Koppla ström direkt på strömpinnarna i en laptop?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Henry

Koppla ström direkt på strömpinnarna i en laptop?

Inlägg av Henry »

Någon som vet om en gammal bärbar fungerar/accepterar att man kopplar förbi kontrollkretsen och kopplar spänningen från batteriet direkt till strömkontakterna?

Är en gammal Dell Inspiron 8200 jag kom över innan den skulle slängas men någon laddare följde förstås inte med så jag laddade batteriet genom att öppna upp packet (lite av ett helvete då jag inte ville förstöra det) och kunde ladda på så vis vilket förstås som jag misstänkte inte kontrollkretsen tyckte om utan tycker att det är tomt och vägrar gå igång.

Vet inte hur systemet i datorn fungerar om man kopplar direkt om den går igång som vanligt eller vägrar då inte någon information kan växlas mellan batteriet och datorn eller att det slutar i en förstörd dator så fort det kopplas in. Nätet gav ingen info alls om detta märkligt nog för jag tycker det borde finnas de som testat och även om datorn är gammal så vill jag inte förstöra den genom att bara testa och hoppas på det bästa då den verkar helt ok.

En laddare kostar strax under 100:- på Ebay och går ju men orkar knappt vänta 2 veckor på en för jag vill ju ha igång den nu.
danielr112

Re: Koppla ström direkt på strömpinnarna i en laptop?

Inlägg av danielr112 »

Bästa är ju att bara koppla in ström på ladduttaget på datorn i sig.

Du kan ju börja med att hänga på en regulator som ger 12 volt ut. Funkar det inte får du leta upp en med högre spänning.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Driv datorn med labbagg direkt på batteriterminalerna utan batteri?

Annars måste laddkretsen få en "reset" på något sätt.
Användarvisningsbild
polmanswe

Inlägg av polmanswe »

Kommer inte håg vilken jag har men har för mig insp. 8600. Sådana laddare finns det en här som säljer på tradera. Han säljer mycket på tradera under "utförsäljningar". Kommer ej ihåg vad han heter. Min laddas med 19v iaf.

Edit: sök på dell på tradera roso har sådana som borde passa. Ge dig inte in å modifiera denna dator dom är för bra för detta. Har haft många laptops och min insp. Är ca 8-10 år och är fantastisk fortfarande. Det enda jag bytt är laddare och disk. Nog för att den kostade över 40kkr i inköp (var lite less på att uppgradera hela tiden)..
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

blueint skrev:Driv datorn med labbagg direkt på batteriterminalerna utan batteri?

Annars måste laddkretsen få en "reset" på något sätt.
Exakt.

Iofs måste man hitta manualen för batteriet och då kan man också kolla om det går att ge ström direkt på batterikontakten i laptopen. Risken finns att batteriet har någon form av "smartnes" som datorn pratar med. Är det bara status signaler kan det ju gå att komma förbi.

Nytt batteri kostar ju ca 400kr på Ebay.

Helt ny dator köpte jag förra veckan: Nya core i5 (!) 8GB ram och 500GB disk för 4000kr.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

På de Dell datorer jag haft tag på behövs inget batteri i datorn, anslut bara där den vanliga adaptern ska anslutas. Det framgår oftast på undersidan eller vid anslutningen vilken spänning och ström som behövs, det fungerar med lägre ström om man bara använder datorn och inte laddar samtidigt.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Det var bra att höra och det är väl då så att den kräver som sagt en Dell laddare för att ladda och tänkte först att det säkert var det samma för att överhuvudtaget driva datorn med eller utan batteri. Men nu när det nämndes att det borde gå att driva den direkt så kom jag precis också på att jag ju faktiskt läste om någon på nätet som hade fel typ av laddare till sin Dell men datorn gick ändå igång men den laddade inte så det är ju absolut ett alternativ och det skall testats så fort det går.

Laddkontakten är dock lite klurig på denna det hade varit så bra om det bara varit en vanlig rund kontakt men icke den skal vara kantig och allt men några nålar in så får man kontakt måste bara luska ut vilka pinnar som är vilka. Dock är detta utan tvivel den enklaste laptopen att öppna upp av alla jag någonsin öppnat för det är bara 11 st markerade skruvar på undersidan så har man delarna i handen, inga gömda hakar eller dylikt alls.

