Lådbil
- prototypen
Lådbil
Vi har en lite segdragen historia med en lådbil. Det började med en massa spillbitar av plywood som sågades och skruvades, sedan blev pappa tvungen att skaffa hjul på CO och svetsa ihop lite hjulaxlar. Vi har inte särskilt bra backar här och springa efter och putta på var ju ingen höjdare. En stor Makitaborrmaskin kopplades till ena bakhjulet men den blev så varm att fram/backomkopplaren mjuknade och gick inte ändra riktning med. Maskinen togs ur drift och fungerar efter att ha svalnat.
Rusta annonserade om en maskin med 24 V batteri. Sagt och gjort, 2 st maskiner inhandlades (en i reserv) och gav bilen en "ruskig" fart men det krävs 2-3 batterier för att komma bort till kompisarna.
Nu har det inhandlats lite skrotbilar (ála Chop Shop London) och det blev 2 12V batterier "över" som sattes in i lådbilen men efter några timmar så ger fartreglaget upp.
Frågan är ska jag använda några 55A IGBT i parallell eller IRF 540 några fler i parallell. Lämplig switchfrekvens? I förhållande till gatedrivningen. PWM blir nog av en dubbel OP (sågtand och komparator).
En körning runt gårdplanen gav toppström 20 A och det är 24 volt.
Det var inte 13-årige sonen som brände fartregulatorn, där var det full gas och då kopplar man förbi regulatorn utan det var 6 - åriga dottern som körde försiktigt som blåste regulatorn.
Protte
Rusta annonserade om en maskin med 24 V batteri. Sagt och gjort, 2 st maskiner inhandlades (en i reserv) och gav bilen en "ruskig" fart men det krävs 2-3 batterier för att komma bort till kompisarna.
Nu har det inhandlats lite skrotbilar (ála Chop Shop London) och det blev 2 12V batterier "över" som sattes in i lådbilen men efter några timmar så ger fartreglaget upp.
Frågan är ska jag använda några 55A IGBT i parallell eller IRF 540 några fler i parallell. Lämplig switchfrekvens? I förhållande till gatedrivningen. PWM blir nog av en dubbel OP (sågtand och komparator).
En körning runt gårdplanen gav toppström 20 A och det är 24 volt.
Det var inte 13-årige sonen som brände fartregulatorn, där var det full gas och då kopplar man förbi regulatorn utan det var 6 - åriga dottern som körde försiktigt som blåste regulatorn.
Protte
- prototypen
- prototypen
- prototypen
häftigt projekt.
jag har faktiskt oxå planerna på något liknande.
Har fått tag på en Elwinch från jobbet (till en segelbåt)
Är rätt sugen på att bygga något liknande projekt.
Winchen är på 24Volt, har 2 lindningar för hög/låg-fart.
Men man vill ju ha en steglös varvtalsreglering.
En kraftig PWM eller nåt liknande.
hjälp önskas med kretschema.
jag har faktiskt oxå planerna på något liknande.
Har fått tag på en Elwinch från jobbet (till en segelbåt)
Är rätt sugen på att bygga något liknande projekt.
Winchen är på 24Volt, har 2 lindningar för hög/låg-fart.
Men man vill ju ha en steglös varvtalsreglering.
En kraftig PWM eller nåt liknande.
hjälp önskas med kretschema.
- prototypen
-
Mindmapper
Jag rekommenderar en BTS555, 165A och skydd mot det mesta. Kostar lite, men spar tid då man slipper parallellkoppla en massa transistorer.
http://www.elfa.se/pdf/71/07101553.pdf
http://www.elfa.se/pdf/71/07101553.pdf
-
Mindmapper