För att inte tala om hur mycket mer lärorikt det är att koppla allt själv från början än att bara jobba med någon modul.
Kopplar man inte själv blir det gärna som jag ser i skolan nu när vi läser Microprocessorteknik och lär oss programmera i BASIC på ett färdigt kort med display, knappsats etc.
Alla har lärt sig att man skriver SOUND 2, (50, 100) för att generera ett fint ljud på det kortet, men jag kan lova att ingen har en aning om hur man skriver ifall man kopplar sin högtalare på någon annan pinne. För att inte tala om HD44780-displayen

Ska man skriva ett program där man använder displayen, ja då bara kopierar man konfigurationen från senaste projektet (där koden kom ifrån näroboken, ingen vet vad den egentligen gör), sen använder man helt enkelt LCDOUT.
Ska jag vara helt ärlig har inte jag heller riktigt greppat det, inte hur man konfigurerar om man kopplar på andra portar i alla fall. Har inte orkat sätta mig in i det mer än nödvändigt då jag inte ämnar använda BASIC i framtiden då jag hatar språket, otroligt klumpigt imo.
Sen att läraren inte heller kan, det är ju en helt annan femma.
Fast nu ska jag inte smutsa ner tråden mer med mitt gnäll.