Söker ett par solenoider

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Re: Söker ett par solenoider

Inlägg av Glenn »

danny: "några" :D

Jag skulle kunna vara intresserad av en hyfsat kraftig dragande solenoid för 12V själv iofs.
Användarvisningsbild
Danny

Inlägg av Danny »

:)
Det är bara att "peka" ut en så testar jag den. Har inte
några data på dem, men finns utsatt på vissa
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

På bilskroten kan man dessutom plocka solenoiden för riktningsväxlingen på en autoreverse-bilstereo, eller solenoiden som stoppar / "låter bli att stoppa" på en stereo med autostopp.

En med autostopp som kastar ut bandet när man slår av strömmen (blaupunkt med bandet på tvären och utan autoreverse) är nog enda varianten som tål att köras kontinuerligt.

Gå på 70-tals-stereona med rattaxlar, där drar solenoioden nog hela rörelsen. På modernare så pillar solenoiden bara på nån mojäng som får vanliga motorn att dra runt riktningsbytet. Vissa stereo har inte ens en solenoid för detta, Blaupunkt hade nån mekanism där motorns riktning bara styrde vilken tryckrulle+bandspänning som skulle vara aktiv, så man polvände den bara så växlade mekaniken automagiskt riktning på rätt sätt. Inte vad du vill ha här med andra ord.

Jag tror att framförallt äldre amerikanska bilar har solenoid-centrallås medan modernare europeiska bilar kan ha både elmotorer och i vissa fall tryckluft (!!!). Åtminstone Audi hade vissa modeller på 80-talet där det fanns en minikompressor under baksätet som skickade på tryckluft till dörrarna för att låsa / låsa upp!
-=Fullmoon=-

Inlägg av -=Fullmoon=- »

Jag få ta en titt på skroten och se om de finns något man kan använda först. misstänker att det som sagt är äldre bilar man ska kolla efter då mycket idag styrs ifrån låskistan om jag inte har fel och det är ju mycket krångligare.
-=Fullmoon=-

Inlägg av -=Fullmoon=- »

Jag har ändrat mig lite och funderar på ett par små pneumatiks cylindrar.

Behöver inte vara något märkvärdigt. Dock är det rätt korta jag efterfrågar. 2-4st gärna med fjäderretur.

Någon liten kompressor antar jag man kan köpa på Feltema och bygga om etc.
Skriv svar