Reglering av värme i hus

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
MiaM

Re: Reglering av värme i hus

Inlägg av MiaM »

Det här är ett riktigt oseriöst förslag, men flytta utonhusgivaren till en plats där det läcker ut mer värme från huset, så tror den att det inte är lika kallt och kranar inte på lika mycket värme :wink: :vissla:

En annan fulvariant är att montera en glödlampa eller litet värmeelement under utomhusgivaren, och styra lampan/elementet med en inomhustermostat som slutar vid "för hög" temperatur (som termostaten i kyl/frys, fast avsedd för omkring 20 grader)...

Tanken är som andra redan skrivit att man ska ha element med fungerande termostater som ska ta finregleringen.

Det var säkert jättebra på 1960-1970-talet när villavärmeautomatik var nytt och man hade några futtiga glödlampor, strömmen var relativt billig och man bara tittade på TV ett par timmar per kväll (oftast på en svartvit TV. Även om de första färg-TV-burkarna drog massiva 400W så var de rätt ovanliga då det begav sig, de flesta hade svartvit TV fram till färg-TV lär ha varit nere på gissningsvis 150W effekt). Dessutom missar de här systemen ALLTID att det går åt mycket mer värme om det blåser rejält.

Sen skaffade folk femtioelva elapparater som drar mycket ström och används till och från helt oberoende av värmebehovet, och då havererade regleringsmöjligheterna. Jämför t.ex. att en ny dammsugare kan dra nära 2000W medan en gammal från 60-70-talet kan dra 400W.

För övrigt verkar det inte så konstigt att ställa ner den där kurvan på 0,5 eller kanske än lägre. Jag är nästan helt säker på att jag skulle ligga där nånstans i min stuga trots att äldsta delarna av huset är byggda på 1800-talet och merparten av huset är isolerat med sågspån på vinden. Att jag har såpass låg framledningstemperatur beror på att det är riktigt gott om element monterade. (Jag har inte exakt koll på framledningstemp eftersom jag alltid reglerat styrt av inomhustemperatur).

Det verkar vara halvvanligt att regleringsburkar för utomhusgivare "fungerar" men börvärdet ligger förskjutet rätt många grader. Prova att välja t.ex. 15 grader eller vad du nu kan skruva ner börvärdet till, och se vad som händer.

Jag har bott i en lägenhet med utomhusgivare till framledningstemperaturen och vanliga kranar istället för termostater på elementen. Elementen stod alltid på max så det var 23-24 grader inne för att jag skulle slippa att det blev utkylt ifall det stormade - värst var om det var några plusgrader och stormade.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Låter som ett EF projekt att fixa elektronisk reglering till pannshunten.. :idea:
MathiasP

Inlägg av MathiasP »

Sen finns det reglersystem som är prognosstyrda. Dock kostar det j en slant att prenumera på prognosen.
Fördelen med detta är att styrsystemet kan räkna ut hur mycket värme behöver och anpassa sig till nästkommande dag bättre.
Blir det en kortare köldknäpp på natten tex kanske inte pannan behöver kompensera fullt ut för detta utan att göra avkall på komforten allt för mycket. På detta sätt kan man spara en del energi.
Ett sånt EF projekt vill jag se. :)
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Screenscrape från yr.no ? :idea:
YngLi

Inlägg av YngLi »

Finns det inga "självlärande" system, med vindmätare och allt som kan tänkas behövas?
MathiasP

Inlägg av MathiasP »

Svaret på det är nog att det inte behövs. Ställer du in rätt från början behöver du ju inte pilla på det mer. Jag kan tänka mig ett självlärande system har sina brister med.
Keep it simple funkar för det mesta men kanske inte alltid så kul. :)
Ragnar Lodbroke

Inlägg av Ragnar Lodbroke »

Det enda system som kan allt är när man har återföring från en representativt placerad rumsgivare.
Prognosstyrning är precis vad ordet säger,dvs en kvalificerad gissning.Det funkar hyfsat men ej perfekt.
och är inte något för en enskild villa.Det kostar förmycket i grundinvestering och abonemangskostnad.
Användarvisningsbild
Variosboy

Inlägg av Variosboy »

En sak som jag saknar i mitt system är en fuktmätare som är med i regleringen. För det känns som om det är ett problem att enbart reglera på temperatur när det exvis är nära nollan ute. Då blir det, trots rätt temperatur inne, rått på något vis och jag inbillar mig att det är den förändrade luftfuktigheten som ställer till det?

