Det är stor skillnad i strömkälla mellan Mig o Tig. Tig har precis som pinnsvetsen en fallande karaksterik. Man har en tomgångspänning som ligger uppemot 60-80volt som faller till 20-25volt svetsspänning och det har inget med nollgenom gång att göra för isåfall skulle inte AC transformator funka till att köra pinne.
Mig är en ren spänningskälla som har svets och tomgångsspänning som är nästan det samma. Den låga spänningen gör att man får en ganska konstant längd på ljusbågen. En stömkälla för pinne tig skulle öka ljusbågslängden drastiskt med strömmen.
Och som någon upptäckte så är Mig stömkällans låga tomgångsspänning svår att hålla en ljusbåge brinnande där man inte kan mata in en tunn tråd som brinner av vid rätt längd allt eftersom. Lite för nära och strömmen skenar, lite för långt o bågen stömmen avtar snabbt o bågen slocknar.
Mitt tips är följande. Eftersom ni inte ska köra vattenkylning av handtaget (har iofs inte läst alla inlägg) så behöver ni inte heller någon 100% 200A intermittens. Köp en biltema/clasohlsontransformator för MMA (pinne). Helvågslikrikta den och låt en fetingtrissa kapa till 50, 25 eller 12.5hz utav den oglättade helvågslikriktade spänningen. Jag tror att man kan hacka sönder den vågformen också för att slå sönder aluoxiden. Då har ni lagt ut en bråkdel av pengarna och har ändå en en robust fungerande trafo att svetsa rutilelektrod med ifall projektet i övrigt skiter sig.
Jag hade tur och sprang på en brutal utförsäljning av Telwin invertrar o fick ge 2000:- för en som tidigare kostat 5395:- (150A 60%)
, de hade då också 2995kr maskiner (120A inverter typ 30%, småskit) för 1000:-. (Men tro på fan om inte en bekant kort därefter fick köpa en 200A Esab inverter med HF tändning fabriksny för 2000:-

) Hur som helst den lilla 1000kr skiten hade varit häftig att bygga om till AC och tig för man behöver oftast inte så stor kontinuerlig kapacitet hemmavid för tig och för pinne är de för små ifall man vill bränna av mera än enstaka 2mm elektrod.
Mikael