Är medveten om det - dock svårt att byta ut gasen i glödlamporna från affärn

, och med krypton-fyllning så är isolationsegenskaperna ännu bättre - dvs. kan ha högre gastryck i för att minska svärtningen vid ännu högre temperatur utan att kyla tråden allt för mycket - Dock hjälper det ändå inte med dom små glasglober som brukar känneteckna kryptonlampor - det vet alla som har ägt en MAG-light...
Det är därför man skulle vilja ha en getter-tömd referenslampa för att veta vad 'botten' egentligen är.
Nå, har lekt lite med DIY-pirani - det som verkligen behövs om man skall komma vidare i mina expriment är en ny 2-steg vakumpump och en kalibrerad vakummätare för min del - om inte någon här mot förmodan mäter upp och publicerar tabell för tex. på en biltema julgran/adventstakelampa 34V, 3W (biltema 88-206) med kalibrerad mätare och 2-stegs pump samt angiven kallresistans (hint

- jag kan tom. tänka mig skicka en sådan lampa på posten med pålödd sladd, håltagen och epoxylimmad (eller annan mer rekomenderad och enkelt tillgänglig vakumsäkrare lim/fästmetod) mot en bit kopparör för senare valfri anslutningsmetod om någon är villig att göra själva uppmätningen parallellt med kalibrerad vakummeter och bra 2-steg vakumpump - gärna enligt konstantströmmetoden nedan då den troligen är enklast och minst tidsödande att genomföra)
Man kan välja mellan konstantspänning (och mäta ström - knepigt om man inte har högupplöst bänkmultimeter med många decimaler på strömvärdet och svårt att upprepa för dom som har enklare multimeter), konstanttemperatur (mycket justerande och räknande om man inte bygger självjusterande brygga med OP-amp) eller konstantström (mäta spänning över lampan vid tex. 20 mA, just konstantström sägs ger större känslighet vid riktigt låga tryck (får förmodligen snabb temperaturhöjning på tråden i sluttampen när det börjar blir glest på molekyler som kyler) och absolut enklaste att få till med bara liten arbetsinstats om man har en labbagregat som kan ge stabil 20 mA konstantström trots att utgångens spänning varierar eller att man hela tiden justerar till 20.0(0) mA (mätt med multimeter) innan avläsning. Och därefter är det 'bara' att notera spänningen över den håltagna och vakumanslutna lampan med så många decimaler som möjligt och samtidigt läsa av referensvakummätaren när det hela sakta pumpar ned sig) - det skulle bara behövas 3-5 mätpunkter per dekad mBar eller torr, typ (0.001, 0.002, 0.003, 0.005, 0.008, 0.01, 0.02, 0.03, 0.05, 0.08, 0.1, 0.2, 0.3, 0.5, 0.8, 1, 2, 3, 5, 8, 10), så kan man nog interpolera kurvan på valfri sätt för att få ut mellanvärden med rimlig noggranhet.
har man väl denna kurva för säg biltema 44.2 Ohm-lampor 88-206 så kan man sedan göra sin temperaturkonstant-sensor med ovanstående konstantströmsensor som referens om man kör dom parallellt - det gäller att få den första riktpunkten liksom...
Är man en bit under 1 mBar så är syremängden så liten att även om tråden går över 250 grader och tom. börja glöda så klarar man troligen ganska många mätningar innan den börja driva pga. högre resistans för att tråden oxideras. - jag har provat ett par gånger att värma till lysade rött med vakumpumpen på maxvakum vad det nu är och det verkar inte påverka resistansen av lampan ett dugg...
---
Med 20 mA så blir inte biltemas håltagna adventstakeglödlampan 88-206 (sensorlampan) mer än ca 123 grader varm på glödtråden (beräknat av resistansen) med den vakum min vakumpump klarar att ge medans referenslampan med sitt orginalvakum ligger på ca 500 grader vid 20 mA och precis börja anas glöda i kolsvart rum. - vid full lufttryck ligger sensorlampans glödtråd på ca 35 grader vid 20 mA...
kallresistans 44.8 Ohm, 20 mA vid lufttryck 48.5 Ohm och max vakum på vakumpumpen ger 66 Ohm
referensglödlampan som har 42.8 Ohm kallresistans ger ca 138 Ohm vid 20 mA.
Att lampa biltema 88-206 är ganska tvär och reagerar först från några mBar och nedåt är ganska klart med dom mätningar jag har gjort - det händer inte ett jota med när man låter biltemas 15-1366 (den vrider sig i allafall ca 200 grader från atmosfärtryck till fullvakum) och lampans resistans ändras inte förren kort stund efter visaren slutat att röra sig helt (20 mA ström).
karaktären verkar inte vara som convectron-sensor med enkel uppspänd tråd i ett rör där konvektionen kyler med sin uppvärmda luftmasserörelse för värdena från lufttryck till under 3-10 mBar och först under detta så är det gasmolekylernas studsar som kyler - i förstnämda läget så är röret lägeskänsligt medans sistnämda läget från typ 1-3 mBar och nedåt är inte lägeskänsligt - tyvärr så ger detta en hemskt olinjär kurva även om trycket är i log10-skal och liknar inte piranisensorer med relativt kompakt lindad spiraltråd som en typisk glödlampa är byggd, förrän kanske 3 mBar och nedåt.
många kurvor som man kan hitta är baserade från just konvektor-priranisensorer (tagna från manualer) och ser inte ut att vara direkt översättbara till andra glödtrådsgeometrier ala glödlampa tyvärr...
.