agh39: Okej, Det kan vara bra att veta men här hjälper det inte mig då jag måste veta spänningen på en belastad cell..
xxargs:
"Förmodligen måste du stoppa in en pålitlig spänningsreferens i dina A/D-omvandlarkoppel"
Självklart måsta man ha en bra referens. Men en 5,0v referens är inga problem att få tag på, det har tex. maxim.
"bäst är att göra en analog system"
Problemet är att då hade jag helst behövt en referns på 4,15v vilket inte finns vad jag vet.. Annars får det bli till att ta till en spänningsdelare, det finns ju trotts allt motstånd med 0,1% och det räcker kanske.. Det borde bli ungefär +-0,01v om man har den på två celler.
Sen ska det ju inte vara en komerciel podukt, utan jag ska bara ha den själv, så extremt säkert för felhantering behöver den ju inte vara.. Det är inte aktuelt att jag skulle låta den ligga inkopplad till balanseraren i flera månader eller år.. Och att ladda ett LiPo batteri över natten är inget som jag skulle vilja göra..
"Det andra du funderar på med olika potentialer är något som företag betalar dyra pengar till konsulter att lösa"
Jag kom precis på att det är ju inga stora problem, efter som man kan ändra i mjukvaran så att man får V.ref. - på en egen IO istället för på processorns GND nät. Så det är bara två multiplexers som behövs (en för plus och en för minus). Då hade det varit enkelt att övervaka spänningen och skicka via RS232 till datorn så man får ut det på en plotter

.
Mvh.