Koppla ström direkt på strömpinnarna i en laptop?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Henry

Re: Koppla ström direkt på strömpinnarna i en laptop?

Inlägg av Henry »

v-g: Jo det blev lite fel där ja. Tja den är på 1A mindre än vad datorn vill ha så det går förmodligen då inte att ladda och köra datorn samtidigt men sedan har jag nog tyvärr ont om någon liknande att ge tillbaka och om jag haft så hade jag nog använt den själv tror jag. Har en till en batteriladdare fast den är bara på 16V. Nä jag tror jag beställer en på nätet och kör datorn med ett labbagg under tiden, men tack ändå.

--

Har hittat laddare på Tradera men inte en enda under 100-lappen inkl frakt som de går på Ebay så det är no go, Blocket likaså.

Att jag velat ha en laddare är bara för enkelhetens skull så man slipper släpa runt på ett 5 kg tungt labbagg och för att vara säker på att batteriet också kan laddas vilket inte skadar då det är helt ok.

På de få Dell-laddare/nätagg jag har klippt-fixat-donat med sladden på så har det varit tvåledare (skärmad/koax) trots att kontakten är trepolig.

Intressant. Har dock sett på nätet sett någon Dell laddare (äldre eller ny vet ej men kanske då äldre) som haft en enkel 3 pins identifieringskrets i sig så att datorn känner igen det som en originalladdare och då gissar jag på laddar batteriet och om det inte finns någon så ingen laddning och denna kommunikation gick genom den tredje pinnen vad jag förstått. Så utan något kopplat till denna pinne är det samma som ej original laddare vilket då inte laddar batteriet men håller datorn igång.

Enligt en klisterlapp under datorn vill den ha 20V 4.5A för att vara glad men det är förstås vid laddning och datorn igång så mindre ström skall gå bra utan batteri men agget jag har hade klarat detta ändå.

Hade förresten haft batteriet ute ut datorn i någon dag för lite koll och satte nu i det igen så jag visste var det var och döm om min förvåning när datorn gick igång. :humf: Det gjorde den då absolut inte innan. Dock vet jag inte om jag råkade kortsluta polerna för eller efter jag testade innan men om det var efter de första testen så kan det kanske ha nollställt kontrollkretsen eller så. Dock behöver jag en adapter för batteriet är inte i toppskick så jag tar och köper en på Ebay ändå, men tack ändå alla. :)
Soap
Kontakt:

Inlägg av Soap »

jag ska kolla när jag kommer hem.. jag vet att jag har en Dell-laddare och sladd med kontakt.
dock är dessa sedan en tid tillbaka separerade från varandra, (laddaren behövdes till annat ändamål) men det är ju bara att löda ihop och skydda med krympslang, eller annan typ av skarv.

Återkommer

den är din för 100 spänn ink frakt.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Jag har sålt många DELL-laddare på Tradera och har fortfarande fler att sälja, 19,5V och 90W. Är du intresserad för en för 100kr inkl frakt så hojta till via PM.

EDIT: Fast såg nu att du inte ville ha en med rund kontakt som alla de jag har är, sorry!
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Det kan nog vara nån identifieringskrets. Den kanske sitter direkt i kontakten?

Det kanske är så att de klenare aggregaten inte har någon krets medan de större har en krets, och jag bara klippt sladd på klenare agg? Jag har ett 20V 4.5A-nätagg men det hör till en burk som jag använder ibland och tyvärr så verkar allt vara gjutet, så jag kommer tyvärr inte åt att titta utan att sabotera något och det undviker jag helst.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Henry:Helt ok, vill du ha kontakten då? Jag har ingen DELLdator ens :)
Soap
Kontakt:

Inlägg av Soap »

jag har nu kollat.
20V 4500 mA kabeln är som sagt klippt, så den är bara runt 50 cm efter själva klumpen. kontakten har en 10 cm lång kabelstump med en ferrit.
Intressant?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

MiaM: Precis så har det nog varit ja. Det visade sig att det gick utmärkt att ladda med ett vanligt labbaggregat inkopplat på laddpluggen, skillnaden mellan detta och en originalladdare var dock det att chipet i de kraftigare laddarna gör att man kan få ut max från datorn. Med labbagget inkopplat och datorn igång så kommer det upp en text där det står att det detekterar detta som ett 20V 3.5A aggregat vilket gör att datorn automatiskt sätts i ett permanent batterioptimerat läge som det kallas vilket i princip är det samma som att datorn inte går på max vad den kan. Med enbart batteri kan jag dock reglera detta så den går på max om jag vill men inte med labbagg.

