Batteri till robot

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

"Titta efter vad du har för spänning över batteriet efter du har kört tills det anses 'slut' "
Hur menar du med "anses slut"? :).

"helst inte under 3.0 Volt och absolut inte under 2.5 Volt"
Ja, Det liknar mer det jag har sett också.

--

Jag kom på att v.ref.'arna i mitt schema ska ju inte vara på 3,0v, utan de ska vara på ca. 4,15v(?) men närmaste värde är 4,096v, är det för lite?

Mvh

Edit: Jag funderar på att bygga en balanserare av en PIC istället. Om man använder en 8bitars AD får man en upplösning på 0,0195..v (med en ref. på 5v). Då är bara problemet att den ena spänningen är i förhållande till GND, och den andra är i förhållande till den förstas plus.. Någon som kan komma på hur man skulle kunna lösa det?
xxargs

Inlägg av xxargs »

Antingen med utrustningens automatik som stänger av eller att motorvarv/ljusstyrka märkbart sjunker/blir mindre.

man skall absolut inte 'mjöka' ut allt som går ur sådanahär batterier oavsett om utrustningen har övervakningskrets som bryter eller inte.

---

Förmodligen måste du stoppa in en pålitlig spänningsreferens i dina A/D-omvandlarkoppel (och OP-amp och komparatorkopplingar) - man kan aldrig lita på batterispänningen eller 5-volt matningsspänning mha. spänningsdelare om man förväntar sig någon som helst precision över spännings och temperaturområde.

Det fins flera olika 3-ben spänningsreferenser eller strömgeneratorer med mycket liten temperaturkoficient som du kan använda.

Det andra du funderar på med olika potentialer är något som företag betalar dyra pengar till konsulter att lösa - mao. inte så enkelt.

En väg är att titta på differetiella lösningar och offsetjustering (kräver återigen högstabila spänningsreferenser och kanske +/- matning) för att lyfta ned mätspänningen till A/D-omvandlarfönstret med tillräcklig amplitud och stabil referens.

En sista aspekt avseende säkerhet - kan du garantera att din programvara jobbar buggritt i alla lägen - även med en högstrålande nalle intill samt att batteriet inte töms under tillåten spänning även efter ett halvårs inkoppling med strömförsörjningssladden bortsparkad ur laddaren... med andra ord bör spänningsmätningen över var cell göras med många MOhm impedans oavsett om laddaren är strömsatt eller inte.

bäst är att göra en analog system som inte kan gå utanför ramarna för batteriet säkerhet oavsett ev. MCU:s hyss medans man ha en MCU för detaljstyrning av laddprocesser och finsjustering av spänningarna - och så ser det också ut i flesta LiIon-system med analoga skyddskretsen som nödbrytare och sedan till stor del digital styrd laddningsprocess.

---

vill man labba med laddare och batterier utan att ligga sömlös om ev LIon-batteri exploderar och brinner mitt i natten under laddningen, så kanske man skall kika på de nya LiFePO-batterierna som inte är lika känsliga, ha enorm strömkapacitet och behöver inte skyddskretsar normalt sett. problemet med dessa är än så länge tillräklig billig och enkel tillgänglighet.
agh39

Inlägg av agh39 »

xxargs skrev:20% kapacitet 'kvar' är på olika spänningsnivåer beroende på urladdningsström - själv gissar jag att 3.7 Volt avser EMK-spänningen (efter en stunds vila) efter urladdningsprocessen - dvs. vid 0 mA urladdningsström.
Ja, det stämmer xxargs, obelastad cell.

4.20v = 100%
4.03v = 76%
3.86v = 52%
3.83v = 42%
3.79v = 30%
3.70v = 11%
3.6?v = 0%
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=628397

Anders
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

agh39: Okej, Det kan vara bra att veta men här hjälper det inte mig då jag måste veta spänningen på en belastad cell.. :)

xxargs:

"Förmodligen måste du stoppa in en pålitlig spänningsreferens i dina A/D-omvandlarkoppel"
Självklart måsta man ha en bra referens. Men en 5,0v referens är inga problem att få tag på, det har tex. maxim.

"bäst är att göra en analog system"
Problemet är att då hade jag helst behövt en referns på 4,15v vilket inte finns vad jag vet.. Annars får det bli till att ta till en spänningsdelare, det finns ju trotts allt motstånd med 0,1% och det räcker kanske.. Det borde bli ungefär +-0,01v om man har den på två celler.

Sen ska det ju inte vara en komerciel podukt, utan jag ska bara ha den själv, så extremt säkert för felhantering behöver den ju inte vara.. Det är inte aktuelt att jag skulle låta den ligga inkopplad till balanseraren i flera månader eller år.. Och att ladda ett LiPo batteri över natten är inget som jag skulle vilja göra..

"Det andra du funderar på med olika potentialer är något som företag betalar dyra pengar till konsulter att lösa"
Jag kom precis på att det är ju inga stora problem, efter som man kan ändra i mjukvaran så att man får V.ref. - på en egen IO istället för på processorns GND nät. Så det är bara två multiplexers som behövs (en för plus och en för minus). Då hade det varit enkelt att övervaka spänningen och skicka via RS232 till datorn så man får ut det på en plotter :).

Mvh.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Nu efter ett besök hoss skane drakar har jag införskaffat laddare och balanserare, det blev en lite finare variant. Det kändes lika bra att offra de hundralapparna för att få något säkrare. LiPo batterier verkar alldrig kunna bli säkra nog..

Bild

Mvh
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Om man parallelkopplar två LiPo batteri som kan ge 13A var, och sen tar ut säg 20A, kommer det dela upp sig jämnt mellan dem så att det blir 10A på varje batteri då?

Mvh
xxargs

Inlägg av xxargs »

Om batterierna är från samma batch och inköpstillfälle så delar dom nog upp sig ganska fint då dom ha samma inre resistans och laddstatus - det förutsätter att båda batterierna är laddade lika, kanske laddade parallellkopplade.

Paralellkopplade LiIon/pol görs i stort sett i varenda laptopbatteri.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Ok. Det är från samma inköpsställe de kommer. Tänkte främst på de som DX säljer :).
Skriv svar