Egen anordning med lastceller för att väga balar, tips?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Martin7040

Egen anordning med lastceller för att väga balar, tips?

Inlägg av Martin7040 »

Hej alla ni kunniga teknikproffs!

Jag har en tanke på att bygga en anordning som skall användas i lantbrukssyfte.
Då jag brinner av skaparglädje så är det tråkigt när jag trots veckor av research inte kan komma på hur jag ska använda vågcellerna på bästa sätt - och här hoppas jag att ni kan ge mig några tips! :humm:

För er som innan inte har så bra koll på vad som menas så är här en video på 20 sekunder som förklarar processen jag vill kopiera.
http://www.youtube.com/watch?v=nfOnXJdOPqo

Ett sådant system kostar dock över 100.000kr :doubt: och jag hade tänkt göra ett enklare.

Pressen gör mindre balar av hö och halm som väger ca 15kg.
En bild på typ av maskin följer här;
http://www.tractorbynet.com/forums/atta ... baler5.jpg

Som syns på bilden så lämnar balarna maskinen på en ramp (uppfälld på bild) som hänger i två kedjor, det är här jag har tänkt att väga balarna. (kan alternativt bygga om den så att den blir ett isolerat horisontellt plan och balarna knuffas fram och av den av nästkommande bal)

Genom att göra om infästningen så att jag hänger rampen i en cell som förbinder en vertikal kedja med ett förlängt stag från pressens stomme som håller upp hela vikten av (kedja+cell+ramp+bal), eller installera två vågceller - en i var kedja. Det jag är osäker på är om man kan koppla ihop två vågceller och få dem att visa en summerad vikt? Alltså Summa(cell1+cell2). Går det?

Så till vad som gäller hårdvara;
Jag har tänkt mig en, alternativt två, celler av S-typ som tål 200kg. (Ganska väl tilltaget då belastningen kommer ligga på ca 40kg, dock kommer det troligen att skaka och då kan den förhoppningsvis tåla impulser som uppstår)
DESSUTOM kommer vikten aldrig att ligga stilla på rampen. Det kommer även att förekomma impulser vilket gör att jag inte kommer ha ett kunna ha en teknik där vikten måste ligga stilla ett tag för att uppskatta den. Jag vill alltså skapa en lösning som kan läsa av en löpande vikt och göra ett genomsnitt av belastningen som varit under ca 4 sekunder. Kan vågcellsdisplayer detta?

Ett annat problem är att vågcellen kommer att sitta ca 10-15m från där jag vill läsa av vikten. Jag lär behöva skarva eller förlänga kabeln, vilket jag förstått att man vill undvika. De flesta vågceller verkar komma med en kabel på 1m, vilket är för kort. Då vikten utläses av antalet mV så måste jag kunna hålla en god ledningsförmåga i kabeln fram till avläsningsdisplayen. Fungerar det att kalibrera den senare - kan den alltså "vänja sig" vid en lägre ström?

Jag förstår att det kan tyckas som att jag har tagit mig vatten över huvudet, men all hjälp och alla svar är mycket uppskattade!

Här följer en video jag gjort med det maskineri som ska användas. Pressen och balramp syns från länkens start och ca 5 sekunder framåt (alltså ca 2:52);
http://www.youtube.com/watch?v=5JZbVxYeAQk#t=166

Ha en trevlig dag allesammans!
/Martin
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Re: Egen anordning med lastceller för att väga balar, tips?

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Hej och Välkommen till Forumet. Jag måste få säga att det var en riktigt snygg video.
Trodde att denna forma av balar var ute. Men nog skulle du klara dig bra med en antalsräknare! Specifika vikten måste ju diffa rätt bra beroende på när man plockar upp balarna.
När det gäller distansen så mäter man på plats och skickar fram en färdig vikt per tråd.
Eftersom det är en periodisk uppgift kan man mata tillbaka batteriström den andra tiden.
Martin7040

Inlägg av Martin7040 »

Tack! Ja, det är ganska ute. Vi hänger dock kvar och säljer höet till djurägare som inte har maskiner till att hantera större balar. :wink:

På pressen sitter det redan monterat en antalsräknare som aktiveras vid knytning av trådarna, så vi vet hur många balar som produceras.
Anledningen till att jag konstant vill veta vikten är att de efterföljande vagnarna vill ha en så jämn vikt som möjligt och även vi, eftersom vi tar betalt per kg (och gärna vill räkna balar och multiplicera med vikten).
För att idag försäkra mig om att balvikten hålls jämn får man gå ut och lyfta på de senaste 5-10 balarna var tjugonde minut, och sedan ställa upp eller sänka det hydrauliska trycket i kolven som justerar balens densitet. Det är det här momentet jag gärna vill undvika, och snabbare kunna se när vikten börjar avvika och jag måste ändra inställningar. :lol:

Tack för ditt svar, då vet jag att det går bra med att skarva kabeln. :)

Men jag antar isådant fall att vikten inte behöver ligga still så att lastcellen får tid på sig att "väga av" belastningen? :roll:
svanted

