Jo det hade ju vart det enkla sättet. Kruxet är att jag inte har någon kristall långsammare än 8 MHz hemma. Därför tänkte jag höra om det fanns någon annan metod.
Har hört ryktas att man skulle kunna programmera med hjälp av ISP-klockan från AVRiso MKII, kan det stämma och hur gör man i så fall då? Eller var kan jag läsa mig till hur man gör det?
Annars blir det till att beställa kristaller.
Mvh
Nils
Program för att programera Atmega88
-
thepirateboy
- EF Sponsor
thepirateboy -> Ber om ursäkt om jag vart lite otydlig. Men jag kör redan nu kretsen på en 8MHz extern kristall. Och efter att jag av misstag satt Fuse-bitarna för oscillator till Low-power oscilator 0.9-3.0 MHz så startar den inte längre och går inte heller att programmera.
Frågan är ju om det går att ställa om Fuse-bitarna med hjälp av min programerare trots detta?
Annars får jag lov att köpa lite långsammare kristaller.
Mvh
Nisse
Frågan är ju om det går att ställa om Fuse-bitarna med hjälp av min programerare trots detta?
Annars får jag lov att köpa lite långsammare kristaller.
Mvh
Nisse
-
thepirateboy
- EF Sponsor
Ok, då är jag med.
Provade på skoj att ställa om Fuses. Jag hittar dock inget som heter Low-power oscillator 0.9-3.0. Provade med Ext Crystal 0.9-3.0 MHz och då går det fortfarande att progga trots 8 MHz kristall.
Ändrar man till Low Freq Crystal blir dock stopp. Bytte då till en klockkristall på 32kHz och ändrade ISP till 6.478 kHz så gick att progga igen.
Provade på skoj att ställa om Fuses. Jag hittar dock inget som heter Low-power oscillator 0.9-3.0. Provade med Ext Crystal 0.9-3.0 MHz och då går det fortfarande att progga trots 8 MHz kristall.
Ändrar man till Low Freq Crystal blir dock stopp. Bytte då till en klockkristall på 32kHz och ändrade ISP till 6.478 kHz så gick att progga igen.