Egen anordning med lastceller för att väga balar, tips?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Nerre

Re: Egen anordning med lastceller för att väga balar, tips?

Inlägg av Nerre »

eqlazer skrev:Pressar ni hos kunden direkt eller säljer ni i efterhand?
Har du inte kollat filmen han la upp? Den var såvitt jag förstod från deras produktion.

Balarna pressas på åkern (läggs i en lång rad där). Sen åker det med vagnar med "upplockare" och hämtar upp dem, kör dem till ladan där de lastas av (och travas manuellt) på höskullen.

Den produkt han länkade till väger balen på väg ut från pressen, så det är ju uppenbarligen lösbart.
eqlazer

Inlägg av eqlazer »

Jodå jag kollade allt, men det var inget som sa ifall det var eget eller kundens. Och oavsett vilket så utesluter det ju inte att de kan pressa för kunder direkt.
Funktionen han är ute efter går som du säger bevisligen att göra, men det jag är ute efter är ifall det verkligen är bästa lösningen att mäta direkt på pressen eller mäta senare.

Beror på hur de tar betalt, är det ett fast pris per bal till kund så förstår jag att de vill hålla jämn vikt. Men är det per kg TS så spelar det ju ingen roll vad varje bal väger när den pressas, utan vad det totalt väger när det levereras till kund.

Risken är ju att om man försöker få till mätningen på pressen är att den blir för onogrann för att vara praktiskt användbar, men om man lyckas så är det toppen.
Skulle själv vilja sätta vågceller på pressen hemhemma, en Claas Rollant 255 :)
Martin7040

Inlägg av Martin7040 »

Nu tänkte jag passa på och svara lite, jag kände att det skulle bli otydliga inlägg från mobiltelefonen under dagen...

Alltså, det jag vill åt är ett system som säger åt mig när balvikten börjar avvika från standard.
Exempel;
En vanlig dag börjar man pressa ca kl 10-11 på förmiddagen. Fram till kl 14.00 så torkar det, vilket medför att balarna som vägde 15kg när jag började kl 10.30 kan väga under 10kg kl 14.00 om jag inte kompenserar för upptorkandet som sker under dagen. Från kl 17.00 så börjar det sedan bli aningen fuktigare, vilket medför att balarna väger mer fram till kl 20-21, när man avslutar dagen. En bal som kl 14.00 vägde 15kg kan utan problem väga 20-25kg kl 21.00 om man inte kompenserar tryckte som hydraulkolven utöver på balkammaren.

DESSUTOM kan det ske stora varationer under endast ett tiotal minuter då man rör sig på olika delar av fältet och ex. börjar pressa material som legat i skuggiga partier från att ha pressat material som endast legat i solen.

Lite invecklat kanske, men exakta vikten för varje bal är inte det centrala, utan det är när snittvikten börjar avvika från den vikt jag tidigare ställt in. Egentligen skulle jag kunna ha något så enkelt som en fjäderbelastad analog våg där bak med en målad mätartavla där sedan nålen får visa mig hur jag ligger till. Det känns dock lite low-tech och tråkigt. :D

Är det något som fortfarande är oklart? Säg hemskt gärna till så ska jag göra mitt bästa för att förklara bättre! :?: :arrow: :!:
eqlazer skrev:Pressar ni hos kunden direkt eller säljer ni i efterhand?
Är det viktigt att varje individuell bal håller rätt vikt eller är det totala vikten per kund som spelar roll? Är ju lite beroende på vilken affärsmodell man har.
I värsta fall så kanske det inte finns någon annat tillfälle än på själva pressen som man kan väga. Men skadar inte att undersöka alternativ, tex att väga varje lass som körs till kund.

Sen vill man ju inte betala för vattnet heller :) Så vad balarna väger vid pressning säger inget om vad de väger senare, utan beror på TS-halten.

