Trasig headlight module ..

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Misstänkte att det var höger vänster på kortet.

Om du byter höger vänster motor, kommer då motorn som har krånglat kommer den att stanna? Vad jag är ute efter är att den motorn drar för LITE ström så den inte orkar stänga av sig själv och då har transistorn brunnit och motorn får alltid ström av en kortsluten transistor. det blir lite av katten på råttan. Men kör inte någon lång stund.

Ohmmät på transistor som är svart och jämför med den hela transistorn.

Prototypen
anders76

Inlägg av anders76 »

prototypen skrev:Misstänkte att det var höger vänster på kortet.

Om du byter höger vänster motor, kommer då motorn som har krånglat kommer den att stanna? Vad jag är ute efter är att den motorn drar för LITE ström så den inte orkar stänga av sig själv och då har transistorn brunnit och motorn får alltid ström av en kortsluten transistor. det blir lite av katten på råttan. Men kör inte någon lång stund.

Ohmmät på transistor som är svart och jämför med den hela transistorn.

Prototypen
På den brända har jag kortis mellan alla benen. Men inte på den "hela".
Ska prova byta motor som du säger..

jag har provat att hålla i mot en lampa med handen när jag provar stänga. Då stängs ( eller öpnar beroende på vad jag väljer ) den andra lampan helt, men den som jag håller i kämpar emot min hand. Den borde ju då stanna. Sen kommer röken från trissan :/

mvh

Anders
anders76

Inlägg av anders76 »

har nu kollat på IRF540. Den har:

Vdss 100v
Rdson <0.077
ID 22a

BUZ10 har:

vds 50v
Rdson 0.07
ID 23a
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Men så bra, prova en ny transistor, det kan vara mera fel också men BUZ har lagt av totalt och IRF540 kommer troligen att passa alldeles utmärkt.

Prototypen
anders76

Inlägg av anders76 »

ska prova.. hoppas det löser sig.. Har hittat en beggad enhet på skroten, får ha det som backup plan :)
anders76

Inlägg av anders76 »

EN liten upptatering..

Modulen hoppa igång efter jag bytte trissorna, så tack för all hjälp :)

MEN nu kom det gamla orginalfelet upp igen, som jag hade innnan modulen brann upp. Och som jag "brottats" med sen jag skaffa bilen. Problemet är att höger lampa går lite långsamare, och inte stänger helt.
När vänster lampa ( som går lite fortare ) har stängt å hamnar i endläge så stoppar höger lampa. Vilken den inte borde, även om den är långsammare så ska modulen tillåta den gå av sig själv tills den går i sitt enläge.
Detta får mig att misstänka att elmotorn på höger lampa har nåt fel, och går "trögt" så att modulen "tror" den e stängd?
Tänkte mäta hur mycke Amp den drar å gemföra med vänster motor..

Tack

Anders
Skriv svar