AC TIG Svets funderingar

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

"Jag känner att jag utnyttjar folk till att göra grovjobbet åt mig nu"

Vänta bara du kommer nog få jobba du med... :D

"2.2 nF? Har du så mycket i igbt:n?"

1.8nF var typiskt värde på IRG4PH40UD som jag tänkte använda.

Frågan är hur snabb switchning man vill ha egentligen? För snabba förlopp kan knäcka transistorn med tanke på läckinduktanser. Men drivkretsen har två utgångar så vill man ha mer kräm kan man ju parallella dom.
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Det är lite dålig fart i denna tråden :o

Här är i vart fall en kretsritning på IGBT-drivern. Finns även nätlista till Orcad...

gatedriver.pdf
bearing

Inlägg av bearing »

Hoppas en okunnig kan ställa några frågor här.

Skulle det gå att använda ett MIG-svetsaggregat att tigga med? funderar på att testa att montera en wolframelektrod i MIG-svetspistolen. Gasen och startknappen finns ju redan där, så det skulle bli enkelt att göra.

Varför använder ni IGBT-transistorer. Blir det inte mindre värme att kyla bort med MOS-transistorer?
Användarvisningsbild
Greensilver
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

Jag har svetsat en del, både MIG och TIG men är inte kung på teorin bakom för det så jag kan ha fel. :) TIG svetsen kontrollerar ström/spänning på ett mycket mer sofistikerat sätt för att hålla ljusbågen tänd. Till skillnad från MIG så skapar man ju ingen direkt kontakt utan vill ha ett gnistgap hela tiden. TIG'en har ju funktioner för att fejda ut gnistan vid avslut och krämar nog på en del extra för att tända den osv. Så jag tror att det blir svårt att konvertera en MIG till TIG. :P
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor

Inlägg av BEEP »

Är lite upptagen med andra saker som jag måste göra färdigt innan jag kan fortsätta med TIGen.
bearing

Inlägg av bearing »

Greensilver:
Jag testade faktiskt med wolframelektråd i min MIG ikväll men jag lyckades inte tända någon båge. Det dånade dessutom rätt mycket om transformatorn så jag avslutade testet rätt fort.

Jag har en svetstransformator från biltema också. http://www.biltema.se/products/product. ... emId=89986

Jag försökte tända elektroden med den svetsen istället men det var svårt. Blåste gas från MIGen men det hjälpte inte. När jag vridit upp på högsta effekten (140 A) fick jag den tänd några gånger i bråkdelen av en sekund. Gjorde några försök innan säkringen gick (10 A).

Det verkar alltså inte funka att TIG:a med 45 V 140 A sinusvåg.
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor

Inlägg av BEEP »

Blåste gas från MIGen
Om det är Mison 25 som du har i flaskan så är det fel gas för TIG svetsning.
bearing

Inlägg av bearing »

Ja, det är Mison 25 (eller 18 heter det nu). Det ska väl vara ren argon för TIG. Men det borde väl funka hjälpligt med Mison iaf?

Läste efter testet att man tydligen inte kan TIG-svetsa med transformerad nätspänning eftersom bågen hinner släckas i nollgenomgångarna. Man måste köra HF konstant.
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor

Inlägg av BEEP »

Det ska visst bara bli skit när man svetsar med Mison 25. För att kunna få en båge så har man HF i starten och sedan så kör man med fyrkantsvåg som är 1 till 300 Hz.

Eftersom det heter MAG svetsning när man kör med Mison 25 så får jag nog döpa om min gamla ESAB Miggy 125 till Maggy 125 :)
http://www.svets.se/tekniskinfo/svetsni ... 09917.html
Micke_71

Inlägg av Micke_71 »

Det är stor skillnad i strömkälla mellan Mig o Tig. Tig har precis som pinnsvetsen en fallande karaksterik. Man har en tomgångspänning som ligger uppemot 60-80volt som faller till 20-25volt svetsspänning och det har inget med nollgenom gång att göra för isåfall skulle inte AC transformator funka till att köra pinne.

Mig är en ren spänningskälla som har svets och tomgångsspänning som är nästan det samma. Den låga spänningen gör att man får en ganska konstant längd på ljusbågen. En stömkälla för pinne tig skulle öka ljusbågslängden drastiskt med strömmen.

