Streckkodsläsare?

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Knoen

Inlägg av Knoen »

Det som jag håller på med är detta http://elektronikforumet.com/forum/view ... sc&start=0

Jag har kommit så pass långt att jag ska dels bygga en prototyp och sedan börja skriva lite av programvaran. Har tittat på linjärenheter. Det finns mycket skoj men de är också dyra (väldigt). Så jag måste kanske hitta någon annan lösning. Men o andra sida har jag inte kollat på så många ställen. Ska försöka titta lite mer innan. Om man ska ha någonlunda hastight/kraft så kostar de 30k per par. BLir rätt mycket flis :) Om inte någon annan har en bra idé. Men det är lite off-topic här.

Helst av allt skulle jag vilja åka till återförsäljaren för att "klämma o känna" så jag aldrig gjort något liknande förut. Man är ju rätt grön som sagt.

Lite prisuppgifter
http://www.solectro.se/Archive/Document ... 202007.pdf

Jag följde ditt råd sojdan och ringde datalogic idag. Han sa att priset för DS1100 = (ca)8-900 EUR och DS1500 = 1100 EUR. Men han sa som du, då pratar vi styckpriser. Det blir förstås något helt annat vid volym. Men vad det skulle kunna vara fick jag aldrig ur honom. Jag är "lite" i händerna på återförsäljaren som sagt.

Jag har också skickat mail till sick för att försöka få lite prisuppgifter men fick inte något svar idag.

Ska kolla in motorola med. Ska se om jag kan hitta något intressant.

Killen sa också att mycket beror på kvalitén på steckkoderna (förstås) har man kanon kvalité på dem behöver man kanske inte ha en superläsare. Dock har jag små möjligheter att påverka just det så det så man kanske får räkna med rena sunkkvalitén för att vara säker.

Jag frågade också om min ocr-idé men det visade sig vara som att skjuta myggor med kanon. En kamera med inbyggd ocr-tolkare = ca 35-40kr :)

Min ide ska jag väl tillägga är kanske inte att utveckla allt själv. Utan snarare få till stånd ett sätt att testa mina ideér för att utvärdera. Sedan kan man ta hjälp av sånna som är proffs på sina enksillda områden. Tex elektronik och så vidare. Men då har man en grundplåt att stå på. Hatar att gå till en leverantör o säga "hej, jag kan inte ett skit men dethär vill jag ha". Det är lätt att man missar krav/funktioner som man i efterhand upptäcker att man vill ha. I synnerhet om det visar sig att misstagen är dyra att göra. Hellre stoppar jag några extra pengar i min egen ficka än slösar bort dem på misstag. Det gör jag tillräckligt ändå :)
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

OK, har kollat den andra tråden. Misstänkte att det var något i den stilen.

Jag anser följande...

Detta är knappast något man bygger ihop av "lösa delar". Det finns firmor
som konstruerar och monterar färdiga kranlager på beställning
inklusive anpassat styrsystem och koppling till överliggande (order-)
system.

Att bygga detta från scratch och starta med en kulskruv och sluta med
ett helt fungerarde "system", tja... :-)

Sen några mindre punkter...

Självklart måste systemet även hantera inlägg, annars missar man mycket
av fördelarna (kompakt lagring). *Både* lastbärare (antingen kartongen eller
den pallet som godset ligger på) *och* lagringsstället ska vara
märkt. Annars blir det ett jä--la kaos när ditt styrsystem har rasat och allt
måste inventeras. Med märkning på allt kan en inventingen köras
av systemet självt (åtminstånde var lastbärarna ligger, om det är
något *i* kartongerna vet man naturligtsvis inte, för det måste man köra
ut godset och kolla manuellt).

Normalt ligger godset på en lastbärare (pallet) som är den som systemet
håller reda på. Jag tolkade det som om du skulle försöka att
använda de streckkoder som sitter på originalkartongerna ? Det
*kommer* att misslyckas. Eller producerar ni själva märkningen på
kartongerna ? Du skrev "Dock har jag små möjligheter att påverka just det"
om just streckkoderna, och det låter *inte* speciellt bra!! Antingen
måste ni få era leverantörer att märka godset enligt era instruktioner
(med det jobb det ger i förhandlingar, prisfrågor m.m.), eller så får ni
märka upp det med eran egen märkning innan det läggs in i "lagret".

