Fråga om julas vakuum pumpar, går dom att koppa ihop?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
MChip

Fråga om julas vakuum pumpar, går dom att koppa ihop?

Inlägg av MChip »

Tänkte om jag vill få mer vakuum,kan jag då koppla:
Pump 1,s utlopp till pump 2,s inlopp(där den suger)
För att då få mer vakuum i pumps 1 inlopp?
Nerre

Re: Fråga om julas vakuum pumpar, går dom att koppa ihop?

Inlägg av Nerre »

I princip gör man så, men det gäller att ventilerna i pumpen klarar att det är så liten tryckdifferens (att de alltså öppnar när de ska, annars kommer kolven bara gå fram och tillbaka inuti ett slutet utrymme som en gasfjäder ungefär).

Tittar man på masspektrometrar och liknande så har de oftast en "för-pump" som är en kolvpump, och sen har de ett par kaskadkopplade turbinpumpar. (Och de brukar ha en uppstarttid på typ 30 timmar innan de uppnår fullt vakuum...)
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Det (både Jula och ffa förpumpar för högvakuum) är väl inte kolvpumpar utan "rotary vane"-pumpar, och i dem sitter inga ventiler.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

En offspin fråga, Om man har en optimal "grov vakuum" pump, är vacumförhållandet konstant (eller tex varierande beroende på typ) efter de vanligast förekommande typerna? (altså att en större pump gör samma jobb som flera mindre om man har en (teoretisk) optimal konstruktion?)

Så är ju fallet med högvacum pumparna, dvs man vinner litet tid med flera pumpar (dock är skillnaden troligen mycket mindre rent tidsmässigt om vi talar högvacum än grov vacum). Edit: Men effektiviteten vad gäller det vacum som är möjligt att uppnå förblir densamma (Edit2: förtydligande igen, men tids skillnaden blir ganska liten med två högvacum pumpar och (spekulation)troligen rellativt sett ännu mindre med en tredje(/spekulation) eller?.

(Altså, vinner man fortfarande på att seriekoppla flera kompletta pump enheter)

Ursäkta om jag uttryckte mig oklart...
:humm: :humm:
xxargs

Inlägg av xxargs »

MChip skrev:Tänkte om jag vill få mer vakuum,kan jag då koppla:
Pump 1,s utlopp till pump 2,s inlopp(där den suger)
För att då få mer vakuum i pumps 1 inlopp?

i teorin ja - för det är så 2-stegpumpar jobbar i samma pumphus

i praktiken nej när det gäller seriekopplade julapumpar och liknande pumpar av samma konstruktion då dess smörjning slutar att fungera om det är minde än 0.5 Bar i pumphuset då det är ett litet hål pumpändplattan och oljan sprutar in i vingarna av omgivande trycket i pumphuset gentemot den lägre trycket vid vingarna vid kompressionssteget, och även axellagringen i ändan nyttjar vakumet i pumpen för sin oljeförsörjning. - det är oljan och oljefilmerna inne i pumpen som är den huvudsakliga tätningsmedlet i dessa pumpar. Med andra ord så är det alltid en massa praktiska saker som förstör en god teori ;-)

Dessa pumpar måste arbeta med minst 0.5 bar undertryck på sin ingång vid långtidskörning - annars skär dom efter ett tag - friluftkörning avråds bestämt om det är mer än ett antal sekunder och är det väldigt stora volymer som tar lång tid att pumpa ned till under 0.5 Bar absoluttryck så bör man ordna strypning eller pulsande ventil som stänger till var 15 sekund närmast pumpen så att insugstrycket är under 0.5 Bar absoluttryck kontinuerligt eller med jämna mellanrum så att olja sugs in i pumpen.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Dessutom blir två Jula pumpar dyrare än en dito 2-stegs av samma kina skit. Nej, Jula säljer inte 2-stegs av samma kinamärke men finns att få tag på Ebay. Det är något år sedan jag såg dessa vet ej hur det ligger till med priser m.m. nu.

och i dem sitter inga ventiler

Det sitter faktiskt ventiler i alla rotary-vane pumpar på utgången men det är bla bara för att säkerställa vakuumet på utgången som jag ser det, de har ju dock även andra funktioner för att tex få oljan att gå ett håll. Det är dock sant att de på ett sätt inte behövs men de hjälper till att hålla vakuumet i pumphuset så det går lite snabbare att pumpa ner och kanske även hjälpa till med ett lite bättre slutvakuum..

Om man har en optimal "grov vakuum" pump, är vacumförhållandet konstant (eller tex varierande beroende på typ) efter de vanligast förekommande typerna? (altså att en större pump gör samma jobb som flera mindre om man har en (teoretisk) optimal konstruktion?)

Japp, ju större pump desto högre pumpkapacitet och således går det snabbare att pumpa ner en viss volym. Så ju större pump desto bättre men tyvärr också dyrare så det är en avvägning till vilken volym man behöver pumpa ner.

