Om frågan gällt hur ett riktigt lustgassystem fungerar och vad som behövs för att bygga ett, så hade jag iallfall förstått poängen med det.
Bygga fejk nos?
Re: Bygga fejk nos?
Jag förstår inte heller riktigt vitsen med det. 
Om frågan gällt hur ett riktigt lustgassystem fungerar och vad som behövs för att bygga ett, så hade jag iallfall förstått poängen med det.
oktantalet är ett värde på hur lätt bränslet självantänder. Man kör en referens motor på bränslet och ser vid vilket tryck det spikar. sedan gämför man det med en blandning av heptan (tror jag) och oktan. procent andelen oktan i referens blandningen blir oktantalet så soppan. Oktantal över 100 är en interpolering av kurvan. Det är möjligt att det rent praktiskt stämmer någorlunda med vad psynoise skrev.
Jag var nog lite ute och snurrade, om man ser på hur bränslet ser ut molekylärt handlar det mer om kolväte bindningar, sekundär- mot primärbindning, vad som nu menas med det?
Men, eh, vad har nu oktantalet på bränslet att göra med vilken oxidant man använder?
Och som sagt, man sprutar in lustgas för att få in *mer* bränsle i cylindern då man inte tar med lika mycket andra gaser.
Och som sagt, man sprutar in lustgas för att få in *mer* bränsle i cylindern då man inte tar med lika mycket andra gaser.
Inget enligt definitionen för oktantal, men jag var bara intresserad av hur bränsle med olika oktantal har för olika uppbyggnad och därmed kanske klura ut varför det fungerar si och så.
Kolsyra borde väll ge någon likande effekt som trådskaparen är ute efter.
Känns lite Volvo 740-pimp över det dock.
Känns lite Volvo 740-pimp över det dock.
Små kolsyrepatroner som man har till kolsyrevapen. Sen köper man en sån cykelpump som man kan pumpa däcken med fast med kolsyrepatroner.
http://www.rejoy.se/air-blaster-co2-p-1480.html
http://www.rejoy.se/air-blaster-co2-p-1480.html
Enkelt sett är lustgas bara packad luft. Som expanderar i motorn. För att det skall funka måste även bränsle(ex bensin e85 mfl) tillsättas. Skall det bli riktigt bra får man pilla med tändning, kompression, ventiler mfl. Som fejk borde något lättflyktigt vara att föredra, från trycksatt tank. Kanske vatten om det värms av avgasystemet.
Om det nu blir något projekt av detta vill jag bra gärna se en bild eller film på bilen
.
Vill man ha en liten effektökning kan man alltid spruta in vatten i motorn. Japp, vatten! Det förekom bland annat på vissa jaktplan under andra världskriget.
Vill man ha rök så sprutar man förstås in spolarvätska i grenröret med en spolarvätskepump
Vill man ha riktigt fet rök spolar man in olja...
Vill man ha rök så sprutar man förstås in spolarvätska i grenröret med en spolarvätskepump
Nämnas bör väl kanske att katalysatorer inte tycker speciellt mycket om eventuella "rökkastare" i avgasflödet. Men att spruta in spolarvätska/diesel/olja i avgasröret efter katalysatorn är inte i närheten lika effektivt som att spola in det närmre motorn.
- Mizzarrogh
Några droppar parafinolja borde ryka ännu mer... 
Edit: Om man bara vill ha rök, altså, Walle postade medan jag skrev.
Edit: Som sagt, olja och vatten ger en mycket het låga, borde funka, sedan om det är att rekommendera eller ej låter jag vara osagt...
Edit: Om man bara vill ha rök, altså, Walle postade medan jag skrev.
Edit: Som sagt, olja och vatten ger en mycket het låga, borde funka, sedan om det är att rekommendera eller ej låter jag vara osagt...
Ammoniak och saltsyra är bra också. Annars borde några ex av Sodjans variant hängandes i backspegeln funka bra.