Funkar ADSL genom överspänningsskydd?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Inlägg av mri »

prototypen: OK, tack. Tanken är nog att sätta in skydd på el, tele och antenn.

Lite OT, men jag har också gått och grunnat på ett el-branskydd. Inte för att jag är den oroliga typen, men det vore kul med ett "intelligent" hus. :)
Jag såg det i ett finskt uppfinnarprogram på TV var en kille presenterade en mycket smart lösning: Koppla ihop en eller flera brandvarnare med en kontaktor i el-centralen så att när brandvarnarna detekterar rök, stängs all el automatiskt av i centralen. Jag föreställer mig att många begynnande elbränder kunde stoppas på detta sätt.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

jag har ett icke färdigt tänkade på överspänningsskydd i hemmet

nu har jag tack och lov fiber in, men innan hadde jag adsl och bor på ett ställe där man har åska på nära håll, ganska ofta,
då hadde jag ett eget bygt överspänningsskydd, inte lovligt men :wink:

inkommande telelina hadde tre comgaps, mellan kablarna och sedan från var kabel till jprd, som är ett antal jordspett och dom är förbundna med annat inkommade, el och vatten, som kommer in på nästan samma ställe i huset

efter comgapsen hadde jag ett lågpassfilter , byggt med överdimensionerade prylar, lc filter med c av varistor + vanlig konding

detta påverkade inte hastigheten, men då hadde jag låg adslhastighet, kollade med spektrumanalysatorn när jag ställde in lcfiltret

nu skulle jag vilja plöja ner en ringkabel runt huset, fdra vajer över huset, och fundera på hur man ska göra tv antennen idotåsksäker, funderar på att slänga ut tv , för det kommer inte så mycket man vill kolla på ändå :roll:

bygg eget filter, dunka ner egna jordspett, se glad ut
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

danei skrev:Om både el och tele går genom skyddet så kvittar det ju var det sitter. Det finns ju bara en vät till banken i vilket fall. Om man spärrar utanför eller på vägen till staden kvittar ju.
Danei, du har helt rätt men det behövs 6 mm2 för att klara 100kA och det har du inte bakom datorn. Skulle det inte kännas lite bättre att stoppa strömmen redan vid "husknuten" eller vill du ta in 100kA bakom datorn i en 1,5 mm2 (el)ledare.

Vill det sig så kan åskströmmen förånga teleledningen.

Grym har ett helt rätt tänkande om potentialutjämning men se upp med vagabonderande strömmar, sätt ett överspänningsskydd mellan inkommande skyddsjord/nolla och PUS (Potential Utjämnings Skena)= vajer runt huset + jordspett.

Dock gäller fortfarande att alla ledningar in på samma ställe, icke metallisk fiberkabel undantagen.

Protte

Sedan MRI inte så kul om det osar en aning och det blir helmörkt en vinterkväll, dubbel panik.
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Inlägg av mri »

"Sedan MRI inte så kul om det osar en aning och det blir helmörkt en vinterkväll, dubbel panik."

Jo visst. Fördelar och nackdelar med allt. :)
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

prototypen: nu var det dator jag trodde att skyddet gällde. Men vist ska man ha det som brandskydd är det inte en helt lämplig placering.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Danei: 100kA behöver inte betyda brand, Pulsen är så kort att inget brännbart hinner ta eld, det låter konstigt men en svagare åskström kan brinna längre tid och orsaka brand.

Man bör väl för allt i världen stoppa strömmen så långt bort som möjligt och ska man ha en bra anläggning ska det utanför byggnaden sitta ett grovskydd som begränsar till 6 kV sedan BÖR det vara 15 m kabel eller en drossel sedan ett mellanskydd - kabel - och ett finskydd för känsliga saker (datorn).

Att försöka stoppa 100kA bakom datorn kan medföra att det slår över direkt från elledningen till datorchassiet. Okul.

CO åskskydd gör ingen större verkan men ingen skada heller, kan vara ett fin fin skydd efter finskyddet.

Protte

Sedan danei, datorn ska kanske OCKSÅ skyddas mot brand, en stekt HD är svårläst.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Nu snackade vi väl differentiella spänningar. De borde kvitta var man hejdar dom. Men i stort håller jag med dig. Men vi pratar nog om lite olika saker.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Kommer det in 100kA på tele ledningen och du avleder mot en "klen" elledare så kan det slå över mot ett värmeelement från skrivaren eller datorn eller ethernetkabeln som bara ligger där.

Åska / rövare ska man stoppa vid intaget / ytterdörren.

Protte
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

Jag har sett teleledningar som åskan har bränt bort allt utom skuggan på i princip, man ser bara ett svart sträck där kabeln gick på fasaden.