Altså, vinner man fortfarande på att seriekoppla flera kompletta pump enheter

Vinna i pumpkapacitet eller slutvakuum? Oavsett om det är en 1- eller 2-stegs och vinna i pumpkapacitet så skall de alltid parallellkopplas, dock blir slutvakuumet för 1-stegs pumparna lägre. Vinna i slutvakuum så spelar det ingen roll med 2-stegs men med 1-stegs. Men fler 1-stegs än två i serie tjänar man i princip ingenting på så det spelar ingen roll, det är som jag ser det bara slöseri. Men vid parallell är fler bättre då pumpkapaciteten blir lika många ggr bättre som antalet pumpar man använder och det samma gäller förstås 2-stegs. Men detta är som sagt om de är byggda för detta pga smörjningen m.m. som nämndes och detta kan mycket väl även gälla 2-stegs beroende på hur de är uppbyggda.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Sett många trådar om vakuum-pumpar.
Vad använder ni vakuum till?
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Min plan är att använda vacuum för att hålla fast kretskortsmaterial på fräsbordet för isolationsfräsning och borrning.
Gäller bara att få tummen ur och sätta fart men det är så mycket annat som ska till först ;) Många projekt är det.....
Användarvisningsbild
Henrik
Kontakt:

Inlägg av Henrik »

Det är en bra icke-fråga... "Vad ska ni med allt vacuum till?"
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Antar att det är Julas Artnr: 739002 för 1500 SEK som avses?
Bild

"Liten behändig vakuumpump med bärhantag. Gummifötter gör att pumpen står stadigt. Komplett med kabel. Nominellt flöde ca 3,4 m³/h. Sluttryck 10 Pa. Fönster som visar oljenivån. Effekt: 130 W. 230 V. Vikt: 7 kg. L280 x B110 x H220 mm. (Artnr: 739002)"

Sedvanlig "Jula" varning tillkommer :badgrin:
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Kan man inte torka tvätten med vakum? :humm:
xxargs

Inlägg av xxargs »

Japp - det är julas pump som avses - men denna pumptyp av samma kinesiska tillverkare sälja av många fler bl.a för värmepumpsinstallationer

glöm dom där 10 Pa som sluttryck - har du tur så kanske man får till 50 Pa (0.5 mBar) och regeln är nog snarare runt 100 Pa (1 mBar) om man inte jobbar på det lite - samma antagande kan man nog göra med 2-stegspumpen från sagitta - som är samma tillverkare som julapumpen - dvs. 5-10 ggr högre sluttryck i verkligheten än den angivna sluttrycket...

---

Visst kan man torka tvätten med vakum - men det är väldigt jobbigt då det blir många m^3 pumpad volym med tanke på att det är bara ca 23 gram Vatten per m^3 volym som pumpas ut vid rumstemperatur - dessutom måste man införa värme till kläderna på något sätt och det börja vara lite problematiskt när det är ingen luft kvar som kan värma kläderna - annars blir det kallt och man får ut ca 5 gram vatten per m^3 pumpad volym när det når 0 grader temp...

torktummalre med hetluft är nog fortfarande en bättre lösning då vattenångan är ca 600 gram per m^3 vid 100 grader C och ångtrycket så högt att det räcker att borskaffas med fläktar med hjälp av torkgas (luft) som driver på ;-)

edit: ändrade från m^2 till m^3 - vetefaen vad jag tänkte på när jag skrev...
Senast redigerad av xxargs 16 augusti 2009, 20:56:47, redigerad totalt 1 gång.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Jaha så rök den applikationen då, det verkar inte som min torktumlare är helt tät om man kopplade på vakum i den :lol:

Tänkte mest egentligen att man har en liten box som man stoppar in tvätten i och en liten stund senare voila torrt! Men nu var ju det kört :tumner: .

Superjäsa deg då? :D
xxargs

Inlägg av xxargs »

vatten behöver fortfarande runt 600 Wh per kilo för att ånga bort (lite olika beroede vilken temperatur vattnet gasar vid) och den värmen måste in i kläderna på något sätt, typ microvågsung kanske om man samtidigt vakumsuger

och när man ser på det här så funderar man hur energiintensiv frystorkad mat egentligen är där man antingen vakumsuger med enorma sugvolymer (< 1 gram/m^3 vatten) eller sublimerar fukten mot kallare ytor än varans temperatur.

Med andra ord hur många skedar olja öser man egentligen i när man skedar i snabbkaffet i koppen eller öppnar påsen real turmat ute i sin camping... och samtidigt är det debatt om dumm^h^h^h^hvindsnurrosr (mikroskopiska)bidrag i energiförsörjningen...
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Angånde Julas vakuumpump ja så är som sagt de nämda 10 Pa rent skitsnack, i alla fall med den som jag köpte för knappt 2 år sedan, som dock numera är såld då jag fått tag på riktiga kvalitets pumpar, men är till 100% säker på att andra som de sålt/säljer är precis det samma med vakuumnivån, 10 Pa är bara att glömma.

Har berättat om detta innan men jag lade ner ungefär 2 dagar med att få till den så bra som jag kunde. Kommer inte ihåg vad den gav från början men det var långt ifrån några 10 Pa kan jag säga även efter att ha gjort allt enligt konstens alla regler för att få ut vattenånga från oljan och innandömet och tom bytt oljan till en högkvalitativ vakuumolja för att eliminera alla källor till dåligt vakuum. Efter att ha slipat till alla ytor och ventilsäten m.m. så kom den till slut ner till 34 Pa efter om och men. Om man bytt tätningen till axeln till en högkvalitativ variant så kanske lite bättre, men 10 Pa ser jag som helt omöjligt.

När jag dessutom nämde detta till Jula (det var enbart för det annonserade 10 Pa som jag köpte den) och ville lämna tillbaka den (märkt väl under garantitiden) så svarade de i princip inte på detta utan bara drog ut på svaret och när jag sa att jag ville lämna tillbaka och hur jag skulle gå tillväga så slutade de att svara mig. Så ni kan tänka er vad jag tycker om Jula numera, från det ena till det andra.
Skriv svar