Optisk styrning av pneumatikventil. Elektronikhjälp behövs

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
c64

Optisk styrning av pneumatikventil. Elektronikhjälp behövs

Inlägg av c64 »

Hej
Jag håller på med ett projekt där vi ska styra en pneumatikventil med hjälp av optisk avläsning av ett hjul.

Jag letade på elfa och hittade några komponenter som verkade bra... men då mina elektronikkunskaper inte är vad de borde vara så fungerade det ju inte :(

Så nu skulle jag verkligen uppskatta några goda råd.

PDF-er på komponenterna finns här

Så här ser min krets ut i dagsläget;
Bild
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Borde väl kunna fungera om man bortser från att reläerna inte är specade till mer än 120mA :?
c64

Inlägg av c64 »

Hmm...
om jag mätar från en av detektorernas pin4 till nollan får jag inte spänningen att öka mer än ett par volt när jag sätter ett blankt föremål framför (~1mm).

... och .5A på ventilerna var en överdrift, jag tror de va specade till 208mA.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Hoppa över de där optokopplade reläköret.

1. reflexdetektorernas lysdioder kopplas i serie, lämpligt seriemotstånd 180-330?
2. koppla utgången från reflexdetektorns utgång via en spänningdelare (10+10k?) till gate på en FET transistor Source till minus och Drain till magnetventilen + en diod över spolen. Andra änden av spolen till Plus.

Protte
c64

Inlägg av c64 »

Hej
Tack för alla snabba svar!
.. men de där förstod jag inte :/
Jag har ju två reflexdetektorer, en som ska öppna ventilen, och en som ska stänga den.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

2 reflex detektor
2 spänningsdelare
2 FET
2 Dioder

Jodå det är två av allt men båda "kanalerna" är lika.

Protte

Gör ett schema så rättar vi om det blir fel.
c64

Inlägg av c64 »

Hej
Följande är ungefär så långt som jag kom på din beskrivning, fast de ska vara 2 likadana kretsar. Men nu vet jag inget om vad jag ritat...

Men det jag vill är att den ena phototransistorn ska påverkas under en liten tid (~2ms), efter denna tid ska ventilen vara öppen en längre stund (20ms) tills att den andra phototransistorn påverkas (~2ms) på ett liknande sätt och ventilen stänger. Ventilen är stängd (20ms). Allt börjar om igen.

Antingen har jag blivit missförstådd eller också har jag fattat fel, för jag förstår inte hur två sådana här kretsar kan göra det jag vill... :(

Bild
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Din nya beskrivning talar om att du ska ha en minneskrets. En SR-vippa eller liknande. Set på vippan styrs av kopplaren som slår till ventilen och reset på vippan styrs av kopplaren som ska slå av ventilen. Vippans utgång styr transistorn.
Edit: Sedan om du bygger vippan av transistorer eller använder CMOS-kretsar är din sak. Antar att det är ett skolprojekt som ni ska lösa.
c64

Inlägg av c64 »

Denna själva "minnesdelen" funkar som jag har kopplat nu (överst). Problemet är att jag inte vet hur jag ska få sensorerna att aktivera reläna. Men om någon kan visa mig ett specifikt minne som är lättare att styra så uppskattas det också, nackdelen då är bara att jag kommer ha ett par relän över ;)

Ja det är ett skolprojekt, men inte i ellära. Jag läser maskinteknik och jag kan inte mycket om sådant här, men tycket det är kul :). Och om "jag" inte får till detta kommer vi köra med släpkontakter och tejp på hjulet ;)
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Om inte jag missuppfattar vill du att ventilen ska aktiveras när ingen av ändlägsesensorerna är aktiverat, är det rätt uppfattat?

Nu utgår jag ifrån att det är rätt och då är det inte så svårt alls:
Om vi utgår ifrån c64's schema är det bara att lägga till den andra sensorn parallellt över den första, när endera sensor är aktiverat stänger transistorn av, när ingen är aktiverat är transistorn på.

Sedan var det aktiveringen: om du sätter ytterligare en 10k mellan gate och kontaktpunkten mellan de 2 andra 10k kan du skicka in en puls som aktiverar transistorn. Om man blandar in en kondensator och lite annat kan man styra den med en längre puls men du anger ju inget om vilken styrning du har att tillgå.
c64

Inlägg av c64 »

okej.... nu börjar de bli förvirrat här :/
1. Magnetventilen stängd.
2. Reflexdetektor 1, SG-2BC, ser ett blant föremål under ca 2ms; ventilen öppnar.
3. Magnetventilen är öppen, ca 20ms
4. Reflexdetektor 2, SG-2BC, ser ett blant föremål under ca 2ms; ventilen stänger.
5. fortsätt på punkt 1...

PDF-er på komponenterna finns här
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Första schemat kan fungera om...
-du ser till att inte begränsa strömmen till LED i SSR till ca 1mA med 22,6kohm. En faktor 10 större tack.
-utgångarna på SSR kan fortfarande bara driva 120mA vilket är mindre än 208mA. Kan kanske fungera en stund eftersom det bara är 20ms det var frågan om. Men 120 mA är en absolut max rating!
- kopplingsfaktorn i reflexdetektorn räcker till. Har klarat mig i massor med år utan Koreanska teckensnit och tänker inte ladda ner 4.4MB nu.

Edit: Koppla in en LED istället för ventilen medans du kollar funtionen. Kolla om reflexdetektorerna lämna nog mycket ström genom att bygla pulser förbi reflexdetektorerna till SSR. Då ser du om minnesfuntionen fungerar ordentligt och får konfirmerat om reflexdetektorerna lämnar för lite ström.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Jag såg lite fel i första bilden, det såg ut som en tvålägesventil (mekanisk RS-vippa)

Nytt förslag
Bild
Klicka på schemat för att se det större.

Protte
c64

Inlägg av c64 »

Ja! men nu börjar det se bra ut!

Just nu vet jag inte vad det skulle vara för fördel att ha en max öppettid... men vem vet, kanske kan komma till nytta ifall detektorn skulle råka missa en avläsning eller nåt...
(de tider jag skrev ut i posten innan var bara ungefär-tider för att ge en uppfattning om vad det rörde sig om.)

Men den borde gå att justera om jag byter ut R mot en vridpotensiometer och tar en stor kondensator C?

Vad händer om jag inte kopplar in något motstånd alls? kommer tiden bli oändlig då?
c64

Inlägg av c64 »

Komponenterna i schemat skulle fungera med följande?
ICM7555CN, (ELFA:73-043-63)
och en
IRF510, (ELFA:71-148-04)
Skriv svar