Optisk styrning av pneumatikventil. Elektronikhjälp behövs

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Mindmapper
Inlägg: 7217
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Inlägg av Mindmapper »

Du kan mäta med ett oscilloskop för att se att kopplarna bottnar ordentligt, dvs att de drar ned till gnd ordentligt. Och att pulserna ser fina ut.
rehnmaak
Inlägg: 2204
Blev medlem: 13 december 2005, 01:43:41

Inlägg av rehnmaak »

c64 skrev:* Om jag bara tar bort 10k och byter ut 100k till 10k får jag den 100ggr snabbare då?

* Vad händer om jag bara byter 10k mot 1k? 10ggr snabbare?

(Jag har lite dåligt med prylar här ... :D )
Nej det borde bli 10ggr ungefär. Men du kan ju testa att bara ta bort 100nF kondingarna, det borde bli bra mycket snabbare bara av det...
Mindmapper
Inlägg: 7217
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Inlägg av Mindmapper »

Uppladningen av C styrs av (100k + 10k)*C
medans urladdningen styrs av 10k * C. Förutsatt att kopplaren orkar dra ned till gnd.
Jag tycker nog att du bör ha minst 1nF,
Att uppladdningen tar längre tid än urladdningen gör inget. Inom vissa gränser förstås. En faktor 10 mellan upp/ur- laddningstid är vettigt. Urladdningen bör gå snabbare, då det är "0" som påverkar ingången så att utgången slår om.
c64
Inlägg: 22
Blev medlem: 3 maj 2008, 13:29:07
Ort: Luleå (Strömsund)

Inlägg av c64 »

Problemet är (är jag rätt säker på iaf...) att urladdningen tar för lång tid.
så enligt ovan får jag 10ggr snabbare urladdning om jag byter 10k motstånd mot 1k?
...men, det finns nackdelar med denna lösning?
Mindmapper
Inlägg: 7217
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Inlägg av Mindmapper »

Kondingen ska ju laddas ur via kopplaren, orkar den dra ner! Större konding; mer att ladda ur. Mindre resistor; större ström att ladda ur.
c64
Inlägg: 22
Blev medlem: 3 maj 2008, 13:29:07
Ort: Luleå (Strömsund)

Inlägg av c64 »

Okej, jag tror jag förstår...
Mindmapper skrev:Jag tycker nog att du bör ha minst 1nF
rehnmaak skrev: Men du kan ju testa att bara ta bort 100nF kondingarna, det borde bli bra mycket snabbare bara av det...
Vad kan hända om jag tar bort kondingarna då?
Mindmapper
Inlägg: 7217
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Inlägg av Mindmapper »

Ökad möjlighet att störningar får kretsen att slå om.
c64
Inlägg: 22
Blev medlem: 3 maj 2008, 13:29:07
Ort: Luleå (Strömsund)

Inlägg av c64 »

Hej
Tänkte bara skriva att allt gick bara bra!

Jag tog bort kondensatorerna, vilket gjorde att reaktionen blev lagomt snabb.
Här kommer lite bilder för den som e nyfiken på hur det blev ;)

Ventilstyrningen:
http://www.ludd.ltu.se/~js/misc/ventilstyr/krets.jpg

Motorn:
http://www.ludd.ltu.se/~js/misc/ventilstyr/motorn1.jpg

Motorn, batterier (barlast för extra grepp :) ) och tryckregulator (i påse):
http://www.ludd.ltu.se/~js/misc/ventilstyr/motorn.jpg

Bilen med kompressorsläpet.
http://www.ludd.ltu.se/~js/misc/ventilstyr/bilen.jpg

och igen, Stort Tack!
//Janne
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11107
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Inlägg av prototypen »

Är det en pneumatisk kolvmotor? Ni där uppe i Luleå, vet ni något om Harju motorn?

Protte
Mindmapper
Inlägg: 7217
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Inlägg av Mindmapper »

Fint att det gick bra.
Bilderna gjorde att man blev nyfiken! :humm:
Låt mej gissa att det är en evighetsmaskin. :D Bilen går på tryckluft som fås från kompressorn som drivs av motorn som du gjorde elektronikstyrningen till. 8)
Skriv svar