Kunskap om ESR hos ytmonterade keramer?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Silverstream

Re: Kunskap om ESR hos ytmonterade keramer?

Inlägg av Silverstream »

Tack för svaren!
Mindmapper skrev: När det gäller nätdelar med stora strömmar skulle det bli extremt dyrt att ersätta låg-esr lytar med keramiska kondingar parallellt med ellytar av sämre kvalitet.
Okej. Varför skulle det bli dyrare? Är inte en 'dålig' elektrolyt + keramisk kondensator billigare än en låg-esr elektrolyt?

Paxmax skrev: Så kombinationen liten keramisk konding + billig "sämre-ESR" konding funkar inte t.ex. som energibuffert i ett switch-mode kraftaggregat där HELA kraftstöten avges i en (relativt) kort puls och sen blir det en paus till nästa puls: Spänningsspiken absorberas till en början ok, men sen när keramen är full kommer en hög spänningsspik iaf uppträda.
Mmm, jag funderade i dessa banor också. Känns ju på något sätt rimligt att en liten låg-ESR kondensator endast kan hjälpa till att fixa tidskarakteristiken för den energimängd som dess kapacitans tillåter.
Icecap skrev: Silverstream: Allt beror på i vilket sammanhang man kopplar så. Är det vid moderata frekvenser (50-150kHz, typisk SMPS-frekvenser) är det en mycket dålig lösning då ingen av kondensatorerna fungerar ordentligt där.

Är det för att döda högfrekventa störningar (i MHz-områden) är det mycket bra men i mellanområdet är det sämst.
Kul, då det var precis ett SMPS till nixierör jag tittade på... Hur vet man vilka frekvensområden som ställer till problem för kondensatorerna?

Till sist. Hur vet jag att det är en låg-ESR elektrolyt jag köper? Många ställen har inte detta angivet i produktbeskrivningen. Betyder det att det rör sig om elektrolyter med 'vanlig' ESR, dvs anges det alltid om det rör sig om låg-ESR komponenter?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

En låg-ESR elektrolyt är alltid markerat som sådan om det är en vettig försäljare!

Och om det är en SMPS för att få hög spänning till nixie-rören är det ju inga stora strömmar som gäller. I databladet för den valda switch-krets finns ganska säkert rekommendationer men börja inte med att snåla vid att ta en "normal" elektrolytkondensator + en keramisk, det blir nämligen inte billigare! Ta direkt en låg-ESR elektrolyt om det anges i databladet.

Keramiska kondensatorer till 90V+ är inte värst vanliga eller billiga.

Med tanke på din [ironi] rikliga information [/ironi] om strömmar, frekvenser och spänningar är det svårt att ge bättre svar.

Och vid vilka frekvenser ESR har kännbar betydelse är ganska enkelt att räkna ut: kolla reaktansen vid den valda frekvens och kapacitet, är den kännbart låg är ESR en betydande faktor, är reaktansen (teoretisk) hög (t.ex. 100 ohm) har en ESR på 0,5 ohm knappast betydelse eller hur?
Silverstream

Inlägg av Silverstream »

Icecap: Jag hade inte tänkt sätta två kondensatorer parallellt. Grejen var att jag hittade en krets just för att driva nixierör där det stod speciellt att det skulle vara låg-ESR. Jag googlade då lite, och såg att en del föreslog ovannämnda "lösning". Det lät konstigt att det skulle gå att komma runt problematiken på det viset, åtminstone oavsett tillämpningsområde, vilket var anledningen till att jag ställde frågan här.
Med tanke på din [ironi] rikliga information [/ironi] om strömmar, frekvenser och spänningar är det svårt att ge bättre svar.

Och vid vilka frekvenser ESR har kännbar betydelse är ganska enkelt att räkna ut: kolla reaktansen vid den valda frekvens och kapacitet, är den kännbart låg är ESR en betydande faktor, är reaktansen (teoretisk) hög (t.ex. 100 ohm) har en ESR på 0,5 ohm knappast betydelse eller hur?
Ursäkta den dåligt ställda frågan. Men ja, jag förstår vad du menar. Tack!
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Silverstream skrev:Tack för svaren!
Mindmapper skrev: När det gäller nätdelar med stora strömmar skulle det bli extremt dyrt att ersätta låg-esr lytar med keramiska kondingar parallellt med ellytar av sämre kvalitet.
Okej. Varför skulle det bli dyrare? Är inte en 'dålig' elektrolyt + keramisk kondensator billigare än en låg-esr elektrolyt?
Som det framgått av de andra svaren så kan inte "en" keramisk kondensator svälja större energimängder. De keramiska kondensatorerna ökar mycket i pris när de blir större, någonstans har du skärningspunkten för när det är billigare att köpa låg-esr ellyt. Ett alternativ är att använda flera keramiska för att öka förmågan att ta upp mera energi men du har samma prisutveckling där också. Fler keramiska ökar prisbilden.
Silverstream

Inlägg av Silverstream »

Mindmapper: Jo, det verkar ju rimligt. Det verkar ju kunna vara ett alternativ att göra så i vissa fall, men inte som en generell ersättare för låg-ESR elektrolyter.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Jo, keramer med värdet 10uF 450V X7R i storlek 2022 är inte direkt billiga runt 10SEK vid 1M st...
Dåliga är dom också (spricker vid termisk stress), så dom åkte ut och ersattes av RIFA elyter istället (2 på vardera 47uF istället för 10 keramer på 4,7uF).
Anledningen till 2 på 47uF är att dom fortfarande skall ha minst 47uF efter 100.000 timmar...
Något jag inte vetat tidigare är att keramer har en spänningsberoende kapacitans som rätt stor (den sjunker vid högre spänningar).

Och om man skall parallellkoppla keramer så skall dom ha en faktor 100 mellan sig i kapacitans, det har jag utrett i någon annan tråd.
ds77

Inlägg av ds77 »

Kemet spice kan man ladda ner och få en uppfattning om hur pass bra keramiska kondensatorer kommer fungera. Det tar hänsysn till det mesta, inklusive spänning.
Paxmax

Inlägg av Paxmax »

:doubt: Kondingar är mekaniskt känsliga. Vi hade v-nots fräs mellan alla kretskort i en kaka... när personalen bröt loss korten så knäcktes just keramiska kondingarna. Problemet ökar med tunnare kretskortslaminat... Vi fick helt enkelt ut en rad mindre kretskort per kaka för vi gick över till frästa spår med brytlänkar.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

@ limpan4all, I vilken tråd utredde du det?

Det enda jag läst i den vägen är att kapacitansen ska skilja för att kunna ge avkoppling i olika frekvensband.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Och om det är för avkoppling har det ingen större betydelse heller vilket klart framgår av artikeln i "Elektronik i Norden".
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Årgång och Nummer?

Måste varit någon annan applikation som behövde 100 ggr skillnad. Fast frågan är då till vad?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

dom klarar olika frekvenser på olika sätt

dom halvstora funkar på halvhöga frekvenser och dom små på höga frekvenser

det är bara att kolla på databladen för kondingarna så ser man det
Borre

Inlägg av Borre »

I den här tråden finns länkar till artiklarna som syftas på ovan:
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 4&p=703096

Det som framgår är att hur man ansluter kondensatorn (korta ledningar) och kapselstorleken har störst betydelse. Vid samma montering och kapsel var inte 100nF bättre än 1uF på något vis, utan den större var tom bättre. Parallellkoppling av en stor och en liten var snarare sämre än bättre, det var i så fall bättre att direkt välja en större.
Skriv svar