Är det kanske standard idag på moderna system?
j.po
Kontakt:

Inlägg av j.po »

Om 0.5 ger för hög inomhustemperatur så ställ ett lägre värde, inget går ju sönder av att ställa in 0.3 så bara prova.
Jag har fjärrvärme med motsvarande reglering.
Som exempel har jag just nu på min 50-talsvilla 49grader fram och minus 13grader ute. Detta ger en kurva på ca 0.6 enligt tabellen.
I det kallaste rummet går termostaten på max och i alla andra rum shuntas radiatorerna ner av radiatortermostater.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Radiatortermostaterna här aterkoppling från alla rum. Shunten behöver ute mer än grovreglera, man klarar sig tämligen bra utan reglering också.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Skrev i ett annat inlägg för några månader sedan, men, injustering av reglercentral -101:

Ställ kurvan på mitten, normalt 1, parallellförskjutning på 0.
Plocka av alla radiatortermostater alt öppna alla radiatorer för fullt.

Vänta minst 24 timmar, gärna 48.
Mät temperaturen mitt i rummet, en meter över golvet.
Samtliga rum skall visa samma temperatur, om ej måste radiatorsystemet justeras in, dvs de rum med låg temperatur skall injusteringsventilen öppnas, alternativt stänger man ventilerna i de rum med för hög temperatur.
Vänta minst 24 timmar mellan varje justering.
När man fått jämn temperatur i samtliga rum, är det dags att ge sig på reglercentralen.
Vid låg utomhustemperatur (oftast lägre än nån +grad) justerar man kurvan, lite i taget, och väntar 24h mellan varje injustering.
Vid hög utomhustemp ändrar man förskjutningen.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Jag skulle klagat antigen där den är köpt att det är en usel produkt eller till den som installerade den att det inte är färdiginstallerad.

Men det måste ju vara något galet (om jag inte fattat fel) att den inte har framledningsgivare, det ser ju rätt avancerat ut :?:

Går det inte att få det rätt skulle jag handla en annan shuntstyrning och koppla förbi den funktionen på den styrningen. 23 grader om man vill ha 19-20 det kostar kulor det :evil:

Isf rekar jag en ThermOmatic EC Home, nu vet jag inte vad ni betalar per kW eller vad förbrukningen är men den betalar sig på max 2år. En enda sak är dum med den och det är att innegivaren sitter för nära en typ 7805 (spänningsreg.) och den påverkar sensorn :doh: Dock enkelt åtgärdat med en stum kabel bara.

Vill man nödvändigtvis ha utestyrning gå det att köpa till, det gjorde jag och nu kör jag bara på innegivaren :vissla:
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Variosboy skrev:En sak som jag saknar i mitt system är en fuktmätare som är med i regleringen. För det känns som om det är ett problem att enbart reglera på temperatur när det exvis är nära nollan ute. Då blir det, trots rätt temperatur inne, rått på något vis och jag inbillar mig att det är den förändrade luftfuktigheten som ställer till det?
Fukt/råhet vet jag inte hur det påverkar, däremot kan värmebehovet för ett hus påverkas rätt rejält av om det ligger snö på taket eller inte. Med enbart el (vattenburen) i stugan så vill jag minnas att det gick åt ungefär lika mycket värme för nån plusgrad utan snö på taket som ett par minusgrader med snö på taket.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Tyder det inte mera på dålig isolering?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Jo det gör det, mycket dålig isolering.
Skriv svar