Jag har sett åskan pulverisera skarvar till bara konfetti

En gång va jag hemma hos ett par som haft telefon sedan 1946 i samma ledningar. Där telejacket en gång satt va nu bara ett hål i väggen, rakt ut i trädgården. Dom hade inte ens märkt att det hände, bara att telefonen inte fungerade längre:P

Jag har sett spåren efter överslag ifrån en 400kv högspänningsledning ner i teleutrustning, inte mycket kvar där som kunde räddas:P

åskskydd är bra att ha om man säger så. Men dom måste vara jordade som folk skrivit, Annars är dom i princip värdelösa

Man kommer långt med comgaps
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

1990 så slog det ner. Där teleledningen gick fram var det avslagna 22 mm brädor, brädor i fasaden som lossnat.
Teleledningen innehöll kopparkulor.
Fasadmätarskåpet var tomt så när som elmätaren. Alla plåtar och säkringar låg utanför.
Jordkablar var utan isolering.
Biltaket hade buckla efter betongsplitter som yrt omkring
Lossdragna elkablar och sprängda elskåp.
TV, video, telefoner, faxen och mycket andra små apparater trasiga.
I värmepumpen såg man var det hade VARIT folie på kretskortet för inkommande el (den lagade jag på kvällen så vi fick varmt igen).

En enda smäll annandag påsk, det var SNÖ ute och regnade.

Ute i skogen stod en stor gran med en 1 cm spricka.

Protte
pinussen

Inlägg av pinussen »

Blixtnedslag Brottby, Vallentuna 2003. Inte mycket kvar av tfn-stolparna. :shock:

Bild
Bild
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Nu häromdagen mot Vännäs till
Bild

Bild från vk.se

Protte
-=Fullmoon=-

Inlägg av -=Fullmoon=- »

För ett par gäng år sedan slog åskan ner i våran snipa (båt).

Den tog vägen in via comradio antennen ca 4m. gick ner till comradion. brände sönder den totalt. syns ännu svarta fläckar i taket just där. på detta spräckte åskan en halvmeter i diamanter plasten båten är byggd av vid antennfoten.

Den gick sedan ner i 'elcentralen' tog med sig massa småmotorer så som pumpar, vindrutetorkare, kyl/frys, stereo, generator. 2 100AH batterier. alla lampor i båten. (vet inte om den tog Start batteriet) startmotor. kylning för motorn.

Flera strömbrytare smälte och mycket av all kabel som var dragen hade smällt och fräts sönder till en miljon små järnkulor. det är 1.5mm kabel vi snackar om.
Tog även alla instrumenten förutom knop mätaren då den är vajer styrd.
Allt som allt rensade en enda knall från åskan och blixten tog allting.

vi var 9pers i båten var av 1 på däck som stod max 30cm ifrån antennen som sedan smälte och flög i vattnet 3 Pers var i akten och bland annat jag och resterande var nere i båten.

Allting detta hände på ögonblicket av en mille sekund. det kom en blixt från klar himmel och sen var det över.
Där vi låg förankrade var det bland annat tusentals höga granar och tallar. det låg även 2 stora katamaraner och några mindre segelbåtar.

Efter åskan rensat allt så tog den vägen ut genom propelleraxlen.
Efter mycket om och men så lyckades vi faktiskt starta båten. manuellt.

Jag är glad att det gick så bra som det gick. mycket fick vi ut på försökring men att fixa skador inne i båten som åskan gjorde syns ännu idag. även min faster som stod 30cm från antennen överlevde och gick tyvärr bort härom sommaren :(

Så det kan verkligen gå illa.

// Martin
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Inlägg av mri »

Nu har jag kollat var el, tele och antenn kommer in. Framför huset går luftkablar men ledningarna går ner via marken in till huset. På fasaden sitter huvudsäkringar och energimätare:

Bild

På insidan i garaget, ca 50 cm under elcentralen, sitter denna box för inkommande tele och antenn:

Bild

Det borde ju nu gå att sätta in el-skydden i en box inne i garaget, dvs borra ett hål genom vägger in till el-centralen och där ta ut de tre faserna och nolla/skyddsjord. Eller måste el-skydden sättas i en box på fasaden? Tele och antennskydden kan väl sättas in i den existerande tele/antenn boxen, men förbunden med el-centralens nolla/skyddsjord med en grov kabel. Skyddsplåten framför el-centralen är plomberad så man ser inte var man kan ta ut det nödvändiga.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

På svenska sidan brukar det vara så att lådan nere höger ska rymma ett teleåskskydd.

Dra telekabeln dit och sätt åskskyddet där. sedan drar du kabeln in i hust så lång bort från inkommande du praktisk kan. Dvs inte till baka i samma rör!.

Om det svarta som sedan blir grått är kabelTV så borde det göra samma sväng in i elcentralen men det blir nog trångt.

Protte
Skriv svar