Okej. Varför skulle det bli dyrare? Är inte en 'dålig' elektrolyt + keramisk kondensator billigare än en låg-esr elektrolyt?Mindmapper skrev: När det gäller nätdelar med stora strömmar skulle det bli extremt dyrt att ersätta låg-esr lytar med keramiska kondingar parallellt med ellytar av sämre kvalitet.
Mmm, jag funderade i dessa banor också. Känns ju på något sätt rimligt att en liten låg-ESR kondensator endast kan hjälpa till att fixa tidskarakteristiken för den energimängd som dess kapacitans tillåter.Paxmax skrev: Så kombinationen liten keramisk konding + billig "sämre-ESR" konding funkar inte t.ex. som energibuffert i ett switch-mode kraftaggregat där HELA kraftstöten avges i en (relativt) kort puls och sen blir det en paus till nästa puls: Spänningsspiken absorberas till en början ok, men sen när keramen är full kommer en hög spänningsspik iaf uppträda.
Kul, då det var precis ett SMPS till nixierör jag tittade på... Hur vet man vilka frekvensområden som ställer till problem för kondensatorerna?Icecap skrev: Silverstream: Allt beror på i vilket sammanhang man kopplar så. Är det vid moderata frekvenser (50-150kHz, typisk SMPS-frekvenser) är det en mycket dålig lösning då ingen av kondensatorerna fungerar ordentligt där.
Är det för att döda högfrekventa störningar (i MHz-områden) är det mycket bra men i mellanområdet är det sämst.
Till sist. Hur vet jag att det är en låg-ESR elektrolyt jag köper? Många ställen har inte detta angivet i produktbeskrivningen. Betyder det att det rör sig om elektrolyter med 'vanlig' ESR, dvs anges det alltid om det rör sig om låg-ESR komponenter?