Några bilder på HF-kretsar [Radio]

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
YD1150

Re: Några bilder på HF-kretsar [Radio]

Inlägg av YD1150 »

Återupplivar en gammal tråd....
Lite nya bilder inuti ett 50W slutsteg till en NMT basstation tillverkat 1989.
Matningsspänning 24V, frekvens ca 465MHz.

En varning först! Radioprylar kan vara farliga :mrgreen:
BeO.jpg
Tre stycken förstärkarsteg med transistorer från japanska NEC.
Översikt.jpg
Drivsteg nummer ett.
Drivsteg1_2.jpg
"Närmare" närbild.
2SC2892.jpg
Drivsteg nummer två.
Drivsteg2.jpg
Slutsteget med en 2SC2897, ger en uteffekt av 50W.
Transistorn ska (eventuellt) kunna ge upp till 100W men
i frånvaro av datablad så får det räcka med 50W så man
inte kör sönder transistorn (de brukar kosta en del :badgrin: )
2SC2897.jpg
Cirkulatorn
RF-signalen kommer in på "1" och går ut på "2"
Eventuell reflekterad effekt från antennen skickas in i
ett 50ohms motstånd (inbyggt) och blir till värme.
Cirkulatorn.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Hur ansluter man slutsteget?
Användarvisningsbild
YD1150

Inlägg av YD1150 »

Det är koaxialkabel med kontakter, ingången syns som
en grå kabel på bild 2 och 3 till vänster. Står även "IN" på kretskortet.

Koaxialkontakterna är dessa:

http://en.wikipedia.org/wiki/SMA_connector

och

http://en.wikipedia.org/wiki/SMB_connector
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Tänkte mer vilka elektriska signaler som krävs för att den ska jobba? ;)
Användarvisningsbild
YD1150

Inlägg av YD1150 »

+24V räcker om man vill ha igång slutsteget, sen
finns möjligheten att sänka effekten med en dip-switch 3, 12 och 50W.
Finns lite extra lull-lull med temperaturövervakning, avkänning av uteffekten m.m.
men det kan man köra utan = "Onödigt Tjafs" :) .

Finns ett mindre kretskort som inte kom med på bilden där "kontrollkretsarna" sitter på.
gkar

Inlägg av gkar »

Ett sådant där har jag liggandes!
Borde konverteras någon dag till 433MHz!

Det borde inte vara mycket att göra?..
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Undrar hur mycket som behövs för att göra en NMT-bas av det hela ;)
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

NMT-systemet har inte direkt någon spjutspetsnivå på tekniken.

Det som i princip behövs för att göra en bas som fungerar mot en telefon är sändare+mottagare och duplexfilter eller möjligen sändar+mottagarantenner tillräckligt långt från varandra. Här är väl problem ett, duplexfiltren som man kan ta reda på ur en telefon lär väl ha för klen effekttålighet på telefonens mottagarsida (som blir basens sändsida).

Radiomässigt behövs för övrigt bara en FM-modulerad sändare och en mottagare för FM-modulerad signal, och lämplig anslutning för FFSK-modem, samt en sinusgenerator som ger en ton som jag tror ligger på nånstans kring 4kHz. I princip ska basen även kunna analysera signalkvalitet på 4kHz-signalen, men om man endast tänker göra nån slags lek-och-hobby-bas (som t.ex. ansluts mot en telefon via kabel med dämpsats) så kan man kanske strunta i detta. Det finns ju inte direkt någon mer bas att göra handover till ifall signalen blir för dålig på den första.

Basen måste i defaultläget konstant skicka ut en "hej, jag är en basstation som tillhör NMT-nätet i land X..."-datasignal, och kunna lyssna på trafik från telefonerna i form av att telefonen säger "hej, jag slogs just på" (och kanske "hej, jag slås just av"?) och "hej, jag vill ringa". I dataströmnmen skickas också ut telefonnummer på telefoner som basen vill "ringa till". När ett samtal är på gång så skickar basen normalt över telefonen till en annan kanal där det sker lite FFSK-handskakning och samtalet körs sen helt analogt okrypterat FM-modulerat. Vad jag förstått finns det dock inget hinder för basen att använda samma kanal både för default-idle-dataströmmen och för samtal. Då uppstår givetvis problemet att ingen annan telefon kan kommunicera med basen alls medan samtal pågår, men det spelar väl ingen roll om man bara har en enda telefon i en labbkoppling. Jag tror att den här "använda default-datakanalen för samtal" nog kunde användas i de riktiga NMT-näten av speciellt prioriterade abbonemang avsedda för t.ex. räddningstjänsten eller liknande.

I varje datapaket som skickas mellan telefon och bas, båda riktningarna, så finns telefonens nummer med. Det förvånar mig att ingen verkar ha avkodat de NMT-datapaket som ibland hördes i t.ex. radiointervjuer som gjorts via NMT-telefon, för att ta reda på telefonnumret till den intervjuade.

En intressant fråga är om det skulle vara okej för radioamatörer att bygga ett NMT-450-nät som kör på 70cm-bandet, men använder helt vanliga men givetvis omtrimmade och omprogrammerade telefoner som handenheter? Dataströmmen som konstant brölas ut av basen borde väl kunna ses som en signal som identifierar sändaren, man kan ju lägga in talat meddelande som ger call-sign och/eller att datapaketen omges av tystnader så att datapaketens närvaro/tystnad blir morsesignaler som ger call-sign. Detta då i idle-läget.

Det finns väl "egentligen" ingen anledning att göra på detta viset, men det vore väl lite cool på nåt sätt. :)
Användarvisningsbild
Adis
Kontakt:

Inlägg av Adis »

calmar skrev:En annan fråga, den gröna "tejpen", är det lödstopp eller har det nån annan funktion också?

Mycket snyggt kort iaf, RF-porr :)
Lödstop har ett eget Dk värde. Ligger den över signalen så påverkar den ledaren som L & C. Väldigt små skillnader, gör man en SI analys i frekvenser >1GHz så kan man se tydligt hur de påverkar.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Annars får man väl testa OpenBTS för moderna mobiletelefoner. Vore rätt häftigt att testa.
Bäst att hitta en plats i någon dalgång med minst 14 km till närmast mobilmast. Minskar risken för PTS trubbel avsevärt ;)

Verkar vara en sådan här som är gränssnittet mot radiovågorna:
Bild
Skriv svar