På bilskroten kan man dessutom plocka solenoiden för riktningsväxlingen på en autoreverse-bilstereo, eller solenoiden som stoppar / "låter bli att stoppa" på en stereo med autostopp.
En med autostopp som kastar ut bandet när man slår av strömmen (blaupunkt med bandet på tvären och utan autoreverse) är nog enda varianten som tål att köras kontinuerligt.
Gå på 70-tals-stereona med rattaxlar, där drar solenoioden nog hela rörelsen. På modernare så pillar solenoiden bara på nån mojäng som får vanliga motorn att dra runt riktningsbytet. Vissa stereo har inte ens en solenoid för detta, Blaupunkt hade nån mekanism där motorns riktning bara styrde vilken tryckrulle+bandspänning som skulle vara aktiv, så man polvände den bara så växlade mekaniken automagiskt riktning på rätt sätt. Inte vad du vill ha här med andra ord.
Jag tror att framförallt äldre amerikanska bilar har solenoid-centrallås medan modernare europeiska bilar kan ha både elmotorer och i vissa fall tryckluft (!!!). Åtminstone Audi hade vissa modeller på 80-talet där det fanns en minikompressor under baksätet som skickade på tryckluft till dörrarna för att låsa / låsa upp!
Jag få ta en titt på skroten och se om de finns något man kan använda först. misstänker att det som sagt är äldre bilar man ska kolla efter då mycket idag styrs ifrån låskistan om jag inte har fel och det är ju mycket krångligare.