Lådbil

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.

IGBT eller MOS

MOS
16
70%
IGBT
7
30%
 
Antal röster: 23
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11107
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Inlägg av prototypen »

t on = 600 us
t off = 200 us Summa 0,8 ms

Det är ju inte världens snabbaste switch så om jag PWM:ar med 2kHz så kommer den att vara sisådär halvledande hela tiden, och då blir det varmt.

Det står i databladet att den är en reläersättare och då är den det.

Protte
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12524
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Inlägg av Electricguy »

att den strömbegränsar vid 520 ampere beror på att benen brinner av då :D
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Inlägg av Andy »

Benen har försvunnit före 165A.
Sen kan man undra vilken typ av relä den ersätter t on 600uS och t off 200uS det blir ganska snabba reläer det!
Användarvisningsbild
gurgalof
EF Sponsor
Inlägg: 1311
Blev medlem: 18 februari 2004, 22:15:06
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av gurgalof »

Första sökresultatet på Google var ett bra dokument angående att välja mellan MOSFET och IGBT.
MOSFET vs IGBT: Which is better?
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11107
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Inlägg av prototypen »

Andy skrev:Benen har försvunnit före 165A.
Sen kan man undra vilken typ av relä den ersätter t on 600uS och t off 200uS det blir ganska snabba reläer det!
Ett mekaniskt relä ligger på runda slängar 10 ms så denna fantastiska elektronik är ca 15 ggr snabbare (t on) (woohw)

För PWM är denna krets lite långsam, som relä är den snabb och det är nog ett villkor för att den ska överleva. Ett långsammare switchförlopp värmer rejält.

Förutsättning 165 A vid 24 volt Pmax vid halva strömmen och spänningen, 12*85,2=990 Watt, det går inte kyla bort under någon längre stund så kretsen måste vara "snabb".

Protte
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

prototypen skrev:Och för 500 spänn får jag ingen Permobilmotor.
Om man var på rätt tid vid rätt plats (Smoothmachines utförsäljning förra året) så fick man begagnade motorer typ permobilmotorer för 100kr/st :)
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11107
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Inlägg av prototypen »

Med en 11-åring med ögon stora som tefat har man inte mycket tid att vänta på TILLFÄLLET.

OM jag hade skaffat motorer och byggt en lådbil hade den aldrig blivit körd. Barns intressen är svåra att styra.

Protte
Användarvisningsbild
mri
Inlägg: 1165
Blev medlem: 15 mars 2007, 13:20:50
Ort: Jakobstad, Finland
Kontakt:

Inlägg av mri »

Tummen :tumupp: till alla pappor som bygger lådbilar och dyl., med MOTOR, till sina ungar!!! :)

Jag är själv en lycklig unge som fick en "mikrobil" när jag var 6-7 år. Vid något svagt tillfälle hade pappa lovat (efter ihärdigt tjatande) att bygga en mikrobil när det pågående garage/verkstadsbygget var klart. Verkstaden, kallat storgaraget av oss, blev färdigt och han fick stå vid sitt ord och bygga en bil.

Tvåväxlad mopedmotor av märke SACHS. Sits, ratt och styrinrättning från en Vauxhall Viva bil. Stel bakaxel och skottkärrhjul. Här är första gången bilen rullas ut och motorn startas:

BILD

Jag är till vänster på bilden. Pedalerna blev ombyggda senare, så kom en riktig plåttank ovanför motorn, och belysning, en stor strålkastare från en truck, och små röda lyktor baktill.

Jisses vad jag körde med den bilen. Kunde snurra på med den flera timmar per dag. Körde slut på första motorn efter några år och då bytte vi till en treväxlad SACHS motor med kickstart. Då kunde jag sitta kvar i bilen och starta med högerhanden. Det gick att backa med den också. Om man rullade den bakåt nedför en backe och satte i växeln starta motorn fel väg. Motorn var förståss svagare bakåt men det gick.

Oj oj, det var tider det! :D :D :D
Användarvisningsbild
mri
Inlägg: 1165
Blev medlem: 15 mars 2007, 13:20:50
Ort: Jakobstad, Finland
Kontakt:

Inlägg av mri »

"Det måste vara teoretiska värden för det finns inga möjligheter att skicka 165A genom 2 sådan tunna ben och ännu mindre att den någonsin skulle strömbegränsa vid 520A!
Benen är 1,1 X 0,5 mm och 2st tillsammans kan inte bära en så hög ström i ett nyttofall, de kommer att förångas långt tidigare."


Jag roade mig att räkna lite på det här, för att kolla om påståendet stämmer, för nog gäller ju Ohms lag även i detta fall.

Resistiviteten för koppar är 1.72x10^−8 ohm m
Ledararean är 1.1x0.5 mm = 0.55x10^-6 m^2

I databladet används 5.5 mm benlängd vid mätning av Ron, och det är ju realistiskt i en applikation.

R = Resistivitet x Längd / Area
R = 1.72x10^−8 x 5.5x10^-3 / 0.55x10^-6 = 172x10-6 ohm

Antar vi att halva strömmen går genom ett ben: 165/2 = 82.5 A

Effekten: P = R x I^2 = 172x10-6 x 82.5^2 = 1.17 W

Alltså, med en total ström på 165A får vi ca 1 Watt effektutveckling per ben. Det är ju inga problem att hantera för en blank kopparledare!

Rätta mig gärna om jag räknat fel nånstans, det blev mycket potenser... :)
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11107
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Inlägg av prototypen »

Det blir 150 A per mm2. känns väldigt mycket iaf. Jag har inte kollat uträkningen det får någon annan göra.

Protte
Skriv svar