Vi pressar allt hemma, kunder köper färdiga balar. Absolut, de väger ca 13kg när de säljs, så det är inte den vikten från pressen (~15kg) vi tar betalt för sedan, utan då väger vi upp ett antal balar och gör ett snitt på den torkade vikten per bal. Det viktiga är alltså inte vikten per kund, fält eller dag utan snittvikten på de senaste 2-3 balarna, alltså senaste ~15 sekunderna. Givetvis väger vi under andra tillfällen, men det är just i det ögonblicket som balen lämnar pressen som jag vill veta vad snittet ligger på JUST nu. Inte vad de låg på för 15 minuter sedan. :-)
Nerre skrev:
Lasp skrev:Tricket är att inte väga vid tillverkning, utan efteråt och justera tillverkningen!
Det är ju det han ska göra. Men justeringen måste (såvitt jag förstår) ibland göras ett par gånger under dagen. Därför får inte fördröjningen mellan tillverkning och vägning bli för stor (eftersom då blir det för många som tillverkas med fel vikt).
Du har förstått helt rätt! I normala fall går man ut och känner av vikten manuellt 3ggr i timmen, men det ger flera gånger ingen effekt då balvikten mitt på dagen är konstant under längre tidsperioder och inte behöver justeras, medans var 20:e minut kan vara alldeles för sällan under vissa tider på dagen, eller vid varierande topografi.

TILL NI KUNNIGA OM VÅGCELLER(LASTCELLER)!

När jag snurrat runt på internet har jag hittat en kombination som verkar prisvärd, men jag är osäker på hur väl jag kan kombinera dessa. Här är cell och displayen jag kollat på;
Cell: http://www.alibaba.com/product-detail/A ... 06543.html
Display: http://www.alibaba.com/product-detail/P ... 69778.html
Alternativ display: http://www.alibaba.com/product-detail/l ... 87708.html
(Den sista här har en ställbar filter-förmåga, vilket i liknande sammanhang kan neutralisera de vibrationer och skakningar som kan uppstå i maskiner)

Och om allt annat skiter sig - ja, då kanske det blir en halvdan sådan här lösning istället;
http://www.alibaba.com/product-detail/l ... 00513.html

Vad tror ni med mer kompetens inom området om de ovanstående länkade produkterna? :humm:
Användarvisningsbild
CPMS

Inlägg av CPMS »

Ta ett snack med dom här innan du lägger ut några pengar: http://se.mt.com/se/sv/home.html
Kan vara bättre att köpa från proffsen som kan det här än fast det blir dyrare.
eqlazer

Inlägg av eqlazer »

Om det inte går att få den tillräckligt stabil när pressen går så är det ju en betydligt lättare arbetsinsats att stanna traktor, eller till och med stoppa pressen helt, och se vad displayen visar jämfört att hoppa ut och lyfta balar.
Själva kör vi löshö, det har andra nackdelar :) Som tur är bara vartannat år numera.
Martin7040

Inlägg av Martin7040 »

CPMS skrev:Ta ett snack med dom här innan du lägger ut några pengar: http://se.mt.com/se/sv/home.html
Tack för tipset!
Har sökt runt men inte hittat någon annan än... vetek tror jag de hette... de hade motsvarande vågcell som jag länkade fast för 2500:-, display för 6000:-. Men ska ta och ringa företaget och höra vad de säger. :D
sebastiannielsen
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

Som andra sagt - går inte detta att justera i efterhand? Dvs att när du puttar in balarna i lagret (dvs från den stora "magasin-traktor-maskinen" till förvaringsladan) så sitter det en våg+"fräs" eller något som fräser bort överflödig vikt. Överflödig vikt stoppas sedan automatiskt i en stationär press som gör nya balar av detta som sedan får åka in i våg+fräsen igen så det blir som en "loop" ungefär.

För vad jag fattat det som, så gör de olika torkningsgraderna under olika tider på dagen att vissa balar får en för hög densitet och vissa balar en för låg densitet så att vikten på 2 lika torra balar skiljer sig allt för mycket - om man inte kontinuerligt justerar hyudraltrycket på pressen under tillverkning, och du vill att om man har 2 lika torra balar så ska de väga ungefär lika mycket?

