Haveri på hårddisk

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Henry

Re: Haveri på hårddisk

Inlägg av Henry »

xxargs skrev:
helmut skrev:Om man fått ett mekaniskt fel på hårddisken skulle det vara möjligt att öppna hårddisken och flytta över skivan till en annan hårddisk och flytta över datan till en ny hårddisk?
Jag brukar alltid köpa två likadana hårddiskar av den orsaken?
Idag har man inte renrum - däremot arbetsstationer med filtrerad laminär luft - tänk dragskåp fast tvärt om

Man behöver en massa mekaniska special-tools för att bla lyfta bort huvudena och rampen utan att huvudena går i varandra och förstörs - en lätt nudd mot varandra så är det kört, likaså om huvudet når en stillastående skiva och fastna på dess yta (och det sitter hårt vill jag lova när det väl fäster - det är samma krafter som gör att lim/klister håller ihop ytorna)

skall man flytta över skivpaketet så måste skivornas inbördes orientering gentemot varandra vara på delar av mm samma och ännu mindre så att jonglera med skivorna är inte att tänka på

med andra ord det går, men skall vara väl utrustad med både rätt luftmiljö och rätt grejor innan man ger sig på det.

kretskorten (eller snarare dess eeprom eller flashinnehåll) måste följa med till nya kortet om man provar att byta kretskort mellan diskchassien då kalibreringsvärden är lagrade på korten numera. är det eeprom så går denna att löda över, men numera läggs det in i flashen tillsammans med firmware och måste ha speciella hårdvara och mjukvara för att läsa ut dessa.

De som räddar diskar samlar på dessa kalibreringsvärden i en databank och får man in ett disk med brunnen kretskort så prova de genom dessa olika kalibreringsdata tills det fungerar för att läsa ut data - hemmavid har man inte denna databank.
Det är även mer komplicerat är så. Att bara öppna en hårddisk i ett renrum med rätt grejer så kan det efteråt faktiskt behövas kalibreras om igen för allt kalibrerades från fabrik med locket stängt och skruvar iskruvade så hårdisks spindelns och även armens lager var i rätt position och fastspänt, så har man väl öppnat så kan allt behövas kalibreras om igen oavsett om man har kalibreringsdatan.

Det kan funka men är det stora diskar är det extremt känsligt och således tur, små diskar mindre risk. Sett en video en gång från ett litet mindre företag som räddar diskar och det var intressant. En skruvade ihop en disk, med rätt moment, som han flyttat över skivorna till och allt efter alla konstens regler men inget funkade efteråt, out of synk, med det ödestigra klonkande ljudet från armen.

Han skruvade då i skruvarna aningen hårdare och den startade nu upp och gjorde självtest men kunde fortfarande inte synka, skruvade lite hårdare till och nu fungerade den, dock långsamt men han vågade inte göra mer då disken var i dåligt skick ändå. Har för mig det handlade om en 500GB hårddisk.

Är intressant att det ens fungerar och har länge undrar hur liten den minsta rörelsen armen kan göra. Skulle inte förvåna mig om det handlar i storleksordningen 1/1000-del eller kanske tom även mindre, vet inte avståndet mellan spåren. Det är ju closed loop kontrollerat med ytan i sig så de kan ju få extrem precison.
Användarvisningsbild
pbgp

Inlägg av pbgp »

Ribit kan vara ett alternativ också för att få ut data. Han har nog inte samma möjligheter som IBAS, men priset är nog bättre.

http://www.ribit.se/
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Jag har nu lämnat disken till Ahlberg Data, få se i nästa vecka vad de säger.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Disken hade mekaniska skador på skivorna.
Den var dock reparabel mot en kostnad av 7000:- inkl moms.
Det slog jag till på.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Det är väl sådana saker som gör att man blir bättre på att göra backupper...

Inte för att hälla ännu mera salt i såren... men du hade nästan kunnat köpt 3 st https://www.netonnet.se/art/dator/exter ... 6466.8913/ och 24 TB- lagringsutrymme för dom pengarna och plats för ganska ofta regelbundet tagna backup av diskimage från dina bruksdiskar för väldigt lång tid framöver...

dvs. med en sådan USB-disk, en USB-diskdocka/adaptrar (gissar att du också har PATA-diskar) där du kan stoppa ned/montera lösa diskar från dina maskiner, en linux i en skräp-laptop och med USB-portar och sedan kan med 'ddrescue' kopiera över från sektor 0 till sektor slut av dina samtliga diskar kanske en gång i halvåret eller inför och efter varje större förändring/uppdatering på diskarna.

