Funkar ADSL genom överspänningsskydd?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Funkar ADSL genom överspänningsskydd?

Inlägg av mri »

Efter att blixten slog ner 50 meter från huset förra sommaren har jag fått lite respekt för åskväder och vad de kan ställa till med. Till min ADSL router och nätverksprinter som alltid står på, tankte jag använda Clasohlsons överspänningsskydd:

http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... d=38120367

Men frågan är, kommer ADSL att fungera okay om jag kopplar telefonledningen genom detta överspänningsskydd? Jag har ADSL Full Rate, dvs. 8000/800 kbps.
pinussen

Inlägg av pinussen »

Mina föräldrar har tfn-linan kopplad genom UPSen och vidare till modemet och det fungerar. Borde ju vara något inbyggt överspänningsskydd i UPSen.
peter555

Inlägg av peter555 »

Det beror på hur mycket kapacitans skyddet har, troligen fungerar det dock kanske du får lite mindre störmarginal och sämre hastighet.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det borde väl inte påverka alls.
peter555

Inlägg av peter555 »

En del varistorer kan lätt ligga på några nF så de är inte optimala att lägga över linan.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Gasurladdningsrör har låg kapacitans och hög avledningsförmåga. Hos mig så var det ingen påverkan på ADSL.

Clas Ohlson grejor är inte så mycket att lita på, satsa på ett riktigt tex ELFA 69-751-15. Kan finnas fler bra modeller. Och åskskyddet SKA sitta invid elcentralen, även om du måste dra om telekabeln runt hela huset.

Jag har erfarenhet av åska.

Protte
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

Varför SKA man ha åskskyddet vid elcentralen?

/ovetande
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Därför att du ska få så liten spänning MELLAN EL och telenätet. Om EL och telenätet och hela datorn har en potential på 1 miljon volt så går det inget, det kan inte bli överslag mellan saker som har samma potential.

Om teleledningen går in på ena sidan och EL på andra av huset så kan åskströmmen (ca 100kA) lätt gå igenom huset och din utrustning. Ett åskskydd med en lång jordning gör ingen verkan.

Gör jämförelsen att bankrånarna flyr på storgatan, sätter polisen upp en spärr på lilla sidogatan (lång jordning) så smiter bankrånarna lätt förbi. Vägspärren / åskskyddet ska stå i vägen för bankrånarna / åskströmmen.

Har man fler metalliska anslutningar så är det bra om dessa också går in på samma ställe. TV antennkabel BÖR gå förbi ELcentralen också (med ett överspänningsskydd).

Protte
Användarvisningsbild
BER

Inlägg av BER »

Anledningen är precis som prototypen skriver. Ett riktigt överspänningsskydd för tele skall vara jordad med en 6 mm2 kabel till jordskenan i huvudel-centralen för fastigheten. Har även för mig att längden på 6 mm2 kabeln är begränsad.

kommer ADSL att fungera okay om jag kopplar telefonledningen genom detta överspänningsskydd

Vet ej om det är samma tele standard i Finland som i Sverige.

Men för Sverige gäller följande

Kod: Markera allt

Bitrate         Klass    Antal subkanaler     Högsts kanal frekvens
0 - 8  Mbit/s   ADSL     255                  1,1 MHz
0 - 24 Mbit/s   ADSL2+   511                  2,2 MHz
Min erfarenhet är att många överspännings skydd fugerar med "ADSL" däremot ej med "ADSL2+". En del modem har ett web inställnings gränssnitt där det även går att läsa ut dämpningen och signal/brus förhållande för de olika subkanalerna. Så ett förslag är att titta om det finns något sådant och jämföra värdena med och utan överspänningsskydd.

För övrigt så får vi dödliga nöja oss med "överspänningsskydd" medens de stora pojkarna installerar "åskskydd" till sina anläggningar en viss skillnad i funktion och pris.
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Inlägg av mri »

Just det ja, sätta in skyddet i centralen. Trodde inte det var nåt verkligt alternativ förrän nu. Tack grabbar!
Skydden var ju ganska dyra på Elfa... får ta en tänkare på det här, vet inte hur centralen exakt ser ut ännu. Det andra alternativet är ju att ta med "överspänningsskydd" i hemförsäkringen, men det alternativet skulle jag vilja undvika.
peter555

Inlägg av peter555 »

Ofta kör operatörerna ADSL2+ även på 8 Mb/s anslutningar när det börjar bli fullt med ADSL abonnenter i kablarna.

Elrond http://www.elrond.se/, har riktiga inledningsskydd som inte är alltför dyra.
Användarvisningsbild
StaXico
EF Sponsor

Inlägg av StaXico »

Själv kör jag med ett överspänninsskydd för el och tele, köpt på Jula.
Det verkar inte ha någon som helst påverkan på mitt ADSL.

Tyvärr hittar jag det inte på deras website, så det har nog utgått.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

mri skrev:Just det ja, sätta in skyddet i centralen. Trodde inte det var nåt verkligt alternativ förrän nu. Tack grabbar!
Skydden var ju ganska dyra på Elfa... får ta en tänkare på det här, vet inte hur centralen exakt ser ut ännu. Det andra alternativet är ju att ta med "överspänningsskydd" i hemförsäkringen, men det alternativet skulle jag vilja undvika.
Överspänningsskyddet får inte sitta I centralen men kloss mot på utsidan. Jordtampen ska vara kort och rak, det finns i fasadmätarskåp förberett för teleskydd med en gul/grön och den ska man kapa så kort som möjligt. Absolut inte linda upp överbliven ledare i en ring (=drossel =avbrott för snabba signaler)

Sedan kostnaden, vad kostar en ny dator med skrivare och allt arbete med att återställa när datorn är en rykande hög?? Använder ni köpis virusprogram så kan ni nog också kosta på lite överspänningsskydd och sitter det överspänningsskydd på elen också så är plattTV:n också skyddad, typ.

Det har funnits ett skydd från (franska) Citel som inte kostade skjortan men jag hittade inte detta.

Protte
starblue

Re: Funkar ADSL genom överspänningsskydd?

Inlägg av starblue »

Funkar bra här i Tysklan med 6MBit/s genom en Belkin SurgeMaster med 8 uttag.

Jürgen
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Om både el och tele går genom skyddet så kvittar det ju var det sitter. Det finns ju bara en vät till banken i vilket fall. Om man spärrar utanför eller på vägen till staden kvittar ju.
Skriv svar