Hur som helst, normalt har man en lastbärare/pallet som i systemet
kan ha t.ex "12 st artikel xyz" eller något liknande. Det är *mycket*
mer besvärligt att försöka bygga en "arm" som ska plocka lådor
med varierande format.

På kranlager är det normalt så att man inte har en stor "inventeringen"
en gång om året, utan godset inventeras löpanda i samband med att
det plockas eller läggs in.

5.000-7.000 plock per månad, d.v.s upp till ca 350 plock per dag eller
43 per timme (med en 8 timmars dag), ja det är ju i alla fall en del...

Ett normalt kranlager är vanligtsvis byggt för flera 100 kilos last.
Jag undrar om inte ett paternosterverk ändå skulle hantera era
skokartongen på ett bra sätt.

När det gäller priser på (t.ex) streckkodsläsare, så har dessutom de
som bygger kranlager helt andra priser än vad *du* får... :-)

En annan sak, är det tänkt att man även ska ha en manuell möjlighet
till plockning ? I så fall, har du tänkt på skyddsgrindar, nödstopp o.s.v?

Lite spridda länkar...
http://www.elementstorage.no/elementsto ... rautomater
http://www.constructor.se/alternativala ... niload.htm
http://www.constructor.se/alternativala ... noster.htm
Å så tidigare länk till Logitec.

> Hatar att gå till en leverantör o säga "hej, jag kan inte ett skit men
> det här vill jag ha". Det är lätt att man missar krav/funktioner som
> man i efterhand upptäcker att man vill ha.

En *bra* leverantör ska fråga om det!
Khaki

Inlägg av Khaki »

Med risk för att bli kallad för negativ tråkmåns så måste jag ändå fråga varför du ska bygga ett "halvautomatiskt" lagersystem för att plocka mindre än 1 artikel per minut med hjälp av en "operatör", (människa?)?

Då har ju du både lönekostnaden för "operatören" + utvecklings/tillverknings/driftskostnad för lagersystemet.

Varför inte göra som många andra, köpa pallställ, en plocktruck, en bärbar PC, trådlöst nätverk och bara åka runt och plocka ihop ordrarna.
Borde väl bli både billigare och effektivare. Allt finns ju redan både nytt och begagnat.

Ger du bara varje skomodell och storlek en egen pallplats så håller datorn reda på effektivaste åkvägen för trucken.
Knoen

Inlägg av Knoen »

sodjan:

Min tanke har varit följande:

Att testa min idé. Hittils har jag inte hittat något bra sätt för att göra det jag vill så då tänkte jag testa om jag kan hitta något bättre sätt. Kanske kommer jag fram till det du kommer fram till. Att min idé inte är något bra :) men kanske inte. Det vore i så fall inte första gången jag gör något själv som vi använder i verksamheten som fungerar bättre än ett standardköpt system (har skrivit 2 crm liknande system).

Nej jag tror nog som du, att starta med en kulskruv är nog inte det lättaste. Men så har jag inte tänkt att anvädna det heller :) Det rent mekaniska är nog inte det jag ororar mig för mest. Utan det är nog att sammanfoga delarna till en fungerande helhet.

Jag har inte tänkt att slänga ihop men massa grejer på måfå o sedan köra igång. Naturligtvis kommer jag låta experter granska de enskilda delarna under processens gång. Här på forumet finns det grymt mycket duktiga människor. Du har gjort många tankvärda inlägg Jojje är en annan och listan kan göras lång. Men att det kommer behövas extern hjälp perodvis är jag förstås införstådd med. Det som ororar mig mest är min brist på kunskap/erfarenhet. Både på elektronikområdet och på så här stora projekt. Mina frågor här på forumet är förstås inte av "expertkaraktär" och vissa är säkert korkade till och med för att komma från en nybörjare :)

Håller med att systemet ska kunna fungera för både in och ut plock. Som du säger...annars missar man hälften av poängen. Samma sak med märkningen av platserna. Ett avbrott på en kabel skulle kunna vara ett skit rent ut sagt.

