och när den har tagit de stora styckena felfri data så går den tillbaka till de krångliga områden och försöker saxa in dessa och ta den friska datat precis kring de dåliga sektorerna och även de friska sektorerna inne i de dåliga områdena.

-------------------------------------------------------------

korrekta åtgärdskedjan om man får en vält extern disk[1]

beslut!

skall den skickas till diskräddningsföretag eller inte - om svaret är nej, utan tänker rädda själv, med risken att disken blir totalförstörd och helt oräddningsbar under försöken!!!:

Följande gäller då:

Sätt inte ström på den välta disken förrän i sista hand, precis innan när man skall börja läsa av data

tanka hem en linux-dist som är byggd för räddningsoperationer av data på diskar, tex. systemrescuecd-xxx eller liknande (tagen ur högen av olika linuxdist på samma tema)

bränn den på DVD-skiva och se till att datorn kan boota på DVD-rom alternativt att man gör den startbar på USB-pinne

Ta bort alla 'vanliga' fysiska diskar ur datorn du tänker använda för räddningsoperationen - detta för att det inte skall bli förvirrat vilken disk man arbetar på om man inte är van vid Linux.

bota upp datorn på linux-dvd.

skärmen är normalt i textmode när den bootat färdigt

Anslut den (externa) hårddisken som du tänker spara data i - dvs. plats för den stora image-filen av disken som har vält - den måste vara minst 10% större än den disken som har vält. dvs är det en 4TB USB-disk som vält så får du prova med en 5 eller 6 TB externdisk som lagringsenhet för diskimagen.

normalt kan man montera denna disk under /mnt med:

'mount /dev/sda1 /mnt'

kolla därefter med 'df' att disken finns under direktoryt /mnt och att lediga utrymmet är större än den disken som man skall rädda data ur!

lite prov att direktoryt är skrivbar och inte satt i read-only läge.

'cd /mnt'

'echo "jag testar att disken ar skrivbar" > testfile.txt'

'cat testfile.txt' ; och texten "jag testar att disken ar skrivbar" bör skrivas ut

Med detta bör man ha fått en bekräftelse att det finns ordentligt med skrivbar utrymme under direktory '/mnt'

(en ny tom extern USB-disk har oftast NTFS som filsystem och det kan vara bök med lite äldre versioner av dessa linuxverktyg att den inte vill skriva utan endast bara läsa NTFS-filsystem i read-only rent defaultmässigt, det brukar vid starten skrivas hur man skall montera en NTFS-filsystem skrivbart som alternativ vid bootningen av systemrescuecd (typ '3g-ntfs /dev/sda1 /mnt'))

nästa steg är att prova "ddrescue --help <enter>" för att se att 'ddrescue' finns i systemet, bör göra det...

Nu kan du strömsätta och ansluta USB:n på din välta externa disk och när den startat upp så kan du prova

'ddrescue /dev/sdb /mnt/diskimage_pa_den_valta_diske.img loggfil <enter>'

och kopieringen av sektorer från den välta disken startar och det kommer att ta åtskilliga timmar, kanske dygn

'loggfil' är jätteviktig filnamn att skriva och inte glömma bort - där loggförs alla lyckade sektorläsningar och markerar styckena som inte lyckas.

När detta är klart och du kanske har ett antal hundra eller tusentals sektorer som inte går att läsa, så kan du göra om kommandot ovan igen och den försöker bara på de dåliga sektorerna en gång till - det som är läst felfritt är redan läst och finns på imagefilen och man behöver inte spendera tid på dessa stycken. Detta kan du göra upprepande gånger och ibland så faller det ut att någon av de trasiga sektorerna är helt plötsligt är läsbara för en enda gång på överskådlig tid - ddrescue sparar då undan denna data i disk-image och försöker göra den så komplett som möjligt.

läser man manualsidorna så kan man skicka olika flaggor hur programmet skall bete sig, hur många gånger den skall försöka på en oläsbar sektor, hur många varav den skall prova, om den skall läsa baklänges etc.