En annan idé kan vara fuktmätare, eftersom uppenbarligen beror den "felaktiga" vikten på olika fuktgrader. Om du då kan mäta fukten i balarna så borde du kunna utifrån detta veta om du skall ha lågt eller högt huydraltryck. Detta får då givetvis kalibreras in så att du får den vikt du vill ha. Kanske rentav att fukthetsmätaren automatiskt styr huydraltrycket - och då behöver du inte lyfta ett finger, bara köra på.
(Med kalibrering menar jag då att du i en mikroprocessor eller liknande får ställa in en översättningstabell mellan ohm-värde och huydraltryck så att ohmvärdet - vilket är omvänt proportienell mot fukthetsgraden - då är proportinell mot huydraltrycket. Därmed blir då hög fukthetsgrad = lågt huydraltryck och låg fukthetsgrad = högt huydraltryck.)
Vill du inte modifiera maskinen allt för mycket kan du låta en 7 segment tala om exakt hur huydraltryckratten/inställningen ska vara inställd.

Tänker mig då 2 elektroder som vilar på balen i utmatningsfacket antingen med tyngd eller med fjäderkraft - eller både och (kan vara i form av 2 plåtskivor). Ohm-värdet mellan elektroderna mäts. Givetvis måste elektroderna vara så pass nära att du får ett vettigt värde även om balarna är rätt torra, men ändå så långt ifrån att du får en hög och bra upplösning på värdet. Hur mycket spänning som behövs för att kunna göra en vettig ohm-mätning får man pröva sig fram.
Dessa elektroder kan då ersätta den arm som sitter i utmatningsfacket som räknar balarna också (den som ligger ovanpå balen). Dvs istället för 1 sådan arm så har du 2 sådana armar som både räknar antalet balar men även mäter fuktigheten.
Det kan då göra att du får isolera själva utmatningsrampen på pressen med plast eller liknande så att inte din ohmmätning jordas.

En annan ide: Mäta fukten på inkommande material som du gör balarna av (gräset). Det kan nog vara lättare att implementera och dessutom kan du då styra huydraltrycket innan så att du får balarna exakt så som du vill ha dem.

Eller vad är det egentligen du vill göra?
Varför måste huydraltrycket justeras?

Frågan vi försöker ställa dig, vi alla, är: Vad händer om du bara kör på med samma huydraltryck hela tiden, och inte går ut och lyfter på balarna? Blir kunderna sura för att balarna blir svårhanterliga? Ramlar de sönder? Vad exakt är det som händer när huydraltrycket är felinställt?
Utifrån detta kan man få fram en lösning för dig.
Martin7040

Inlägg av Martin7040 »

Korrekt - balvikterna varierar under dagen.

Problembeskrivning vid för högt/lågt hydraultryck;
Om jag från morgonen skulle börja med att ställa in pressen för vid tidpunkten (11.00) perfekta balar (fasta, lagom långa och ca 15kg) Så kommer det att gå bra kanske första halvtimmen eller så. Pressen kommer egentligen inte att fungera sämre någon gång under dagen, men balarna som produceras blir sämre. Sämre i bemärkelsen för korta/för lösa/för lätta. Runt kl 14 kommer jag då ha ett gäng lösa tussar som inte väger mycket alls, som inte går att hantera i följande vagnar eftersom de har en för lös konsistens, och när de sedan ska travas på skullen för hand så kommer högarna bli mycket ostabila, de läggs ca 10m högt, och svåra att gå på eftersom man i princip sjunker ner och fastnar. De fungerar alltså inte i resten av processen. Vice versa kan de mellan 14.00-21.00 bli för tunga och ha sönder maskinerna på grund av den ökade belastningen, samt att det blir ett mycket tungt och ryggknäckande arbete att trava dem sedan. :(
När jag idag manuellt går ut och känner att balarna är för lätta, så ökar jag trycket i en hydraulkolv som ger ett större motstånd i den kammare balmaterialet pressas fram genom.
Till det så är en jämn vikt - som sagt tidigare - att föredra när man räknar antalet balar och sedan vill ta betalt per kg. :humm:

Vad balarna väger vid försäljning räkas ut sedan, det kommer inte att kopplas ihop med den vikten de har när de lämnar pressen.
Pressvikten vill jag ha för att inte skapa för lösa eller för hårda balar som strular i resten av processen.