Många tankvärda åsikter i ditt inlägg. Och när det gäller säkerhet: japp jag har tänkt på det. Jag har även tänkt på att den elektronik jag eventuellt gör själv måste "göras om" av någon som är duktig på sånt då det "förmodligen" inte blir godkänt av svenska myndigheter. Samma sak med granskningen av alla andra röliga delar hur det ska skyddas av grindar och nödstopp.

Jag har kickat på paternoster-verk både tidigare och på din länk. Men jag vet inte hur mycket dom rymmer. Lagret idag (med halva den försäljningen som är vårt mål) innehåller ca 10-12000 par vilket motsvarar en lageromsättning på ca 2 månader. Man kan väl inte klämma in så många par i en sån grej gissar jag. Dessutom såg de ut att vara väldigt höga. Och det lokal vi är i idag har ett blygsamt innermått (tyvärr). Faktum är att vi är trångbodda idag och funderar på att flytta.

Hehe jo jag vet att när det gäller priser där sånna här system kostar flera 100k så är 2-3k för en läsare rätt fjantigt att oroa sig för. Men det sitter i bakhuvudet, kan inte rå för det :)

> En *bra* leverantör ska fråga om det!
Japp jag håller med. Men verksamheten är ju specifik inte generell. Bara för att vi har två fabriker som gör bildäck så behöver lagringsbehovet inte vara exakt samma. Liknande möjligtvis men inte samma. Vad jag ororar mig för är att både leverantören och jag missar en viktig konsekvens som är verksamhetsspecifik när vi implementerar som får negativa konsekvenser. Jag inbillar mig att det är lättare att hitta sånna negativa effekter om man utvecklar saker själv. Men det är ju inte säkert att man hittar alla för det.

Khaki:
Idagsläget är vi ett litet företag, ca 30anstälda. 1 person kommer vi behöva på lagret under alla omständigheter. Idagsläget går en person där på lite drygt heltid. Men om vi ökar vår omsättning så kommer en heltid inte räcka. Rent ekonomiskt blir det hållbart om vi slipper anställa en person.

Lönekostnad för en person är:
månadslön 20k
sociala avgifter 10k + och andra kostnader = 360k om året.

Förmodligen har du vinst efter drygt ett år om det här kostar 300k att bygga.

Jag förstår att 1 artikel i minuten låter rätt lite. Men tyvärr så är inte plockningen det enda den killen på lagret ska göra. Idagsläget är en stor del av tiden (för bland annat returer) laggd på andra delar i företaget. Bland annat kundtjänst (svårt att förklara). Men vi ser idag att det inte kommer hålla. Returdelen kommer flyttas över på lagret och då kommer det ta mycket mer tid. Vilket minskar tiden som finns varje dag för att plocka.

Lagret är för litet för truckar annars vore det en idé. Men det kommer inte göra plockningen så mycket snabbare. Operatören måste pallra sig till hyllan i alla fall :) Det är det som tar tid.

Men sedan ska han sköta om fakturering och sånna saker också. Det hela är en tidsödande process helt enkelt.

Men sedan finns det andra mycket stora vinster som är "dolda". Som tex nära noll felplock = mindre returer = mindre frakter = mindre arbetstid på att reda ut fel, ordrar kan gå ut mycket snabbare = snabbare omsättning = högre likviditet.

Nej jag tror att systemet i sig är helt försvarbart om det kan uppmås till en rimlig penning. Men det är ju förstås min åsikt :) jag är medveten om att jag kan vara färgad av min entusiasm men tar gärna emot både positiv och negativ kritik :)
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Tycker det låter som ett kul projekt, och inte allt måste vara ekonomiskt försvarbart heller tycker jag! Det är alltid en speciell känsla när man lyckas lösa ett problem själv (eller med lite hjälp) och om man dessutom slipper bocka för dom stora björnarna på samma gång så är det ett extra plus :wink:

Är det inte det som hela idén med att vara en "hempulare" att slippa köpa färdigt och ha lite kul under tiden...

Men för att återgå till det förståndiga kanske ändå en färdig lösning är att föredra i vissa fall, speciellt om det är en relativt stor verksamhet (som jag tycker att din låter som).
Jag jobbar på ett STORT telekomföretag 8) och där hade vi tidigare ett plocksystem för mindre komponenter som var helt datastyrt. Lådorna som hämtades var i storlek som en skokartong och var uppbyggd med hyllor på båda sidor om en minitruck som gick på räls i tak och golv. Den klättrade med hjälp av kuggstång och sköt in sina plockgafflar åt antigen höger eller vänster, sedan fanns det flera gångar, har för mig det var 4 st. gångar...

