Hur kopierar man ett schema?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Allt hänger på att identifiera IC'n. Dioderna är möjligtvis 1N4148, Du kanske kan se lite av beteckningen och avgöra omdet är sådana. Trissorna är antagligen okritiska och när schemat är ritat ger detsig självt om det är NPN eller PNP.
Användarvisningsbild
Stolleman
EF Sponsor

Inlägg av Stolleman »

har själv råkat ut för det när dem slipar bort texten på IC kretsarna därför att man inte ska kopiera den so t.ex. på Kjell & co´s kortströmbrytare
Tekko

Inlägg av Tekko »

Samma sak i min växelriktare.
sliverr

Inlägg av sliverr »

Jag snackade med en polare från England alldeles nyss och han sa till mig att han är 99% säker på att det var en "Five Five Five Timer", men det säger inte mig mycket, men det kanske säger er något?

MVH
/Alex
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Det är en jättevanlig standardkrets. Heter någon bokstav och sendan 555 . DDen finns att köpa överallt där det finns elektornik.

Rita ett schema så blir allt mycket lättare. Skippa CAD och plocka fram papper, blyerts och radergummi. Rita med stora avstånd och börja t.ex. med de komponenter som är direkt förbundning med strömförsörjninen. Rita toma cirklar för trissorna om du inte kan reda ut vad det skall vara och en fyrkant för IC'n.
Användarvisningsbild
slowfly

Inlägg av slowfly »

Ne det är ingen 555a utan antagligen en M3561 (0107?) det är så att jag nämligen har en liknande leksak från velleman som består av en sådan och en C33725 transistor och lite motstånd, dioder och kondensatorer.
Jag kan välja mellan Polissiren, brandbil, maskingevär och ambulans ljud på dem.
Modellen heter PMK113 tror jag

Edit: Detta är leksaken jag har :
http://www.neonixie.com/velleman/MK113/Manual_MK113.pdf

//Eskil
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Jo, det kan mycket väl vara en 555-krets. Tycker kretskortbanorna stämmer med en oscillator-koppling.

Efter att ha lyssnat på mp3-filen så vågar jag nog säga att kretskortet innehåller: En 555-oscillator, en bistabil vippa och en monostabil vippa.

Raderna med motstånd är troligen för att välja tider och frekvenser. Sedan sitter det en liten förstärkare på utgången.
Användarvisningsbild
slowfly

Inlägg av slowfly »

Om det är en 555a ska den blinka två lysdioder när man kopplar upp den såhär:
http://www.uoguelph.ca/~antoon/circ/555test.gif

hehe jag tror fortfarande det är en M3561(melodi IC)

//Elias
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Jo, det är en variant, men det finns *massor* med 555-kopplingar.... :)

edit: Jag hade inget annat för mig, så jag håller på att göra ett schema. Blev nyfiken.... :D
Användarvisningsbild
slowfly

Inlägg av slowfly »

Hehe jo ja vet, bara genom att googla på "555 circuit" får jag fram 1.7miljoner träffar ;)

Men borde det inte stå att det är en 555?

Silverr: Finns det en "förpackning" till elektroniken? Står det något på den?

//Elias
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Jo det har nog stått något på kretsen, men det är bortfilat tyvärr.

Angående IC-kretsen så verkar det som om båda vi har fel. Den svarta sladden (som jag antar är jord) går till ben 3, eller 7 om man vänder på den, det är ju svårt att veta hur den sitter.

På kretsen i ditt schema (slowfly) så är ben 3 out och ben 7 är OSC1. På en 555a är ben 3 out och ben 7 DISCH.
Användarvisningsbild
slowfly

Inlägg av slowfly »

Hehe ajdå... 8)

Det kommer nog bli ganska svårt att lista ut vad den icn är för någon...

Men om han vill tillverka ett av de där ljuden så kan han ju alltid bygga denna:
http://www.doctronics.co.uk/images/555_16.gif

Eller bygga och modifiera den jag tidigare postat så han får ut alla de där ljuden, det kan nog gå...

//Elias
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Hm, vänta nu.. jag såg fel. När jag vände på schemat såg jag att den svarta sladden går till ben 2 ! På "din" IC-krets så är ben 2 jord, så det kan mycket väl vara den! :)

Sorry för den missen.
sliverr

Inlägg av sliverr »

Jag tänkte att jag kanske ska posta en bild på hur den ser ut på utsidan, men jag vet fortfarande inte vad det är för transistorer :(

Man kan ju alltid köpa båda IC:na och labba sig fram,

http://www.dubtribulation.com/skal.jpg
Användarvisningsbild
klasg

Inlägg av klasg »

Du är säker på att det är bortslipat på ICn? Inte bara nåt kladd ovanpå? Jag tror iofs fortfarande att det är någon 555:a.

Det är bara vanliga småsignaltransistorer, du kan enkelt mäta dig till om det är PNP/NPN och benkonfigurationen om du har en multimeter.
Skriv svar