En annan fulvariant är att montera en glödlampa eller litet värmeelement under utomhusgivaren, och styra lampan/elementet med en inomhustermostat som slutar vid "för hög" temperatur (som termostaten i kyl/frys, fast avsedd för omkring 20 grader)...
Tanken är som andra redan skrivit att man ska ha element med fungerande termostater som ska ta finregleringen.
Det var säkert jättebra på 1960-1970-talet när villavärmeautomatik var nytt och man hade några futtiga glödlampor, strömmen var relativt billig och man bara tittade på TV ett par timmar per kväll (oftast på en svartvit TV. Även om de första färg-TV-burkarna drog massiva 400W så var de rätt ovanliga då det begav sig, de flesta hade svartvit TV fram till färg-TV lär ha varit nere på gissningsvis 150W effekt). Dessutom missar de här systemen ALLTID att det går åt mycket mer värme om det blåser rejält.
Sen skaffade folk femtioelva elapparater som drar mycket ström och används till och från helt oberoende av värmebehovet, och då havererade regleringsmöjligheterna. Jämför t.ex. att en ny dammsugare kan dra nära 2000W medan en gammal från 60-70-talet kan dra 400W.
För övrigt verkar det inte så konstigt att ställa ner den där kurvan på 0,5 eller kanske än lägre. Jag är nästan helt säker på att jag skulle ligga där nånstans i min stuga trots att äldsta delarna av huset är byggda på 1800-talet och merparten av huset är isolerat med sågspån på vinden. Att jag har såpass låg framledningstemperatur beror på att det är riktigt gott om element monterade. (Jag har inte exakt koll på framledningstemp eftersom jag alltid reglerat styrt av inomhustemperatur).
Det verkar vara halvvanligt att regleringsburkar för utomhusgivare "fungerar" men börvärdet ligger förskjutet rätt många grader. Prova att välja t.ex. 15 grader eller vad du nu kan skruva ner börvärdet till, och se vad som händer.
Jag har bott i en lägenhet med utomhusgivare till framledningstemperaturen och vanliga kranar istället för termostater på elementen. Elementen stod alltid på max så det var 23-24 grader inne för att jag skulle slippa att det blev utkylt ifall det stormade - värst var om det var några plusgrader och stormade.