Problemet är att jag inte minns fabrikatet (kan ha varit Junghans eftersom den hade samma gula färg som dom använder till sina pallyftare och truckar). Eftersom denna komponenthiss sedan länge är avvecklad kanske någon firma som köper upp gammalt produktionmaterial ligger på den? Kan ju också finnas fler som ligger?

/PeterH
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Jag jobbade för samma stora telekombolag och var inblandad i system-
integrationen mellan bolagets centrala ordersystem och det lokala styr-
systemet till vårat lokala kranlager/höglager i Norrköping. Electrolux
(eller ett dotterbolag) levererade och det hela fungerade väl ganska
OK, så vitt jag förstog.
Khaki

Inlägg av Khaki »

Knoen, jag dömer inte ut dina idéer, absolut inte, men jag undrar om du verkligen sett över, och räknat på, andra alternativ. Ibland kan man komma över lagerhissar, paternosterverk, plockautomater o.s.v. hyfsat billigt begagnat.

Det kanske till och med är enklare att bygga lagerhissar själv anpassade efter lokalens höjd, det är väl inga större vikter vi talar om.

Finns även möjlighet att anlita ett lagerhotell som sköter all logistik.
Har du kollat vad det kostar gentemot vad ni sparar?

Jag vet för lite om hur ert lager ser ut idag men du pratar om en yta på ett par hundra kvadrat och 10-12000 kartonger.

Har ni låg takhöjd?
Hur många artikelnummer rör det sig om?
Om ni funderar på att flytta så kanske det skapar nya/andra förutsättningar.

Organisation och automatisering är ju dessutom rätt kul att hålla på med men om man talar om en investering på ett par hundra tusen i ett mindre företag så får det nog vara ekonomiskt försvarbart, PeterH.
Knoen

Inlägg av Knoen »

Det blir sällan billigare att att köpa tjänsten av någon annan. Om det går åt x personer som plockar så går det åt (oftast) x personer som plockar även om man köper tjänsten. Så det är svårt att få ner kostanden på det sättet.

Har kollat lite på det men kom aldrig så långt som till priser.

Vad är takhöjden i en vanlig lägenhet? 2,5m? skulle gissa att lagret har liknande mått.

Artiklar är svårare. Men skulle gissa på mellan 5-600st.

Om vi flyttar ändras förutsättningarna förstås som du säger. Även om ytan blir större så förändras inte plockbehovet. Saker och ting måste fortfarande hämtas från hyllan.

Sojdan/PeterH:
Hur var lagerhyllorna organiserade på höglagret? Stod dom så tätt tillsammans att trucken kunde plocka från två håll samtidigt?
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Hyllorna stog ganska tätt, ca: 80-100cm på den modellen vi hade. Jag vet inte hur och om det fanns liknande system där Sodjan jobbade... Jag antar att man kan bygga upp systemet efter behov.

Den kunde inte plocka från båda sidor samtidigt, bäraren klarade bara en låda i taget och den måste således leverera den första innan nästa kunde hämtas. Däremot var det en "truck/bärare" i varje gång så det gick ju att få ner 4 lådor i stöten så att säga...

/PeterH
Knoen

Inlägg av Knoen »

Efter lite snabbräkningar så har jag upptäckt att den idén som jag hade från början inte är realistisk.

Om jag inte räknat helt åt skogen så kommer antalet hyllor bli runt 120st. Och om man räknar med att man lyckas göra dessa dubbelt så stora för att spara material så går det åt ca 60. Då skulle materialet till bara linjärenheterna landa på ca 1,2 miljoner :shock:.

Med andra ord om det överhuvud taget ska bli något så måste jag hitta på något annat. Något som är radikalt annorlunda. :/
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Hur går det med skokartongs lagret ..?

Skulle vara väldigt nyttigt med en bild från nuvarande lager så man får sig en bättre uppfattning om problemställnignen. Gärna en på kartongen också så man kan se streckkod också.
Skriv svar