Nu tänkte jag passa på och svara lite, jag kände att det skulle bli otydliga inlägg från mobiltelefonen under dagen...
Alltså, det jag vill åt är ett system som säger åt mig när balvikten börjar avvika från standard.
Exempel;
En vanlig dag börjar man pressa ca kl 10-11 på förmiddagen. Fram till kl 14.00 så torkar det, vilket medför att balarna som vägde 15kg när jag började kl 10.30 kan väga under 10kg kl 14.00 om jag inte kompenserar för upptorkandet som sker under dagen. Från kl 17.00 så börjar det sedan bli aningen fuktigare, vilket medför att balarna väger mer fram till kl 20-21, när man avslutar dagen. En bal som kl 14.00 vägde 15kg kan utan problem väga 20-25kg kl 21.00 om man inte kompenserar tryckte som hydraulkolven utöver på balkammaren.
DESSUTOM kan det ske stora varationer under endast ett tiotal minuter då man rör sig på olika delar av fältet och ex. börjar pressa material som legat i skuggiga partier från att ha pressat material som endast legat i solen.
Lite invecklat kanske, men exakta vikten för varje bal är inte det centrala, utan det är när snittvikten börjar
avvika från den vikt jag tidigare ställt in. Egentligen skulle jag kunna ha något så enkelt som en fjäderbelastad analog våg där bak med en målad mätartavla där sedan nålen får visa mig hur jag ligger till. Det känns dock lite low-tech och tråkigt.
Är det något som fortfarande är oklart? Säg hemskt gärna till så ska jag göra mitt bästa för att förklara bättre!
eqlazer skrev:Pressar ni hos kunden direkt eller säljer ni i efterhand?
Är det viktigt att varje individuell bal håller rätt vikt eller är det totala vikten per kund som spelar roll? Är ju lite beroende på vilken affärsmodell man har.
I värsta fall så kanske det inte finns någon annat tillfälle än på själva pressen som man kan väga. Men skadar inte att undersöka alternativ, tex att väga varje lass som körs till kund.
Sen vill man ju inte betala för vattnet heller

Så vad balarna väger vid pressning säger inget om vad de väger senare, utan beror på TS-halten.
Vi pressar allt hemma, kunder köper färdiga balar. Absolut, de väger ca 13kg när de säljs, så det är inte den vikten från pressen (~15kg) vi tar betalt för sedan, utan då väger vi upp ett antal balar och gör ett snitt på den torkade vikten per bal. Det viktiga är alltså inte vikten per kund, fält eller dag utan snittvikten på de senaste 2-3 balarna, alltså senaste ~15 sekunderna. Givetvis väger vi under andra tillfällen, men det är just i det ögonblicket som balen lämnar pressen som jag vill veta vad snittet ligger på JUST nu. Inte vad de låg på för 15 minuter sedan.
Nerre skrev:Lasp skrev:Tricket är att inte väga vid tillverkning, utan efteråt och justera tillverkningen!
Det är ju det han ska göra. Men justeringen måste (såvitt jag förstår) ibland göras ett par gånger under dagen. Därför får inte fördröjningen mellan tillverkning och vägning bli för stor (eftersom då blir det för många som tillverkas med fel vikt).
Du har förstått helt rätt! I normala fall går man ut och känner av vikten manuellt 3ggr i timmen, men det ger flera gånger ingen effekt då balvikten mitt på dagen är konstant under längre tidsperioder och inte behöver justeras, medans var 20:e minut kan vara alldeles för sällan under vissa tider på dagen, eller vid varierande topografi.
TILL NI KUNNIGA OM VÅGCELLER(LASTCELLER)!
När jag snurrat runt på internet har jag hittat en kombination som verkar prisvärd, men jag är osäker på hur väl jag kan kombinera dessa. Här är cell och displayen jag kollat på;
Cell:
http://www.alibaba.com/product-detail/A ... 06543.html
Display:
http://www.alibaba.com/product-detail/P ... 69778.html
Alternativ display:
http://www.alibaba.com/product-detail/l ... 87708.html
(Den sista här har en ställbar filter-förmåga, vilket i liknande sammanhang kan neutralisera de vibrationer och skakningar som kan uppstå i maskiner)
Och om allt annat skiter sig - ja, då kanske det blir en halvdan sådan här lösning istället;
http://www.alibaba.com/product-detail/l ... 00513.html
Vad tror ni med mer kompetens inom området om de ovanstående länkade produkterna?