Inlägg av svanted »

tog bort mitt senaste, slärvläste... :O)

gör pressen en fram och återgående rörelse?
hur ser balpressen ut?...
finns det ngnstans man kan montera en lastcell där själva balen pressas, där skulle man i så fall bara kunna ha en brytfunktion så att när balen
är tillräckligt tung snöras den och matas ut?
Martin7040

Inlägg av Martin7040 »

Inuti pressen går en kolv fram och tillbaka för att packa materialet. Den ska hålla ett konstant tryck som (jag tror) inte blir större för att balen blir klar. Idag triggas balens knytning av att den har nått en viss längd som ställs av ett mäthjul. I videon jag länkat i första inlägget ser man min press som jag vill modifiera. :) Jag tror därför inte att en brytare från en lastcell där materialet matas fram är en passande lösning, tyvärr. Mycket bra tanke dock. :bravo:

Men går det att läsa av en sammanlagd vikt från två celler i samma display? :humm:
Nerre

Inlägg av Nerre »

Det enklaste är väl att lösa det med en mikrocontroller, då får du skriva ett program som läser av två (eller flera) analoga ingångar och sen bearbetar värdena (som blir proportionella mot vikten som varje lastcell känner) därifrån. Du kan summera, räkna medelvärden etc.

För att förtydliga: Kolven i pressen matar väl fram lite i taget, så balen byggs på med mer och mer material. För en bal går den alltså fram och tillbaka ett antal gånger. Men pressen jobbar alltså helt med volym, kolven pressar ju en viss volym i taget och sen när balen uppnått en viss volym så binds den.
Martin7040

Inlägg av Martin7040 »

Det där får jag läsa på om, jag har ingen erfarenhet av varken microcontroller eller programmering, så för mig kanske det bästa skulle vara att använda mig av en vågcell...(tension-cell)

Pressen har en kolv som slår ett visst antal kolvslag i minuten. Den matar fram materialet in i en balbana, där det trycks ihop eftersom när det rör sig mot banans slut. Banan rymmer 2 färdiga balar och ytterliggare material, så balen som bildas ligger aldrig ensam i den. De redan färdiga bilarna bildar ett motstånd som hjälper till att trycka ihop nytt material. När balen som bildas har nått en viss längd i balbanan (som ett mäthjul läser av) triggas en bindningsmekanism.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Problemet är ju att du behöver bearbeta datat (åtminstone räkna fram nåt medelvärde på grund av skakningarna), och jag tror det är svårt att hitta en färdig lösning som fixar det.
eqlazer

Inlägg av eqlazer »

Att mäta när maskinen är i rörelse kommer kräva en del filtrering. Är ju inte så säkert att du kan få det så noggrant som du vill eller kräver.
Både bal och maskindelar skakar och påverkar mätningen. Att det diffar några tiotals kilon eller mer på en stor fyrkantsbal gör ju inget, men en liten 15 kilos?

Det är inte bättre att sätta vågceller på lastvagnen?
Martin7040

Inlägg av Martin7040 »

Ni har båda helt rätt i att det krävs både filtrering och genomsnittsvärde... Min förhoppning var att displayen som visar vikten ska kunna ha sådana inbyggda funktioner. Sedan får man pyssla med och kalibrera rampens belastning så att den visar 15kg när den är belastad av balar med rätt vikt under rådande omständigheter.

Finns det inte displayer man kan koppla vågcellen till som sköter sådant? I sådant fall har jag gett mig själv ännu fler problem än jag trodde jag hade först. :doh:

Edit: jag kan sätta dem på lastarvagnen istället, men den kan ligga en timme eller mer bakom pressen vissa dagar och då ger den ju inte så färska uppgifter för balvikten som jag vill ha. :-)
Nerre

Inlägg av Nerre »

Det är en så pass speciell applikation att jag tvivlar på att det finns nåt färdigt att köpa.
Martin7040

Inlägg av Martin7040 »

Visst är applikationen speciell, men det måste finnas desto fler som vill se genomsnittliga värden för dynamiska vikter...? :humm:
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Tricket är att inte väga vid tillverkning, utan efteråt och justera tillverkningen!
eqlazer

Inlägg av eqlazer »

Pressar ni hos kunden direkt eller säljer ni i efterhand?
Är det viktigt att varje individuell bal håller rätt vikt eller är det totala vikten per kund som spelar roll? Är ju lite beroende på vilken affärsmodell man har.
I värsta fall så kanske det inte finns någon annat tillfälle än på själva pressen som man kan väga. Men skadar inte att undersöka alternativ, tex att väga varje lass som körs till kund.

Sen vill man ju inte betala för vattnet heller :) Så vad balarna väger vid pressning säger inget om vad de väger senare, utan beror på TS-halten.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Lasp skrev:Tricket är att inte väga vid tillverkning, utan efteråt och justera tillverkningen!
Det är ju det han ska göra. Men justeringen måste (såvitt jag förstår) ibland göras ett par gånger under dagen. Därför får inte fördröjningen mellan tillverkning och vägning bli för stor (eftersom då blir det för många som tillverkas med fel vikt).
Skriv svar