Och som någon upptäckte så är Mig stömkällans låga tomgångsspänning svår att hålla en ljusbåge brinnande där man inte kan mata in en tunn tråd som brinner av vid rätt längd allt eftersom. Lite för nära och strömmen skenar, lite för långt o bågen stömmen avtar snabbt o bågen slocknar.

Mitt tips är följande. Eftersom ni inte ska köra vattenkylning av handtaget (har iofs inte läst alla inlägg) så behöver ni inte heller någon 100% 200A intermittens. Köp en biltema/clasohlsontransformator för MMA (pinne). Helvågslikrikta den och låt en fetingtrissa kapa till 50, 25 eller 12.5hz utav den oglättade helvågslikriktade spänningen. Jag tror att man kan hacka sönder den vågformen också för att slå sönder aluoxiden. Då har ni lagt ut en bråkdel av pengarna och har ändå en en robust fungerande trafo att svetsa rutilelektrod med ifall projektet i övrigt skiter sig.

Jag hade tur och sprang på en brutal utförsäljning av Telwin invertrar o fick ge 2000:- för en som tidigare kostat 5395:- (150A 60%)
, de hade då också 2995kr maskiner (120A inverter typ 30%, småskit) för 1000:-. (Men tro på fan om inte en bekant kort därefter fick köpa en 200A Esab inverter med HF tändning fabriksny för 2000:- :shock:) Hur som helst den lilla 1000kr skiten hade varit häftig att bygga om till AC och tig för man behöver oftast inte så stor kontinuerlig kapacitet hemmavid för tig och för pinne är de för små ifall man vill bränna av mera än enstaka 2mm elektrod.

Mikael
bearing

Inlägg av bearing »

Hur länge klarar man att köra med okylt handtag. Duger det för hemmabruk?

Det var på ett svetsarforum jag läste att det inte går att använda sinus för TIG (om man inte använder HF:en konstant). Men det var alltså fel då?

Vad är det som gör att spänningen sjunker så mycket från tomgång till svetsspänning? lindningsresistans?

BEEP:
Jasså, en Miggy (Maggy) 125! en sån har jag med. =)
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

>>>Vad är det som gör att spänningen sjunker så mycket från tomgång till svetsspänning

Transformatorn är konstruerat så att spänningen SKA sjunka då den belastas. Detta är skillnaden mellan inverters och MIG/MMA. Om spänningen på en transformator inte skulle sjunka vid belastning så skulle effekten skena iväg medans på en invertersvets regleras spänningen så att man håller rätt ström.
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor

Inlägg av BEEP »

Micke_71:
Njaa det där stämmer inte riktigt om man tittar på specifikationerna på diverse svetsar.
MAG/MIG - Tomgång 50-70 V Svets 10-30 V
MMA -Tomgång 60-80 V Svets 10-25 V
TIG - Tomgång 60-80 V Svets 10-20 V

bearing:
Kör med lite större kontaktmunstycke än det som rekomenderas och så har jag fått tag i en bra svetsspray som ger en keramik liknade yta på gasmunstycket som fungerar mycket bättre än den vanliga tunnflytande skiten.

Edit:
" Mig är en ren spänningskälla som har svets och tomgångsspänning som är nästan det samma "
Det verkar stämma på dom små MIG svetsarna men dom stora har en tomgångsspänning som är 70-80 V så nu är jag :?
Har du någon länk där man kan läsa mer om detta så skulle jag bli glad.
bearing

Inlägg av bearing »

dennis skrev:Intressant sida om SMPS:
http://schmidt-walter.fbe.fh-darmstadt. ... mps_e.html
Antingen har de skrivit fel, eller så är det jag som inte fattar.

I texten om Two Transistor Forward Converter står det:
Due to the fact that the duty cycle t1/T cannot be greater that 50%, a condition for the turns ratio emerges:
N2/N1 must be greater than 2 * Vout/Vin_min

I texten om Full-Bridge Push-Pull Converter står det:
Due to the fact that the duty cycle t1/T cannot be greater that 100%, a condition for the turns ratio emerges:
N2/N1 must be greater than 2 * Vout/Vin_min
Ska det verkligen vara en 2: här?
Skriv svar