Lådbil
- prototypen
- Electricguy
Första sökresultatet på Google var ett bra dokument angående att välja mellan MOSFET och IGBT.
MOSFET vs IGBT: Which is better?
MOSFET vs IGBT: Which is better?
- prototypen
Ett mekaniskt relä ligger på runda slängar 10 ms så denna fantastiska elektronik är ca 15 ggr snabbare (t on) (woohw)Andy skrev:Benen har försvunnit före 165A.
Sen kan man undra vilken typ av relä den ersätter t on 600uS och t off 200uS det blir ganska snabba reläer det!
För PWM är denna krets lite långsam, som relä är den snabb och det är nog ett villkor för att den ska överleva. Ett långsammare switchförlopp värmer rejält.
Förutsättning 165 A vid 24 volt Pmax vid halva strömmen och spänningen, 12*85,2=990 Watt, det går inte kyla bort under någon längre stund så kretsen måste vara "snabb".
Protte
- prototypen
Tummen
till alla pappor som bygger lådbilar och dyl., med MOTOR, till sina ungar!!! 
Jag är själv en lycklig unge som fick en "mikrobil" när jag var 6-7 år. Vid något svagt tillfälle hade pappa lovat (efter ihärdigt tjatande) att bygga en mikrobil när det pågående garage/verkstadsbygget var klart. Verkstaden, kallat storgaraget av oss, blev färdigt och han fick stå vid sitt ord och bygga en bil.
Tvåväxlad mopedmotor av märke SACHS. Sits, ratt och styrinrättning från en Vauxhall Viva bil. Stel bakaxel och skottkärrhjul. Här är första gången bilen rullas ut och motorn startas:
BILD
Jag är till vänster på bilden. Pedalerna blev ombyggda senare, så kom en riktig plåttank ovanför motorn, och belysning, en stor strålkastare från en truck, och små röda lyktor baktill.
Jisses vad jag körde med den bilen. Kunde snurra på med den flera timmar per dag. Körde slut på första motorn efter några år och då bytte vi till en treväxlad SACHS motor med kickstart. Då kunde jag sitta kvar i bilen och starta med högerhanden. Det gick att backa med den också. Om man rullade den bakåt nedför en backe och satte i växeln starta motorn fel väg. Motorn var förståss svagare bakåt men det gick.
Oj oj, det var tider det!

Jag är själv en lycklig unge som fick en "mikrobil" när jag var 6-7 år. Vid något svagt tillfälle hade pappa lovat (efter ihärdigt tjatande) att bygga en mikrobil när det pågående garage/verkstadsbygget var klart. Verkstaden, kallat storgaraget av oss, blev färdigt och han fick stå vid sitt ord och bygga en bil.
Tvåväxlad mopedmotor av märke SACHS. Sits, ratt och styrinrättning från en Vauxhall Viva bil. Stel bakaxel och skottkärrhjul. Här är första gången bilen rullas ut och motorn startas:
BILD
Jag är till vänster på bilden. Pedalerna blev ombyggda senare, så kom en riktig plåttank ovanför motorn, och belysning, en stor strålkastare från en truck, och små röda lyktor baktill.
Jisses vad jag körde med den bilen. Kunde snurra på med den flera timmar per dag. Körde slut på första motorn efter några år och då bytte vi till en treväxlad SACHS motor med kickstart. Då kunde jag sitta kvar i bilen och starta med högerhanden. Det gick att backa med den också. Om man rullade den bakåt nedför en backe och satte i växeln starta motorn fel väg. Motorn var förståss svagare bakåt men det gick.
Oj oj, det var tider det!
"Det måste vara teoretiska värden för det finns inga möjligheter att skicka 165A genom 2 sådan tunna ben och ännu mindre att den någonsin skulle strömbegränsa vid 520A!
Benen är 1,1 X 0,5 mm och 2st tillsammans kan inte bära en så hög ström i ett nyttofall, de kommer att förångas långt tidigare."
Jag roade mig att räkna lite på det här, för att kolla om påståendet stämmer, för nog gäller ju Ohms lag även i detta fall.
Resistiviteten för koppar är 1.72x10^−8 ohm m
Ledararean är 1.1x0.5 mm = 0.55x10^-6 m^2
I databladet används 5.5 mm benlängd vid mätning av Ron, och det är ju realistiskt i en applikation.
R = Resistivitet x Längd / Area
R = 1.72x10^−8 x 5.5x10^-3 / 0.55x10^-6 = 172x10-6 ohm
Antar vi att halva strömmen går genom ett ben: 165/2 = 82.5 A
Effekten: P = R x I^2 = 172x10-6 x 82.5^2 = 1.17 W
Alltså, med en total ström på 165A får vi ca 1 Watt effektutveckling per ben. Det är ju inga problem att hantera för en blank kopparledare!
Rätta mig gärna om jag räknat fel nånstans, det blev mycket potenser...
Benen är 1,1 X 0,5 mm och 2st tillsammans kan inte bära en så hög ström i ett nyttofall, de kommer att förångas långt tidigare."
Jag roade mig att räkna lite på det här, för att kolla om påståendet stämmer, för nog gäller ju Ohms lag även i detta fall.
Resistiviteten för koppar är 1.72x10^−8 ohm m
Ledararean är 1.1x0.5 mm = 0.55x10^-6 m^2
I databladet används 5.5 mm benlängd vid mätning av Ron, och det är ju realistiskt i en applikation.
R = Resistivitet x Längd / Area
R = 1.72x10^−8 x 5.5x10^-3 / 0.55x10^-6 = 172x10-6 ohm
Antar vi att halva strömmen går genom ett ben: 165/2 = 82.5 A
Effekten: P = R x I^2 = 172x10-6 x 82.5^2 = 1.17 W
Alltså, med en total ström på 165A får vi ca 1 Watt effektutveckling per ben. Det är ju inga problem att hantera för en blank kopparledare!
Rätta mig gärna om jag räknat fel nånstans, det blev mycket potenser...
- prototypen