Hastighetsmätare till hojen

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Thorped

Re: Hastighetsmätare till hojen.

Inlägg av Thorped »

Nja, ville bara inte snöa in på nått. Kör en DR650se om det har någon betydelse. :) Riktigt go offroad om inte annat.

Ska ta en titt på dessa, tack för tipset!
Användarvisningsbild
wombat

Inlägg av wombat »

Förresten...har ett litet pic-kit liggande om intresse finns.

Påbörjade en utrensning av labbet.

Bild

Programmerare Wisp648 (serieportanslutning till pc)
PIC 10F200 samt 16F886 med socklar
Experimentkort, en massa leds, stiftlister och annat bra å ha.

De 28+39 pic-arna till vänster är mer en bonus.
De är OTP, går bara att programmera EN gång.
Rätt värdelösa för en nybörjare.
Gammla utgångna modeller, fullt fungerande dock.

Jag skulle börjat med 16F886, vad säger ni andra?

Kan kanske vara något? :roll:

/W

Edit=>Alla gamlingar var visst OTP.
Senast redigerad av wombat 31 januari 2012, 23:42:24, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Wombat: De du har 39 av är väl också OTP, PIC12C509 innebär vad jag vet att de ej har raderbart minne...

16F690 är ju annars en vanlig nybörjar-PIC, då den sitter i PicKit-starter board'en från början. De har gott om funktioner så på så vis är de ju bra, men då den har gott om funktioner medför den ett ganska saftigt datablad och många register att hålla reda på (Jag vet inte om det kanske är snällare i högnivåspråk - Det har jag aldrig använt, Assembly är mer hardcore 8) ).
Jag gillar faktiskt också 16F886, den har mer "lagom" många periferifunktioner, tillsammans med gott om I/O.
Användarvisningsbild
Thorped

Inlägg av Thorped »

Glenn skrev:behöver du en hel modul då ? en MCU med ett par kondingar gör nog jobbet lika bra i detta fallet.

Iofs tillkommer ju programmerare då, men programmerare+MCU kostar väl som en arduino typ, och då kan du ju programmera hur många du vill.
Efter några timmar och en dusch gick det upp för mig vad du menade. Klart jag ska göra så! :doh:
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

För att inte tala om hur mycket mer lärorikt det är att koppla allt själv från början än att bara jobba med någon modul.

Kopplar man inte själv blir det gärna som jag ser i skolan nu när vi läser Microprocessorteknik och lär oss programmera i BASIC på ett färdigt kort med display, knappsats etc.
Alla har lärt sig att man skriver SOUND 2, (50, 100) för att generera ett fint ljud på det kortet, men jag kan lova att ingen har en aning om hur man skriver ifall man kopplar sin högtalare på någon annan pinne. För att inte tala om HD44780-displayen :wacko: Ska man skriva ett program där man använder displayen, ja då bara kopierar man konfigurationen från senaste projektet (där koden kom ifrån näroboken, ingen vet vad den egentligen gör), sen använder man helt enkelt LCDOUT.

Ska jag vara helt ärlig har inte jag heller riktigt greppat det, inte hur man konfigurerar om man kopplar på andra portar i alla fall. Har inte orkat sätta mig in i det mer än nödvändigt då jag inte ämnar använda BASIC i framtiden då jag hatar språket, otroligt klumpigt imo. :doubt:
Sen att läraren inte heller kan, det är ju en helt annan femma.

Fast nu ska jag inte smutsa ner tråden mer med mitt gnäll. :)
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Hastighetsmätare till hojen

Inlägg av Icecap »

Att mäta hastighet är inget svårt! Man tar en lämplig µC (jag använder PIC, Renesas, Fujitsu eller whatever) med en Capture-funktion. Den fungerar vid att en timer räknar på med en ställd frekvens och när det kommer en flank in sparas timerns värde (oftast 16 bit) i ett register och en flagga om att det har hänt aktiveras. Detta kan utlösa en interrupt om man vill det och den funktion har jag alltid använd.

Nåväl, timern som räknar på för fullt brukar inte räcka till om man vill ha bra upplösning OCH låg hastighet, alltså får man expandera den till t.ex. 32 bit. Detta är så enkelt att man hakar på en interrupt så att när timern overflower ger den en interrupt och man räknar upp ytterligare ett 16-bitars värde med ett. Detta värde ihop med det fångade värde ger då en tid som vi kallar "Time_Now".