Min ursprungliga tanke :idea: var som sagt att sätta "tension-cells" på de två kedjor som håller uppe rampen bakom pressen. Alla balar som lämnar pressen glider av på denna ramp, och genom att få en snittbelastning på trycket i kedjorna som håller uppe både ramp och ny bal tänkte jag att jag kunde få en idé om hur balarnas nuvarande (vikt/densitet) är bra. Detta för att komplettera med en kamera som övervakar längd och knytningsprocess. Det viktiga är alltså inte att veta balens absoluta vikt, utan se när vikten börjar avta från snittet. Jag tänkte mig att om jag kalibrerar displayen så att den visar ex 40 på displayen när rampen håller en perfekt bal så kan det vara läge att gå ut och kolla när den börjar ha ett snitt ner mot XX (siffra som jag får testa mig fram till i fält senare).

Att fräsa balarna skulle inte vara möjligt, det skulle troligen ta för lång tid och vara tämligen komplicerat. Har du sett hela filmen ser du hur det går till när balarna lastas av. :) Däremot tycker jag att din tanke om fuktighetsmätare är snillrik! Det skulle vara smidigt att kunna ställa trycket i förväg precis som du beskriver. Det nya problemet som uppstår när man mäter innan det att balen skapats är att dess densitet inte bara beror på fuktighetshalten, utan även på volymen av material som matas in per tidsenhet. Det kanske kan tyckas självklart, men ju snabbare man färdas med pressen (som normalt går ca 2km/h) desto mer material pressas in och komprimeras då av packar-armen under en kortare tid (eftersom balarna knyts när de nått en viss längd idag). Mindre komprimering -> lägre densitet. :)
sebastiannielsen
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

då borde fuktmätning efter, som jag skrev kan vara ett alternativ - fungera. Dvs att man har 2 elektroder som mäter fukthalten i utgående balar. Trycket för nästa bal ställs då in baserat på föregående bals fukthetsinnehåll.

Att mäta inkommande var bara en idé om det gick att genomföra.
Martin7040

Inlägg av Martin7040 »

Ja och det är ett pålitligt mätsätt. Dock tror jag att den programmering från elektrod till microprocessor till display/huvudenhet är för avancerad för att vara någonting som jag kan koda själv... :(
CPMS skrev:Ta ett snack med dom här innan du lägger ut några pengar: http://se.mt.com/se/sv/home.html
Jag kontaktade idag Mettler Toledo och där fick jag celler + huvudenhet för under 5000:-
Enligt mig verkar det vara ett ganska bra pris. Han jag talade med sa även att de vibrationer som uppstår inte borde vara någon match för huvudenheten att filtrera bort. :bravo:
eqlazer

Inlägg av eqlazer »

Vad för celler och huvudenhet är det?
Martin7040

Inlägg av Martin7040 »

En lösning involverar en lastcell, den andra involverar två S-celler (tension). Båda har samma huvudenhet/display, men minns inte vad den hette. Den kostade 3000:-
Martin7040

Inlägg av Martin7040 »

För att förtydliga tidigare inlägg; Mettler Toledo erbjöd två celler(S-Typ) eller en cell (lastcell) med en terminal för mindre än 5000:-
De modellerna var
http://www.wattagnet.com/165003.html
http://us.mt.com/us/en/home/products/In ... _cell.html
alt.
http://us.mt.com/us/en/home/products/In ... minum.html
Det låter ju som en bra deal och det känns tryggt att det finns svensktalande service :D

En till ide som kom upp var att placera en 'falsk botten' på rampen, och sedan lägga en lastcell mellan rampen och den överliggande bottnen, som balarna glider av längs med. Enligt försäljaren skulle det inte vara problem med att filtrera ut störningar, noggranheten skulle ligga på några gram vilket är långt bättre än vad jag eftersträvar. :)

Blir det något av det här projektet så följer jag upp det till sommaren med bilder och resultat om det kan vara av intresse. :)
Stort tack för er hjälp! :)
Användarvisningsbild
CPMS

Inlägg av CPMS »

Var ju en ganska bra deal, MT är ganska stora på det här med vägning och
alltid bra att kunna skrika åt någon på svenska om det inte fungerar.
Skriv svar