Kunskap om ESR hos ytmonterade keramer?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
limpan4all

Kunskap om ESR hos ytmonterade keramer?

Inlägg av limpan4all »

Någon som har mätt eller har tillgång till ESR data om ytmonterade keramer typ 65-202-41 10uF/6V3 storlek 0603 jämfört med normala ytmonterade Tantaler typ T494 65-740-12.
Såsom jag ser det så borde keramen vara både billigare och "bättre" som avkopplingskondensator i alla applikationer eller missar jag något väsentligt?
peter555

Inlägg av peter555 »

Man brukar kunna försumma ESR på keramerna, exakta värden får du titta på i databladet. Generellt kan man säga att keramerna är bättre både elektriskt och livslängdsmässigt. Eftersom den är praktiskt taget ideal klarar inte alla regulatorer dom som avkopplingar eftersom fasmarginalen blir för liten.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

ESR brukar vara mycket låg. I praktiken brukar jag räkna med 0 ohm då ledarresistansen på kortet ofta är mer än ESR på kondensatorn så vitt jag vet.... Kanske finns någon expert på keramiska kondingar på forumet?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

kollade efter det för ett tag sedan

kom fram till att det vara lika bra att för högfrekventa saker koppla en liten konding parallellt med en större keramikkonding,

kolla på lite olika diagram hos murata och kanske på sid 49 på den här pdf'en

http://www.murata.com/catalog/c02e.pdf
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

När och varför behöver man ta hänsyn till ESR ?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

alltid :lol:

det är en serie resistans och serie induktans i kondensatorer, höga frekvenser ställer till det, det finns så gott som alltid en brytpunkt där kondensatorn böjer bete sig som en spole istället för en kondensator

två exempel på problem med esr

avkopplingar i digitala kretsar, med snabba till och från så kan strömtopparna från en ttlic med lite mera grindar i bli stor och mycket snabb, då kan man inte ha en vanlig elektrolytkondin, inte ens en gammeldags plastfilmskonding en bit bort på kortet för att ha som avkopplingskondensator, det ska vara något med lågt esr nära komponenten, högs en centimeter ifrån

eller som kopplingskondensator för högfrekvens, där dämpas signalen som det vore en spole som satt där istället för en kondensator
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Ok, Vad händer om man har en med högt ESR som avkoppling då?
nyfiken :)
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Vad händer om man har en med högt ESR som avkoppling då?

Den fungerar inte som avkoppling.
D.v.s att de störningar som man vill filtrera bort,
överförs till andra delar av kretsen...

Sen finns det naturligtsvis ingen "hög" resp "låg" ESR, bara *olika* ESR.
Hög/låg behöver inte betyda detsamma från fall till fall...
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Då förstår jag.
Silverstream

Re: Kunskap om ESR hos ytmonterade keramer?

Inlägg av Silverstream »

Jag superbumpar denna tråd för en fråga angående ESR:

På ett antal ställen har jag sätt folk som menar att en elektrolytkondensator med för hög ESR kan "fixas" genom att sätta en liten keramisk kondensator parallellt. Rent logiskt känns det ju rimligt då kapacitanserna adderas men deras serieresistanser minskar då de placeras parallellt. Dock känns det som denna lösning skulle göra låg-ESR elektrolyter överflödiga, och jag undrar därför om detta fungerar i praktiken?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Först och främst är 10µF keramiska ytmonterade kondensatorer inte speciellt bra som avkoppling. 100nF är mycket bättre när vi pratar högfrekvent avkoppling och orsaken är att 10µF har så tunna metallager att deras ESR är högre än hos 100nF som helt enkelt har tjockare metallager.

Elektrolytkondensatorer är nästan alltid byggd vid att rulla ihop 2 lager med isolator mellan, det ger en induktans vilket stämmer dåligt med avkoppling av höga frekvenser. Dock är de bra vid låga frekvenser pga. deras "stora" kapacitet, alltså sköter de var sitt frekvensområde i avkopplingen.

Det viktiga är dock inte om det är en 10nF eller 100nF, det viktiga är att ledaren går till kondensatorn "snabbt o effektivt", alltså korta ledare utan böj osv. Det är en hel vetenskap att få bäst möjligt. Elektronik i Norden hade en antal artikel om detta (i 3 delar om jag minns rätt) där essensen var att kondensatorns storlek hade mindre betydelse i de höga frekvenser, det var ledarnas dragning som betydde nästan allt.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Keramiska kondensatorer fungerar tydligen bra som mikrofoner.. :vissla:
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Silverstream skrev:Jag superbumpar denna tråd för en fråga angående ESR:

På ett antal ställen har jag sätt folk som menar att en elektrolytkondensator med för hög ESR kan "fixas" genom att sätta en liten keramisk kondensator parallellt. Rent logiskt känns det ju rimligt då kapacitanserna adderas men deras serieresistanser minskar då de placeras parallellt. Dock känns det som denna lösning skulle göra låg-ESR elektrolyter överflödiga, och jag undrar därför om detta fungerar i praktiken?
När det gäller nätdelar med stora strömmar skulle det bli extremt dyrt att ersätta låg-esr lytar med keramiska kondingar parallellt med ellytar av sämre kvalitet.
Paxmax

Inlägg av Paxmax »

En "låg-ESR" elektrolytkondensator kan ju absorbera/leverera stor energi -snabbt.
En keramisk konding kan bara absorbera/avge liten energimängd snabbt.

Så kombinationen liten keramisk konding + billig "sämre-ESR" konding funkar inte t.ex. som energibuffert i ett switch-mode kraftaggregat där HELA kraftstöten avges i en (relativt) kort puls och sen blir det en paus till nästa puls: Spänningsspiken absorberas till en början ok, men sen när keramen är full kommer en hög spänningsspik iaf uppträda.

Om du istället har en vanlig 50/60Hz transformator då kommer kraften efter likriktning i (relativt) långa långsamma pulser kan du ha billiga "sämre-ESR" kondingar + keram för att absorbera mindre störningar som annars skulle gått raka vägen förbi budgetelektrolyten.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Silverstream: Allt beror på i vilket sammanhang man kopplar så. Är det vid moderata frekvenser (50-150kHz, typisk SMPS-frekvenser) är det en mycket dålig lösning då ingen av kondensatorerna fungerar ordentligt där.

Är det för att döda högfrekventa störningar (i MHz-områden) är det mycket bra men i mellanområdet är det sämst.
Skriv svar