Nej modifiera något på datorn som sådant kommer jag förstås inte att göra den är som sagt för bra för det och det finns ingen som helst anledning till det det är bara batteriet som jag kopplat kablar till batterierna på men det var ju ogjort arbete visade det sig. Det enda som jag överraskades över med denna dator var vikten och tjockleken men man är väl bortskämd med dagens tunna datorer. :)

Den laddare som det verkar som det skall vara till denna är en PA-9 och inkl frakt var det runt 200:- för en och det är lite för mycket för denna dator, nu när det förmodligen går att driva den med ett labbagg istället så kan jag lika gärna beställa en från kina för runt 80:- inkl frakt.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Undrar vari fanders jag gjorde åt den kontakten jag klippte av aggetjag har till fräsen :humm:

Kan det vara av intresse isf?
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Tja om den passar just laddkontakten till en Dell så hade det inte varit helt fel.

Annars om någon tom sitter på en Dell laddare PA-9 eller ekvivalent med någon lätt fyrkantig historia på kontakten och nöjer sig med max 100:- inkl frakt för den (en ny kostar strax under detta på ebay inkl frakt) så är det en deal direkt.

Lägger ut en blänkare på köp/sälj med.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

ADP 70EB heter adaptern och kontakten ser ut såhär:
Bild

Priset är lågt ;)
Användarvisningsbild
bonecrime
Kontakt:

Inlägg av bonecrime »

Jag har en Inspiron 8200 och kan delge att 20V och 4,5A vill de ha. :) Fick tag på den från elskroten på jobbet, med trasigt nätagg. Den fick ett tag gå på mitt labbagg, men sen fixade jag ett annat eget agg åt den.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Bra att veta att den fungerar enbart med ström in på laddkontakten, inte hunnit testa detta än dock men då är jag lugn tack för det.

tecno: Så skall kontakten se ut ja. Laddaren kan möjligen inte medfölja kontakten? :)
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

På de få Dell-laddare/nätagg jag har klippt-fixat-donat med sladden på så har det varit tvåledare (skärmad/koax) trots att kontakten är trepolig. Jag vet inte säkert men tror att det är ett helt vanligt nätagg utan någon speciell laddfunktion, och datorn fixar laddningen.

OBS att det finns (minst) två smaker av den där specialkontakten. De verkar ha bytt standard för drygt 10 år sen, kontakten på en gammal P150 skiljer sig mot en P-III/P-4-maskin, likaså skiljer sig spänningen. Jag tror att den äldre var 18V och den nyare 20V. Nånstans underst-bakom har jag en bortklippt kontakt från ett såntdär 18V-agg som med sockerbitskarv fick bli nätagg till en Gatewayburk. Tvåledare. Jag har också sett 20V-nätagg med skadad kontakt och där var det också tvåledare.

Det finns också som redan antytts olika styrkor på nätaggen. Om man kör med för klent agg på en burk som vill ha ett stort agg så laddar batteriet ur sig när man kör, även med laddaren ikopplad, så får datorn sova ett tag för att batteriet ska laddas igen. Det lär väl inte vara rekomenderat att köra så, skulle jag tro.

Med 99% säkerhet så lär det alltså gå bra med ett vanligt nätagg på rätt spänning.

Har du provat att fråga om du inte kan få något trasigt nätagg att ta kontakten från?
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Det bord eifnnas ganska många sådana nätagg i omlopp, det var nämligen en modell av dom som kunde börja brinna så dell skickade ut nya och krävde inte tillbaka dom gamla, sså folk hade ofta flera stycken.. minns att det fanns en massa på tradera då, nya :)
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Henry:Vet inte om du menar mig när du skrev tecno, men visst borde laddaren kunna avyttras den driver ju bara syrran så har du en annan på typ 20v så kan vi bara byta mot portokostnaden för min del.

Laddaren ser ut såhär:
Bild
Klicka för stor bild

Är det rätt?
Senast redigerad av v-g 26 januari 2012, 15:38:47, redigerad totalt 2 gånger.
Skriv svar