Funkar ADSL genom överspänningsskydd?
Funkar ADSL genom överspänningsskydd?
Efter att blixten slog ner 50 meter från huset förra sommaren har jag fått lite respekt för åskväder och vad de kan ställa till med. Till min ADSL router och nätverksprinter som alltid står på, tankte jag använda Clasohlsons överspänningsskydd:
http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... d=38120367
Men frågan är, kommer ADSL att fungera okay om jag kopplar telefonledningen genom detta överspänningsskydd? Jag har ADSL Full Rate, dvs. 8000/800 kbps.
http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... d=38120367
Men frågan är, kommer ADSL att fungera okay om jag kopplar telefonledningen genom detta överspänningsskydd? Jag har ADSL Full Rate, dvs. 8000/800 kbps.
- prototypen
Gasurladdningsrör har låg kapacitans och hög avledningsförmåga. Hos mig så var det ingen påverkan på ADSL.
Clas Ohlson grejor är inte så mycket att lita på, satsa på ett riktigt tex ELFA 69-751-15. Kan finnas fler bra modeller. Och åskskyddet SKA sitta invid elcentralen, även om du måste dra om telekabeln runt hela huset.
Jag har erfarenhet av åska.
Protte
Clas Ohlson grejor är inte så mycket att lita på, satsa på ett riktigt tex ELFA 69-751-15. Kan finnas fler bra modeller. Och åskskyddet SKA sitta invid elcentralen, även om du måste dra om telekabeln runt hela huset.
Jag har erfarenhet av åska.
Protte
- prototypen
Därför att du ska få så liten spänning MELLAN EL och telenätet. Om EL och telenätet och hela datorn har en potential på 1 miljon volt så går det inget, det kan inte bli överslag mellan saker som har samma potential.
Om teleledningen går in på ena sidan och EL på andra av huset så kan åskströmmen (ca 100kA) lätt gå igenom huset och din utrustning. Ett åskskydd med en lång jordning gör ingen verkan.
Gör jämförelsen att bankrånarna flyr på storgatan, sätter polisen upp en spärr på lilla sidogatan (lång jordning) så smiter bankrånarna lätt förbi. Vägspärren / åskskyddet ska stå i vägen för bankrånarna / åskströmmen.
Har man fler metalliska anslutningar så är det bra om dessa också går in på samma ställe. TV antennkabel BÖR gå förbi ELcentralen också (med ett överspänningsskydd).
Protte
Om teleledningen går in på ena sidan och EL på andra av huset så kan åskströmmen (ca 100kA) lätt gå igenom huset och din utrustning. Ett åskskydd med en lång jordning gör ingen verkan.
Gör jämförelsen att bankrånarna flyr på storgatan, sätter polisen upp en spärr på lilla sidogatan (lång jordning) så smiter bankrånarna lätt förbi. Vägspärren / åskskyddet ska stå i vägen för bankrånarna / åskströmmen.
Har man fler metalliska anslutningar så är det bra om dessa också går in på samma ställe. TV antennkabel BÖR gå förbi ELcentralen också (med ett överspänningsskydd).
Protte
Anledningen är precis som prototypen skriver. Ett riktigt överspänningsskydd för tele skall vara jordad med en 6 mm2 kabel till jordskenan i huvudel-centralen för fastigheten. Har även för mig att längden på 6 mm2 kabeln är begränsad.
kommer ADSL att fungera okay om jag kopplar telefonledningen genom detta överspänningsskydd
Vet ej om det är samma tele standard i Finland som i Sverige.
Men för Sverige gäller följande
Min erfarenhet är att många överspännings skydd fugerar med "ADSL" däremot ej med "ADSL2+". En del modem har ett web inställnings gränssnitt där det även går att läsa ut dämpningen och signal/brus förhållande för de olika subkanalerna. Så ett förslag är att titta om det finns något sådant och jämföra värdena med och utan överspänningsskydd.
För övrigt så får vi dödliga nöja oss med "överspänningsskydd" medens de stora pojkarna installerar "åskskydd" till sina anläggningar en viss skillnad i funktion och pris.
kommer ADSL att fungera okay om jag kopplar telefonledningen genom detta överspänningsskydd
Vet ej om det är samma tele standard i Finland som i Sverige.
Men för Sverige gäller följande
Kod: Markera allt
Bitrate Klass Antal subkanaler Högsts kanal frekvens
0 - 8 Mbit/s ADSL 255 1,1 MHz
0 - 24 Mbit/s ADSL2+ 511 2,2 MHz
För övrigt så får vi dödliga nöja oss med "överspänningsskydd" medens de stora pojkarna installerar "åskskydd" till sina anläggningar en viss skillnad i funktion och pris.
Just det ja, sätta in skyddet i centralen. Trodde inte det var nåt verkligt alternativ förrän nu. Tack grabbar!
Skydden var ju ganska dyra på Elfa... får ta en tänkare på det här, vet inte hur centralen exakt ser ut ännu. Det andra alternativet är ju att ta med "överspänningsskydd" i hemförsäkringen, men det alternativet skulle jag vilja undvika.
Skydden var ju ganska dyra på Elfa... får ta en tänkare på det här, vet inte hur centralen exakt ser ut ännu. Det andra alternativet är ju att ta med "överspänningsskydd" i hemförsäkringen, men det alternativet skulle jag vilja undvika.
Ofta kör operatörerna ADSL2+ även på 8 Mb/s anslutningar när det börjar bli fullt med ADSL abonnenter i kablarna.
Elrond http://www.elrond.se/, har riktiga inledningsskydd som inte är alltför dyra.
Elrond http://www.elrond.se/, har riktiga inledningsskydd som inte är alltför dyra.
- prototypen
Överspänningsskyddet får inte sitta I centralen men kloss mot på utsidan. Jordtampen ska vara kort och rak, det finns i fasadmätarskåp förberett för teleskydd med en gul/grön och den ska man kapa så kort som möjligt. Absolut inte linda upp överbliven ledare i en ring (=drossel =avbrott för snabba signaler)mri skrev:Just det ja, sätta in skyddet i centralen. Trodde inte det var nåt verkligt alternativ förrän nu. Tack grabbar!
Sedan kostnaden, vad kostar en ny dator med skrivare och allt arbete med att återställa när datorn är en rykande hög?? Använder ni köpis virusprogram så kan ni nog också kosta på lite överspänningsskydd och sitter det överspänningsskydd på elen också så är plattTV:n också skyddad, typ.
Det har funnits ett skydd från (franska) Citel som inte kostade skjortan men jag hittade inte detta.
Protte
Re: Funkar ADSL genom överspänningsskydd?
Funkar bra här i Tysklan med 6MBit/s genom en Belkin SurgeMaster med 8 uttag.
Jürgen
Jürgen