Det är även troligt att du bränt din PIC. De gillar inte 10V, och "omvandlas" då till ett "dyrt motstånd".
När jag gör labbkopplingar brukar jag vänta med att koppla inte IC-kretsar och annat känsligt tills jag kontrollerat att spänningsregleringen fungerar.
Problem att använda 78L05
Re: Problem att använda 78L05
Börja med att belasta med något annat. Symptomen tyder snarare på kortslutning i lasten än i regulatorn. Så börja med att konstatera var felet finns.
Det är faktiskt inte första gången jag stöter på detta problem. Förra gången matade jag från batteri och då hettades regulatorn upp mycket. Då var en PIC ansluten och den klarade sig. Det var inte 10 V ut till belastningenbearing skrev: ↑20 augusti 2024, 16:16:21 Det är även troligt att du bränt din PIC. De gillar inte 10V, och "omvandlas" då till ett "dyrt motstånd".
När jag gör labbkopplingar brukar jag vänta med att koppla inte IC-kretsar och annat känsligt tills jag kontrollerat att spänningsregleringen fungerar.
Det är kanske olika med olika regulatorer, kanske rent av olika för olika tillverkare av regulator med samma beteckning, men åtminstone vissa linjära regulatorer självsvänger om de har fel/inga kondensatorer, och det verkar finnas risk att den självsvängningen gör dåliga saker med regulator. Vet inte alls vad som händer i regulatorn men en hypotetiskt möjlig förklaring kan vara att vid självsvängning går det för höga strömmar i delar som bara ska ha rätt små strömmar, så något blir överbelastat. Typ vid högre frekvens så gör interna kapacitanser att strömmen ökar.jfri skrev: ↑20 augusti 2024, 15:57:24Stekt för att inga kondensatorer användes ? Har läst att dom bör användas men inte för att hindra att regulatorn förstörs. Har beställt några nya 78L05 och när dom kommer ska dom kopplas in rätt. Uppenbart fick jag det inte att fungera då de blev kopplade bak och framMiaM skrev: ↑20 augusti 2024, 08:05:30I så fall är det icke försumbar risk att den är stekt.
Sidospår:
För komponenter som inte kostar mer än några kronor per styck så är ett bra tips att köpa några fler än vad man faktiskt behöver. Eller åtminstone göra detta för komponenter som är troligt att man kommer ha nytta av i framtiden, såsom t.ex. just spänningsregulatorer men även t.ex. motstånd, de vanligaste 74xx-logikkretsarna, de vanligaste småsignaltransistorerna osv.
==============
jag missade att in/ut hade växlats. Det är absolut troligaste felorsaken.