Inte så oväntat att de gör på det viset för att förstås tvinga de stackars konsumenterna att köpa deras dyra originalladdare, för de som inte är medvetna om billiga på Ebay vls.

Nu när det gick att ladda med labbagg så är en originalladdare inte längre prioriterat om ens alls, men får se hur jag gör, jag vet vilka som har. Sedan är inte datorns grafikkort helt friskt och får inte wifi att fungera så jag får se hur jag gör med den.

X-IL: Vill inte ha och vill inte ha den passar helt enkelt inte. :) Det var synd men tack för erbjudandet hade köpt annars.

v-g: Nej jag tror jag hoppar för jag knepade ihop en enkel kontakt i hastigheten men som fungerade förvånansvärt bra och som tom sitter, men tack ändå. :)

Soap: lite intressant kan det ev vara ändå, jag får återkomma lite senare.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Aha! Jag minns faktiskt inte om jag testat med fel laddare, trots att jag också har en Dell (P3-733 tror jag) med mindre sortens laddare.

Jag tror dock att de gör såhär för att inte bränna sönder sina egna laddare av den mindre storleken. Det är ändå bättre att göra såhär än att laddarna inte går att växla alls (speciellt som den stora laddaren såklart går perfekt till en mindre dator).

Har du provat att voltmäta på "extrapinnen" när du kör med labbagget? Om det ligger ett par volt på pinnen kanske det räcker att jorda den för att detektera rätt nätaggstorlek? OBS, på egen risk!
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Tror nog tyvärr inte att det är så enkelt. Du kan läsa lite här om identifieringskretsen i en annan Dell laddare och jag är nog rätt säker på att det är likadant med alla andra Dell laddare.

http://www.laptop-junction.com/toast/co ... y-revealed

Alla adapters av kvalitet skall sedan ha så mycket skyddskretsar i sig att de skall kunna bli överbelastade så de går sönder utan blir det en överbelastning vad gäller tex ström så skall de helt enkelt bara stänga av utgången. Jag tror mer det är för att Dell skall kunna stoppa lite extra i fickan för man kan ju undra varför det överhuvudtaget finns 3.5A laddare när datorn vill ha 4.5A?

En analogi hade varit om det tex hade funnits en skrivare med 2 olika typer av adapters en vanlig och en svagare. Använde man den svagare så blev skrivaren slö som bara den så det tar 5 minuter att bara skriva ut ett enkelt papper med text på medan man med den rätta laddaren så tar det 10 sekunder.

Jag kan inte se någon direkt logik med dessa laddare (ok det finns kanske andra som är likadana) förutom om Dell vill tjäna extra pengar.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Aha, synd. Synd också atträtt innehåll i den där DS2501 inte är känt, men det kan väl inte vara så svårt att ta reda på ifall man har en fungerande adapter och vill kolla.

Att de har två modeller beror nog på att de började med 3.5A-laddaren men när P4 kom så var den för klen. Dagens situation är inte bra, men det hade nog varit ännu sämre med två olika kontakttyper.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Man måste ju kapa upp skiten med dremel eller bryta sönder för att få isär, tror de är ultraljudssvetsade eller nåt liknande.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Jag brukar använda skruvstäd om jag behöver ta isär nåt såntdär. Ofta men inte alltid går det bra så att det spricker precis vid ultraljudsvetsfogen (eller hur de nu är sammansatta) såpass att man i princip skulle kunna limma ihop plasten igen...
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

MiaM:Bra det ska jag INTE testa på min adapter, den behövdes senast igår :mrgreen:

Däremot har jag en annan till en router som gett upp och jag vägrar inse att den är trasig innan jag insett att jag inte kan/ids laga den! :vissla:
Mygg@n
Kontakt:

Inlägg av Mygg@n »

Jag har en likadan dator liggandes Inspiron 8200 och jag köpte för några år sen en piratciggadapter från 12v till 20v/120 watt och när jag kopplade in den stog det att den va för klen m.m (90watt)

MEN då jag klippte av en gammal sladd från en orginalladdare så fungerade det...

Alltså se till att koppla in spänningen rätt i trepoliga kontakten. (går tydligen att koppla på två sätt 90w el 120w)

Om det behövs kan jag leta fram dataväskan i källarn....
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

MEN då jag klippte av en gammal sladd från en orginalladdare så fungerade det

Väldigt konstigt. :humm:
Skriv svar