tar bort en gavlen, sköljer med tgrön upprepade gånger, llåter det torka, kanske byta läpparna, vagnen som kommer ut tvättar man som all annan eletronik, är det modell med lampa kan man fundera på att byta den medemyl skrev:Lite smutsigt. Hur tar jag isär denna för rengöring?
Trasig motor eller linjärskala fräsmaskin
Re: Trasig motor eller linjärskala fräsmaskin
Det fungerade svinbra att bara dra en kabel på utsidan (provisorisk) koppla in på tachon samt på styrkortet.
Nu läser den Z i rätt hastighet. Men nu är det någon slags slirkoppling till kulskruven som bråkar, undrar hur man kan ansätta denna. Ska se ifall jag lyckas ladda upp en filmsnutt.
EDIT:
https://drive.google.com/file/d/0B0g_Vl ... sp=sharing
Nu läser den Z i rätt hastighet. Men nu är det någon slags slirkoppling till kulskruven som bråkar, undrar hur man kan ansätta denna. Ska se ifall jag lyckas ladda upp en filmsnutt.
EDIT:
https://drive.google.com/file/d/0B0g_Vl ... sp=sharing
Jag vet inte. Men man ser ju på filmen iaf att axeln står still (nästan) medan hylsan med remmen roterar.
Ser ut som en evighetskoppling som inte är dragen. Eller bultarna har gett sig.
Det här är den inre delen man ser i filmen
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Nu har jag fått lös delen som klickar. Denna går att spänna mha att vrida manteln mot den större ringen. Det blir olika tungt att dra så den klickar. Ska kolla imorgon och spänna den till jag har klick vid 45 Nm
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Detaljen är en säkerhets/Överlastkoppling. Den ska lösa ut vid inställt moment. Bör stå i mekritningen eller i servicemanual hur stort det ska vara. Man kan ställa in momentet, men är den frisk ska man inte behöva ändra fabriksinställningen.
Den kanske är ofrisk. Har spänt den så den klickar vid ca 45Nm åt enda hållet och ca 55Nm åt andra hållet. Står 45Nm max på en markering på den. Jag vred förbi denna
Det är inget som går tungt på Z-axeln?
Någon broms som ligger på?
Någon broms som ligger på?
Hittar ingen på skissarna tror det är motorn som ska bromsa. Har inte tagit bort damaskerna.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Då frågar man ju sig hur motorn bromsar utan spänning?
Motorn ligger löst på arbetsbänken nu. Jag orkar inte vrida den för hand.