Varför just 'ddrescue' är att den spärrar mot att skriva mot '/dev/sdx' av misstag och hindrar att man kör sönder sitt 'orginal', vilket annars är lätt hänt om man bara kör 'dd'

dvs. att köra 'ddrescue /dev/sdb /mnt/maskin_1/image_namn_version loggfil'

går bra men protesterar om man skriver:

'ddrescue image_namn_version /dev/sdb loggfil'

så vägrar denna om man inte använder flagga '--force' och den vägen undviker dumma/katastrofala misstag.

---

Med 'borg-backup' kan du dessutom packa dessa disk-image väldigt hårt och ändå kan få ut dem i de status när de lagrades i obegränsat antal generationer och detta tar inte mer diskplats än vad som skiljer sig i generationerna mellan utöver vad den första backupen ta i plats.

du kan också köra multipla olika diskimage från olika maskiner i samma borg-backup arkiv och de drar nytta av varandra för hårdare packning om de har stycken med samma data i sig.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Jag har en NAS stående som jag ska ta i bruk.
När det är klart, kan jag använda den nya disken från Ahlberg till backupp.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Det viktiga är att backupperna faktiskt görs - inte fullt så noga vilken media det sedan hamnar på även om det är bra att det är i minst 2 kopior på sinsemellan oberoende fysisk media.
helmut

Inlägg av helmut »

Jag sparar mina filer på en extra disk i min dator och sedan har jag en extra hårddisk där jag i mån av tid så sparar filer som jag vill ha en kopia av tycker att det skulle vara praktiskt att ha ett par extra hårddiskar i ett brandsäkert och stöldsäkert utrymme i källaren som automatiskt lägger upp en kopia på den disken så fort jag trycker på spara på min dator. Skulle det vara möjligt skulle det vara bra om min gömda hårddisk också automatiskt kollade upp min dator som sparats når min dolda hårddisk inte varit inkopplad.
har letat efter filer för automatisk säkerhetskopiering men inte hittat någon sådan inställning som fungerar på olika window versioner?
xxargs

Inlägg av xxargs »

Har man NAS någonstans gömd (tex. din källare) och se till att ha en nätverkskoppling dit så finns det säkert mer än en backupmjukvara som kan placera backuppfilerna i NAS.

Skall man däremot ha filerna osynligt (dvs. inte synas över nätverksvolym i något avseende) - vilket kan vara bra om man får in framtida ransomware (det är tydligen full aktivitet på dessa igen - nu går vissa av dom också på olika molntjänster och krypterar allt den kommer åt där om de får chansen, förutom att kryptera allt den ser över nätverksvolymer och inkopplade externa HD...).

Så blir det genast lite mer komplicerat och i princip måste man slå på ssh för användare i NAS och sedan använda backupprogram som kan skicka genom filer via ssh som tex. duplicati kan göra och den vägen skaffa undan filerna utom synhåll för ransomware . - lite pyssel men det går.

Det jag skulle vilja få in i dom här köpe NAS-systemen är borgbackup-server... - den kan sättas upp i configfilen så att inga redan lagrade filer kan tas bort från arkivet även om klienterna från användardatorerna begär det och försöker radera allt den ser...
gkar

Inlägg av gkar »

Skriva backupper är ingen konst, det är att läsa tillbaka dem som brukar vara svårt!

Det är inte ett backupsystem man vill ha.
Det är ett restoresystem man vill ha!
xxargs

Inlägg av xxargs »

jo även stora drakar inom lagring brukar ibland ha svårt med det och det står i tidningen.

Att tex. uppgradering av mjukvara eller olika versioner på olika ställen kan göra att backupperna inte kan läsas tillbaka är för mig helt obegripligt - någon jäkla standard på själva backuparkivet oberoende av använd mjukvara tycker man att det borde vara - typ som 'tar'...
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Som jag nämnt innan så gör jag alltid en sektor för sektor kopiering av mina hårddiskar som backup så om någon disk skulle haverera så är det bara att direkt sätta i en av dessa andra så är allt igång som om inget hänt inom tiden det tar att boota upp, då minus det som inte hanns backa upp innan den havererade. En IMG fil eller dylik kommer aldrig att hända för är det minsta lilla skit med den av en eller annan anledning så skiter sig allt totalt och sedan den tid det tar att skriva den med.

Gör backup varje gång jag gör eller håller på med något viktigt men förstås annars med. Har även några diskar med viktiga grejer på som aldrig går att få tag på igen inlagt i bankfacket, vet inget säkrare och bättre ställe för bara 200:- om året.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Blir så svårt att göra inkrementella backuper på det viset. ..Och ska man göra fullbackup hela tiden brukar det inte bli så ofta.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Det tar tid, ca 2 timmar med 1TB i mitt fall men jag gör det när jag håller på med annat som jag vet kommer att ta den tiden eller tex skall till jobbet eller vad som så det är inget som stör mig alls och jag gör de som sagt så fort jag gör eller har gjort något viktigt som är värt att göra en backup på, men visst hade inkrementell backup funkat, men detta funkar fint för mig.
Skriv svar