Borrade hål i en sten...

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Snabelost
Kontakt:

Inlägg av Snabelost »

Jag testade just med 470 ohm och det lös över förväntan! Knallade ut med min ihåliga sten i trädgården och kopplade in dioden.

Som någon i tråden skrev så var det irriterande med "upligth" pga av bländning. Nu testade jag med EN diod och med ett motstånd som var dubbelt så stort som det skall vara och det bländade. Dock gör det ju inget om man sänker spänningen och tonar ner ljuset lite, det är ju bättre att kunna gå åt andra hållet vid behov.

Nu måste jag bara hitta lämplig plexistav och göra slutgiltiga testet (så att frugan kan godkänna och jag kan gå vidare med projektet) =).

Usch vad gärna jag skulle sänka ner tre dioder i varje sten och få RGB.............. Nä, får hålla projektet på den nivå det var tänkt från början, annars blir det inget med det.

/Magnus
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

kör med ett motstånd på 270 eller ngt sådant så borde du dels få mkt ljus när du vill ha det + möjligheten att sänka spänningen om du skulle vilja ha det svagare
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Man kan inte göra någon sånthär?
Bild

Det över dioden är last med en ogenomskinlig bit i mitten. Då slipper man det starka i ögat man får ändå en ljuspunkt.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Du kanske ska ha en dimmer som gör att dom lyser starkar i börja av kvällen och lyser svagare när det är becksvart?

Kanske kan man ha någon form av difusor på toppen? Typ som smörpapper men av plast eller så...
Användarvisningsbild
Göran Nilsson

Inlägg av Göran Nilsson »

hur skulle det va om man hade en 20mm plexiglasstav som var svarvade på toppen i radie 18mm då skulle "kullen" sticka upp 3mm över markplanet. Om staven är limmad i stenen tror jag inte att man skulle tramp ner den.

Man kunde få två positiva effekter av detta
1. en svarvad yta blir matt och fungerar då somm difuser, man blir inte bländad så lätt. givetvis har det betydelse på hur mycket man krämar på.
2. genom radien kan man ser ljuset från en större vinkel, man ser fler ljuspunkter på distans.

Jag tycke det har kommit många bra tipps på denna tråden !
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Eller fylla med epoxylim eller matt genomskinligt silikon ungefär som dom där mössen på metkumods
Användarvisningsbild
Snabelost
Kontakt:

Inlägg av Snabelost »

Tack för alla svar!!

Plexit får tyvärr inte sticka upp ens en millimeter, då blir det knas när jag skall höghastighetsploga med fyrhjuling!

Plexistaven kommer att vara matt på ytan eftersom jag kapar och slipar änden. Dessutom 20 mm i diameter. Jag skall testa när jag har skaffat en bit plexistav.

/Magnus
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Har läst på flera engelsktalande forum, där använder folk nånting de kallar för resin. Något epoxyliknande som är helt genomskinligt. Iaf, så när man limmar fast en ofärgad klar lysdiod med sådant resin i plexi, så "försvinner" lysdiodens lins, och plexit blir som om det var homogent med lysdioden. Som om man sänker ner en glasskiva i vatten. Syns ju knappt. På det viset får man inte en koncentrerad ljusstråle.
Maalobs

Inlägg av Maalobs »

Slå upp vad resin betyder på svenska:
http://lexin.nada.kth.se/sve-eng.shtml
Användarvisningsbild
Snabelost
Kontakt:

Inlägg av Snabelost »

Rasin = Kåda!
Användarvisningsbild
Eagle
Kontakt:

Inlägg av Eagle »

Resin brukar man översätta till harts
epoxiharts = epoxi resin
Användarvisningsbild
lgrfbs
Kontakt:

Inlägg av lgrfbs »

Även namnet på en mycket finkornig plast som har kommit på
stark fram match senaste åren.
På grund av att plastkornen är så små går det att gör mycket ditaljerade avgjutningar.
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

o var kan man köpa detta undermedel?? skulle gärna ha en hög av detta...
behöver det nu ja... , ska installera ett par av einarslillegosses, 80000 mcd dioder när de kommer, hoppas det blir i mon..
Användarvisningsbild
lgrfbs
Kontakt:

Inlägg av lgrfbs »

Vet inte var du kan köpa det, men kolla med färg/järn handeln eller leta
reda på en produkt du vet gjord i rasin och fråga tillverkaren var han köpte det.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

"Resin brukar man översätta till harts
epoxiharts = epoxi resin"

= "Gucket" som stinker och är giftigt som man blandar med glasfibermatta?
Skriv svar