När man har räknat det man ska kopierar man sedan Time_Now till ytterligare en variabel på 32 bit, den heter "Time_Then".

Sedan behöver man veta skillnaden, alltså räknar man: Time_Diff = Time_Now - Time_Then;

Hastigheten blir då: Speed = Constant_X / Time_Diff;
Constant_X är ett värde man räknar fram vid att veta längden fordonet kör mellan varje puls samt timerns räknefrekvens. Man kan såklart kalibrera den dynamisk vid att t.ex köra ett känd antal meter och räkna antal pulser under tiden, resten är enkel matte.

Man kan även använda overflowen till att hålla koll på om det har kommit pulser alls inom en viss tid, har detta inte hänt är hastigheten noll.

Med rätt klockfrekvens till timern kan man få en riktig bra upplösning på hastigheten, man kan ha en tripmätare (räkna antal pulser), räkna medelhastighet (tid + längd) och mycket annat. Jag byggde faktisk en mätdator i sin tid efter dessa princip, den hade 10 trippmätare, Odometer, "tank"mätare (nollställbar längdräknare), 10 kalibreringsminnen, funktion för att räkna ut när jag var framme om jag kände avståndet (det var långt innan GPS), funktion för att visa vilken hastighet jag skulle köra med för att nå fram till en viss tid. Vid att mäta accelerationen och att man knappade in bilens vikt kunde den räkna ut motorkraften...
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Jag har en känsla av att det börjar bli lite EF-djup på förslagen nu. :wink:

Måste alla som vill bygga nåt syssla med PIC och assembler bara för att "man lär sig mer"?
Själv känner jag att elektronik är ofantligt mycket roligare om det är mer plug and play.
Jag menar, utan djupa kunskaper, är det ju skillnad på att lyfta data seriellt från en GPS-modul med en arduino och visa det på en LCD mot att göra det med en PIC/AVR och assembler eller liknande.

Bara mitt tycke. TS själv vet väl bäst vad han klarar/vill.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

..Men å andra sidan är det inte alls speciellt mycket svårare att göra det med en PIC/AVR och ett högnivåspråk än vad det är med en arduino..
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Beror ju på ens kunskapsnivå.

TS får kliva fram och berätta vad han kan och själv tror.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Gör det ? vilka extra kunskaper behövs menar du ?

Har man inte de mest grundläggande kunskaperna kommer man att få problem oavsett.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Om vi säger såhär då:
Jag var nyfiken på arduinon. Köpte en arduino mega nånting. Fick hem en modul och usb-kabel. Program laddade man ner från arduino.cc.
Inom 15minuter från det jag började, helt utan annan kunskap än den grundläggande inom elektronik jag har, så hade jag text på LCD, fadeande LEDs och läste analoga signaler på några pinnar.
Modulen har ju dessutom spänningsreglering och allt klart, man kommer igång direkt.

PIC började jag med för nåt år sen. Köpte några olika kretsar och en WISP.
Efter flera timmars googlade och EF-ande så fick jag inte ens ihop vad för bootloader man ska ha så gav jag upp. Anser inte att det ska vara så hög tröskel om man inte ska börja utveckla produkter för försäljning.

Där anser jag skillnaden finns.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

formermazda, om du hade köpt en pickit2 med demokort och sen laddat ner PBP så hade du antagligen nått samma resultat lika snabbt med PIC'en typ, antagligen gäller detsamma med andra högnivåspråk också.

Jag har en arduino själv, jag tycker det språket var tämligen bakvänt, så jag gick snabbt tillbaka till PIC/PBP istället.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

"fick jag inte ens ihop vad för bootloader man ska ha så gav jag upp"

Varför ska du krångla med BootLoader när du kan programmera med ICSP? :humm:
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Varför diskuterar vi det ens när vi fortfarande inte vet vad TS vill/kan? :D

Och bara att ni ställer motfrågor bevisar ju bara att med PIC så finns det mer frågor och vägar att gå än med arduino.
Köper man en modul och går till arduini.cc och läser där så kommer man komma i mål utan att först välja programmerare, sen kompilator, sen PIC, sen...
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Det är enklare att ta taxi än att ta körkort och skaffa bil också, men man har mer nytta av körkortet i längden ;)

..Sen är det ju inte så att folk inte får problem med arduino heller.. kolla alla trådar om nybörjares arduinoproblem..
Skriv svar