Hur kopierar man ett schema?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
sliverr

Hur kopierar man ett schema?

Inlägg av sliverr »

Hejsan alla glada!

Har läst omkring på forumet nu ett tag så jag tyckte att det var dags att registrera sig.

Själv så är jag HELT grön på det här som heter elektronik, läste lite under fysiken, men det var ju inte så inriktat på komponeneter osv. Men nu hade jag tänkt mig att starta ett litet projekt som för de flesta här inne kommer att tycka är väldigt simpelt.

Jag har lånat en siren generator av en polare som jag vill göra en kopia på, men jag har inget schema jag kan gå efter (inte för att jag vet hur det funkar ;) men det jag hade tänkt mig göra är att bara kopiera rakt av. Gå till en elektronik affär och köpa alla saker som finns i den lånade burken.

Jag har även laddat ner eagle och testat att göra ett schema där men det går inte så värst bra.

jag kommer att bifoga två st bilder på det jag vill kopiera...

Någon får VÄLDIGT gärna tanka ner bilden och skriva vad det olika komponeneterna heter så att det kan bli lite lättare att inhanda dessa i butiken.

Men slutligen till min fråga: Hur kan man kopiera detta schema så lätt som böjligt

Schemat:
http://www.dubtribulation.com/under.jpg

Och komponenterna på ovansidan:
http://www.dubtribulation.com/over.jpg

Jag är tacksam för all hjälp jag kan få
MVH
/Alex, den förvirrade mannan i en elektronisk värld
Rofhök

Inlägg av Rofhök »

Vad jag kan se så är det inte speciellt avancerat, jag ska igentligen inte utala mig över huvud taget då jag inte är knug på elektronik. Men på dina bilder så ser det mest ut som lite olika motstånd och kondingar. Sen sitter det någon liten 8-pinnars IC på också?
Användarvisningsbild
slowfly

Inlägg av slowfly »

Välkommen till forumet!

Enklaste sättet att kopiera layouten är väl att först försöka rita av den på papper och sedan föra över till eagle. Ett tips är att börja sätta ut alla hål och sedan dra strecken..

Det utgick inte i din fråga om du behövde hjälp med själva korttillverkningen? För det finns en fin guide i guiderna på forumet :)

Lycka till!
//Elias
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Vissa av komponenterna syns inte tillräckligt bra på bilderna tyvärr, så det blir svårt att skriva ner en komponentlista.

Antingen skriver du av allt som står på komponenterna, eller så kan du ta lite mer detaljerade bilder. Då kan vi nog hjälpa till lite mer.
sliverr

Inlägg av sliverr »

TAck så mycket för alla snabba svar :P :razz:

Jag ska ta och fixa bättre bilder imorgon. Men jag förstår inte färgkodningarna på dom färgade små sakerna som sitter över hela kortet, samt att jag inte vet vad dom heter. Men jag antar att olika färgkodningar innebär olika ohm (ifall det nu skulle vara en resistor vilket det troligen inte är) Men mera bilder kommer imorgon.

Det dära med eagle är lite krångliget tycker jag, jag såg på deras hemsida att man kunde bygga ett schema först sen ett bordschema, sen satte den ut allt annat själv.

jag får väll ta och ge mig ann slowfly's tips och börja rita :shock:
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

De små sakerna med färgade ringar är just motstånd.

Om du vänder dem (eller dig) så att den silver/guld-färgade randen är åt höger så läser man av dem såhär:

Första ringen (räknat från vänster) är första siffran i värdet.
Andra ringen är andra siffran.
Tredje ringen är hur många nollor det ska vara efter.
Guld- eller silver-ringen bestämmer hur "noggrant" det värdet är, men det behöver du inte tänka på så mycket. :)

Vad motsvarar då färgerna?
Jo:

Svart - 0
Brun - 1
Röd - 2
Orange - 3
Gul - 4
Grön - 5
Blå - 6
Lila - 7
Grå - 8
Vit - 9

Ett exempel:
Ett motstånd som har färgerna Brun, Gul, Orange motsvarar ett värde på 14000 (eller 14k, eftersom k = kilo = 1000.)

Jämför med färgerna så att du förstår. Nu har du lärt dig något nytt och *extremt* användbart i elektronik-världen. :)
Senast redigerad av JimmyAndersson 11 februari 2006, 17:33:34, redigerad totalt 1 gång.
Tekko

Inlägg av Tekko »

De kallas resistorer (motstånd) Prova denna sidan för att få reda på dess värden:

http://www.theverylastpageoftheinternet ... 2B%2F-5%25
sliverr

Inlägg av sliverr »

tack än en gång, helt ärligt så är detta det snabbaste forumet jag har varit med om, snabbare en ljuset ;)

nu vet jag att dom bruna är resistorer (jag hade ju till och med rätt :o där ser man) men vad motsvarar dom turkosa och turkos gröna? är det komposanter? eller är jag ute och cycklar?

mvh
/Alex
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det är också resistorer. de rödaktiga glasliknande utan ränder är dioder. De svarta med tre ben är transistorer. De stående aluminiumburkarna med plast på är elektrolytkondensatorer. På kanterna ser det ut att vara två kondensatorer till. De gröna. ICkretsen med 8 ben gissar jag att är en OP. På alla komponenter utom resistorerna borde det stå med text på vad det är. Skriv en lista så ska du nog få den tolkad.
sliverr

Inlägg av sliverr »

Här kommer en bild vad det står på alla komponenter

Är det någon som helst skillnad mellan de bruna och turkos blåa resistorerana, eller kan man räkna dom som dom bruna?

http://www.dubtribulation.com/kort.jpg
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Glöm kopieringen, kretsen som är slipad är antagligen en enchipsdator och den har näst intill garanterat säkert read protection satt. Givetvis kan Du kopiera hårdvaran om Du klurar ut vad processorn är för någn, men Du får även programmera den själv.
Användarvisningsbild
klasg

Inlägg av klasg »

Varför tror du att det är en enchipsdator Marta? Jag ser inga kristaller iaf. Jag tror nog mer på en OP eller 555:a

Bakgrundsfärgen på resistorerna spelar ingen roll.

EDIT: Du har inte skrivit ut vad som står på transistorerna, ICn, eller dioderna.
sliverr

Inlägg av sliverr »

vad denna sak gör är detta:

http://www.dubtribulation.com/fx.mp3

antagligen så är det nog ingen komplicerad krest. tror inte det behövs en enchipsdator för att fixa till det dära.

inte för att jag vet vad det är :wink:

OBS!! SPELA INTE LJUDKLIPPET HÖGT! OBS!!
Senast redigerad av sliverr 13 februari 2006, 17:56:28, redigerad totalt 3 gånger.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Pinnarna stämmer inte med en OP. En pinne hänger fritt och därmed är det en enkel OP när det bara finns 8 pinnar. Den pinne som hänger brukar vara V- på OP's. Är det en processor så går den på inbyggd klocka. Dwt var omkopplaren som direktkopplats till kretsen som fick mig att tänka på en enchippare, men det kan ju givetvis vara fel. Trodde den var till attvälja mellan en massa olika oljud. Fast det stora komponentuppbådet talar emot en processor vid närmare eftertanke.
sliverr

Inlägg av sliverr »

klasg skrev: EDIT: Du har inte skrivit ut vad som står på transistorerna, ICn, eller dioderna.
Det är för att jag inte kan se vad som står på dom, dioderna står det för småt, samt att det verkar vara bortslipat på IC:n och transistorerna. :evil: :oops: :? :(

Tror ni att det inte kommer att vara möjligt att sätta ihop en sådanhär apparat?
Skriv svar