För ett par gäng år sedan slog åskan ner i våran snipa (båt).
Den tog vägen in via comradio antennen ca 4m. gick ner till comradion. brände sönder den totalt. syns ännu svarta fläckar i taket just där. på detta spräckte åskan en halvmeter i diamanter plasten båten är byggd av vid antennfoten.
Den gick sedan ner i 'elcentralen' tog med sig massa småmotorer så som pumpar, vindrutetorkare, kyl/frys, stereo, generator. 2 100AH batterier. alla lampor i båten. (vet inte om den tog Start batteriet) startmotor. kylning för motorn.
Flera strömbrytare smälte och mycket av all kabel som var dragen hade smällt och fräts sönder till en miljon små järnkulor. det är 1.5mm kabel vi snackar om.
Tog även alla instrumenten förutom knop mätaren då den är vajer styrd.
Allt som allt rensade en enda knall från åskan och blixten tog allting.
vi var 9pers i båten var av 1 på däck som stod max 30cm ifrån antennen som sedan smälte och flög i vattnet 3 Pers var i akten och bland annat jag och resterande var nere i båten.
Allting detta hände på ögonblicket av en mille sekund. det kom en blixt från klar himmel och sen var det över.
Där vi låg förankrade var det bland annat tusentals höga granar och tallar. det låg även 2 stora katamaraner och några mindre segelbåtar.
Efter åskan rensat allt så tog den vägen ut genom propelleraxlen.
Efter mycket om och men så lyckades vi faktiskt starta båten. manuellt.
Jag är glad att det gick så bra som det gick. mycket fick vi ut på försökring men att fixa skador inne i båten som åskan gjorde syns ännu idag. även min faster som stod 30cm från antennen överlevde och gick tyvärr bort härom sommaren
Så det kan verkligen gå illa.
// Martin