NMT-systemet har inte direkt någon spjutspetsnivå på tekniken.
Det som i princip behövs för att göra en bas som fungerar mot en telefon är sändare+mottagare och duplexfilter eller möjligen sändar+mottagarantenner tillräckligt långt från varandra. Här är väl problem ett, duplexfiltren som man kan ta reda på ur en telefon lär väl ha för klen effekttålighet på telefonens mottagarsida (som blir basens sändsida).
Radiomässigt behövs för övrigt bara en FM-modulerad sändare och en mottagare för FM-modulerad signal, och lämplig anslutning för FFSK-modem, samt en sinusgenerator som ger en ton som jag tror ligger på nånstans kring 4kHz. I princip ska basen även kunna analysera signalkvalitet på 4kHz-signalen, men om man endast tänker göra nån slags lek-och-hobby-bas (som t.ex. ansluts mot en telefon via kabel med dämpsats) så kan man kanske strunta i detta. Det finns ju inte direkt någon mer bas att göra handover till ifall signalen blir för dålig på den första.
Basen måste i defaultläget konstant skicka ut en "hej, jag är en basstation som tillhör NMT-nätet i land X..."-datasignal, och kunna lyssna på trafik från telefonerna i form av att telefonen säger "hej, jag slogs just på" (och kanske "hej, jag slås just av"?) och "hej, jag vill ringa". I dataströmnmen skickas också ut telefonnummer på telefoner som basen vill "ringa till". När ett samtal är på gång så skickar basen normalt över telefonen till en annan kanal där det sker lite FFSK-handskakning och samtalet körs sen helt analogt okrypterat FM-modulerat. Vad jag förstått finns det dock inget hinder för basen att använda samma kanal både för default-idle-dataströmmen och för samtal. Då uppstår givetvis problemet att ingen annan telefon kan kommunicera med basen alls medan samtal pågår, men det spelar väl ingen roll om man bara har en enda telefon i en labbkoppling. Jag tror att den här "använda default-datakanalen för samtal" nog kunde användas i de riktiga NMT-näten av speciellt prioriterade abbonemang avsedda för t.ex. räddningstjänsten eller liknande.
I varje datapaket som skickas mellan telefon och bas, båda riktningarna, så finns telefonens nummer med. Det förvånar mig att ingen verkar ha avkodat de NMT-datapaket som ibland hördes i t.ex. radiointervjuer som gjorts via NMT-telefon, för att ta reda på telefonnumret till den intervjuade.
En intressant fråga är om det skulle vara okej för radioamatörer att bygga ett NMT-450-nät som kör på 70cm-bandet, men använder helt vanliga men givetvis omtrimmade och omprogrammerade telefoner som handenheter? Dataströmmen som konstant brölas ut av basen borde väl kunna ses som en signal som identifierar sändaren, man kan ju lägga in talat meddelande som ger call-sign och/eller att datapaketen omges av tystnader så att datapaketens närvaro/tystnad blir morsesignaler som ger call-sign. Detta då i idle-läget.
Det finns väl "egentligen" ingen anledning att göra på detta viset, men det vore väl lite cool på nåt sätt.