Program för att programera Atmega88

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
Nisse

Inlägg av Nisse »

Jo det hade ju vart det enkla sättet. Kruxet är att jag inte har någon kristall långsammare än 8 MHz hemma. Därför tänkte jag höra om det fanns någon annan metod.
Har hört ryktas att man skulle kunna programmera med hjälp av ISP-klockan från AVRiso MKII, kan det stämma och hur gör man i så fall då? Eller var kan jag läsa mig till hur man gör det?

Annars blir det till att beställa kristaller.

Mvh
Nils
thepirateboy
EF Sponsor

Inlägg av thepirateboy »

Ja, det bör nog gå att ta en extern klocka någonstans, prova med att söka på avr-freaks isåfall. Men börja med att sätta kristallen du har mellan ben 9 och 10 så bör den hoppa igång med lite tur.
Användarvisningsbild
cykze
EF Sponsor

Inlägg av cykze »

Har du någon annan AVR ledig så kan du ju göra ett program i den som ger ut 0.9-3.0 MHz. Sen kopplar du den signalen till XTAL1 (har jag för mig, står i databladet) på den andra AVR:en.
Användarvisningsbild
Nisse

Inlägg av Nisse »

thepirateboy -> Ber om ursäkt om jag vart lite otydlig. Men jag kör redan nu kretsen på en 8MHz extern kristall. Och efter att jag av misstag satt Fuse-bitarna för oscillator till Low-power oscilator 0.9-3.0 MHz så startar den inte längre och går inte heller att programmera.

Frågan är ju om det går att ställa om Fuse-bitarna med hjälp av min programerare trots detta?

Annars får jag lov att köpa lite långsammare kristaller.

Mvh
Nisse
thepirateboy
EF Sponsor

Inlägg av thepirateboy »

Ok, då är jag med.

Provade på skoj att ställa om Fuses. Jag hittar dock inget som heter Low-power oscillator 0.9-3.0. Provade med Ext Crystal 0.9-3.0 MHz och då går det fortfarande att progga trots 8 MHz kristall.

Ändrar man till Low Freq Crystal blir dock stopp. Bytte då till en klockkristall på 32kHz och ändrade ISP till 6.478 kHz så gick att progga igen.
Användarvisningsbild
Nisse

Inlägg av Nisse »

CKSEL 3..1 -> 101
Tabell 7-3 på sidan 30 i databladet
Low Power Crystal Oscillator operating mode 0.9-3.0 MHz

Hmm, gick alltså fortfarande att programera för dig... Det är något fishy på gång här.... Får exprimentera lite.
Skriv svar