När du efter kanske flera dygns körning inte tycker att det längre är lönt att fortsätta att försöka med ddrescue och den inte räddar mer sektorer trots otaliga försök så har man nog gjort vad som går på den aktuella disken - ofta blir den välta disken sämre ju längre tiden går - data som var läsbart i början är kanske inte längre läsbara - men vad lugn - den informationen är sparad i disk-imagen om ddrescue har lyckats läsa aktuella sektorn en enda gång.

Innan du arbetar på diskimage-filen med något program - så skall du göra en ytterligare kopia på denna på en ytterligare extern disk. Man låter _aldrig_ en sk. diskräddningsprogram (som egentligen är data-"carvings"-program) arbeta på en orginalfil eller orginal-disk, utan alltid på en kopia av diskimagefilen - eller att man kopierat ut diskimagefilen på en fysisk (frisk) HD som är minst lika stor som diskimage-filen innan man tex. låter R-studio arbeta.

och ja, det innebär att man inte bara köper bara en extern USB-disk till utan minst två - håller man på med dataräddning så behöver man diskutrymme - mycket diskutrymme... och det tar tid om man hanterar 4-8 TB volymer, så se till att det är USB3-diskar!! - sedan när du är klar och har räddat allt som går att rädda - så är den där extra externa HD:n du köpte till för att få armbågsrum vid dataräddningsoperationerna, något som kan användas för dina backupper i fortsättning så att du aldrig hamnar i samma situation igen ;-)

[1] man skall välja liggande diskar om möjligt, om man inte ser till att fixera de stående diskarna att de inte välter - ens när man snubblar över USB-sladden
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Det enda DDRescue RStudio mfl gör är att göra skadan värre.
OM det är ointressanta data som man kan mista så, kör med det.
Om det är värdefulla data så gör överhuvudtaget inga som helst egna försök, så kanske IBAS har en möjlighet att rädda det.
Ju mer man försöker själv, desto mindre är sannolikheten att det överhuvudtaget skall gå att rädda något.
Att tro att ett simpelt datorprogram kan rädda en fysisk skadad disk, är bara att lura sig själv, inget annat.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

lillahuset skrev:Det finns väl en backup?
:evil:
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Jag läste den andra tråden, och "Marta" tipsade om Ahlberg Data.
De har gratis undersökning.

Man kanske skulle blåsa ner till 08-området?
Undersökning, kan de göra det medans man väntar?
xxargs

Inlägg av xxargs »

Ring och kolla med dem först, men handlar det om TB-diskar och den inte haltar vid läsfel hela tiden så tar dataskyfflingen massor av tid även om det går med över 100 MB/s kontinuerligt
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

TomasL skrev:Det enda DDRescue RStudio mfl gör är att göra skadan värre.
OM det är ointressanta data som man kan mista så, kör med det.
Om det är värdefulla data så gör överhuvudtaget inga som helst egna försök, så kanske IBAS har en möjlighet att rädda det.
Ju mer man försöker själv, desto mindre är sannolikheten att det överhuvudtaget skall gå att rädda något.
Att tro att ett simpelt datorprogram kan rädda en fysisk skadad disk, är bara att lura sig själv, inget annat.

Fast nu VET vi ju inte vad den har för skada. Jag håller förvisso med om att hela tiden den körs kan skadan bli värre, men jag har flera gånger lyckats rädda tillräckligt med data via ddrescue, då har det handlat om data som inte varit tillräckligt värdefull för att skicka iväg disken, men tillräckligt värdefull för att lägga tid på det.

Mitt bästa resultat var en gång när en disk lät som det var grus i den, och efter att ha kört ddrescue kanske 20 gånger med någon dags vila (för disken) mellan varje gång så rapporterade ddrescue till min stora förvåning att all data var utläst, jag skrev imagen till en likadan disk och otroligt nog startade maskinen snällt och allt funkade, den körde sen vidare i flera år innan maskinen avvecklades.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

säter skrev:I sommras var jag på fyllan och snubblade på kabeln till min externa hårddisk, så den for i golvet.
Hehe. En variant på att tappa minnet när man super till. :D
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

[quote="GlennFast nu VET vi ju inte vad den har för skada.[/quote]
En disk som gått i golvet får knappast logiska fel som dessa sk rescue-program kan fixa, snarare är det så att den alltid får fysiska fel, typ trasig pickup, repiga skivor osv, då blir det alltid sämre om man försöker själv.
Skriv svar