Bygga fejk nos?
-
-=Fullmoon=-
Bygga fejk nos?
Tjo.
Undra om det på något sätt går att bygga fejk nos till en bil?
Jag vill bara ha så att man trycker på en knapp så ska det pysa ut en vitaktig gasmoln.
Hur löser man det enklast?
Vad bör man ha som drivgas? noname axe flaska?
Berätta hur.
Och ni behöver inte skriva hur larvigt och sånt det är utan mer bara en kul grej jag tänkt leka lite med.
Undra om det på något sätt går att bygga fejk nos till en bil?
Jag vill bara ha så att man trycker på en knapp så ska det pysa ut en vitaktig gasmoln.
Hur löser man det enklast?
Vad bör man ha som drivgas? noname axe flaska?
Berätta hur.
Och ni behöver inte skriva hur larvigt och sånt det är utan mer bara en kul grej jag tänkt leka lite med.
-
-=Fullmoon=-
Re: Bygga fejk nos?
Med riktig nos så tömmer de motorn på luft och sprutar in nos ' luftgas' för att få bättre oktanhalt dvs mer lättantändligt. när man gör det så måste 'luften' det pysa ut någonstans.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Ja jisses, man läser o läser så blir det som det blir mao man tolkar det som fan läser bibeln....
Kan du inte skriva i KLARTEXT = va fan är 'fejk nos' = en Volvo med saab front eller
Kan du inte skriva i KLARTEXT = va fan är 'fejk nos' = en Volvo med saab front eller
Jag tror att han menar NOS eller Lustgas som det också kallas.
Men varför vill du ha fejkad lustgas? Om det bara är en tank som du vill ha så är det lättfixat om man kan lacka, leta reda på en gammal brandsläckare och lacka den. Men om du vill ha det in kopplat till motorn så ser jag ingen anledning till att fejka det.
Lustgas används för att kyla luften i insprutningen och höja syrehalten, då får man en bättre förbränning av bensinen. Om du kopplar in ett lustgassystem utan att använda lustgas så kommer det inte hända nånting.
Men varför vill du ha fejkad lustgas? Om det bara är en tank som du vill ha så är det lättfixat om man kan lacka, leta reda på en gammal brandsläckare och lacka den. Men om du vill ha det in kopplat till motorn så ser jag ingen anledning till att fejka det.
Lustgas används för att kyla luften i insprutningen och höja syrehalten, då får man en bättre förbränning av bensinen. Om du kopplar in ett lustgassystem utan att använda lustgas så kommer det inte hända nånting.
http://sv.wikipedia.org/wiki/LustgassystemNitrous Oxide System, på svenska lustgassystem (för trimning av motorer)
Fungerar lustgas i huvudtaget bra på moderna bilar, jag har för mig att det ger mest vinst hos gamla amerikanare med stora förgasarmotorer.
Ska man ha vit rök så finns det rök på burk, kostar någon hundralapp hos ljud och ljus försäljare.
Ska man ha vit rök så finns det rök på burk, kostar någon hundralapp hos ljud och ljus försäljare.
- FormerMazda
Det vita molnet är mig veterligen just lustgas som istället för att sprutas in i motorn dumpas ut i luften.
Man tömmer inte motorn på luft och ersätter det med lustgas, man tillsätter lustgas i luft/bränsle-blandningen som motorn sen suger i sig. Och det man gör när man "blåser moln" är att man tömmer lustgassystemet på eventuell luft, så att man är säker på att det är ren lustgas som kommer till motorn sen när den väl behövs. Purge är ett ord att googla.
Hur som helst så hade ju det inget med frågan att göra. Och jag ser inga enkla lösningar tyvärr då lustgasen liksom försvinner i luften. AXE skulle bli konstigt på rutan efter en stund. Plus att folk skulle titta konstigt på en om man åkte runt och luktade osäker tonåring.
Sen att just spruta ut nå i luften ja det är u bara en tryckluftstank och en ventil toppat med lite slang. Svårigheten är ju just att hitta nåt som liknar lustgas.
Man tömmer inte motorn på luft och ersätter det med lustgas, man tillsätter lustgas i luft/bränsle-blandningen som motorn sen suger i sig. Och det man gör när man "blåser moln" är att man tömmer lustgassystemet på eventuell luft, så att man är säker på att det är ren lustgas som kommer till motorn sen när den väl behövs. Purge är ett ord att googla.
Hur som helst så hade ju det inget med frågan att göra. Och jag ser inga enkla lösningar tyvärr då lustgasen liksom försvinner i luften. AXE skulle bli konstigt på rutan efter en stund. Plus att folk skulle titta konstigt på en om man åkte runt och luktade osäker tonåring.
Sen att just spruta ut nå i luften ja det är u bara en tryckluftstank och en ventil toppat med lite slang. Svårigheten är ju just att hitta nåt som liknar lustgas.
Rökspray på burk kan du ju ta och testa med...
(men jag måste också undra varför du vill fejka...)
(men jag måste också undra varför du vill fejka...)
-=Fullmoon=- skrev:Med riktig nos så tömmer de motorn på luft och sprutar in nos ' luftgas' för att få bättre oktanhalt dvs mer lättantändligt. när man gör det så måste 'luften' det pysa ut någonstans.
Har du en aning om vad du pratar om?
lustgas inte luftgas
Du menar nog oktantalet. Nu är jag inte så säker på att det är det man ändrar. Dessutom är bättre oktantal samma sak som svårantändligt.
NOS fungerar ihop med bensin som syre och ger alltså en "turboeffekt" när det sprutas in när man aktiverar systemet. När man släpper aktiveringen brukar extrabensinet att sluta ganska direkt och likaså NOS'en. Ska man sedan aktivera igen tar bensinen en viss tid på sig att komma upp i tryck men när systemet redan har varit aktiverat är NOS-linan trycksatt vilket ger en obalans vi aktivering.
Därför släpper man ut NOS'en i trycklinan när systemet inaktiveras, detta för att säkerställa att bensin och NOS kommer i samma takt.
Detta utsläpp ses alltså som tecken på att det finns ett NOS-system.
Personligt anser jag att det skulle vara ganska omoget att montera ett falsk NOS-system men det är min åsikt.
EDIT: NOS-system ger alltså "bara" en extra fyllning av cylinderna i motorn under aktivering = extra "prutt" i motorn, bra anpassade system kan detta vara en hel del extra men det sliter ganska mycket på motorn.
Därför släpper man ut NOS'en i trycklinan när systemet inaktiveras, detta för att säkerställa att bensin och NOS kommer i samma takt.
Detta utsläpp ses alltså som tecken på att det finns ett NOS-system.
Personligt anser jag att det skulle vara ganska omoget att montera ett falsk NOS-system men det är min åsikt.
EDIT: NOS-system ger alltså "bara" en extra fyllning av cylinderna i motorn under aktivering = extra "prutt" i motorn, bra anpassade system kan detta vara en hel del extra men det sliter ganska mycket på motorn.
Senast redigerad av Icecap 8 februari 2009, 21:01:55, redigerad totalt 1 gång.
Nu var det längesedan man läste om kolväten i gymnasiet men vad jag minns motsvarar oktantalet ett medelvärde på hur långa kolkedjorna är i molekylerna för bränslet.