Problem att använda 78L05
Problem att använda 78L05
Jag försöker använda denna 78L05
https://www.electrokit.com/78l05-to-92- ... or-5v-0.1a
Kopplar ingång till ett labaggregat som ger ut 12.4V 0.2 A, utgången har kopplats till en PIC (16F17125)(bara dess strömförsörjning inkopplad)
Också kopplat in kondensatorer på in och utgång. När jag kopplar på spänningen så sjunker den till runt 5V och nästan 0.2 A dras. Detta måste väl vara fel. Om utgången inte kopplas in till PIC förblir labaggregatets utpänning 12.4 V men då har jag över 10V på 78L05 utgången. När PIC inkopplas får jag bara 2.4V ut från spregulatorn. Inget blir rätt här och jag begriper inte varför
https://www.electrokit.com/78l05-to-92- ... or-5v-0.1a
Kopplar ingång till ett labaggregat som ger ut 12.4V 0.2 A, utgången har kopplats till en PIC (16F17125)(bara dess strömförsörjning inkopplad)
Också kopplat in kondensatorer på in och utgång. När jag kopplar på spänningen så sjunker den till runt 5V och nästan 0.2 A dras. Detta måste väl vara fel. Om utgången inte kopplas in till PIC förblir labaggregatets utpänning 12.4 V men då har jag över 10V på 78L05 utgången. När PIC inkopplas får jag bara 2.4V ut från spregulatorn. Inget blir rätt här och jag begriper inte varför
- Klas-Kenny
Re: Problem att använda 78L05
Visa en bild på din inkoppling. Förmodligen är något kopplat tokigt, men vi kan ju bara gissa.
Kan den ha skadats av ESD, eller har du kört den utan kondingar först?
Sidan 13 tar upp några viktiga aspekter för 3-terminals regulatorer.
Kanske inte hjälper i ditt fall men värt att beakta.
https://www.renesas.com/us/en/document/ ... regulators
Kanske inte hjälper i ditt fall men värt att beakta.
https://www.renesas.com/us/en/document/ ... regulators
Ser man på databladet för TO-92 med platta ytan bort ifrån dig som i mitt fall så har man ju input till höger och där matar jag in 12.4 V från aggregatet. Mitt stiftet är jordat har kontrollmätt. Från vänstra stiftet matar jag ut till PICen. Så kan inte se att det skulle vara kopplat bak och fram
200mA brukar vara mer än en sådan där 78Lxx klarar av. Prova med en ny.
Det var lurigt. Då bör ut och in vara omkastat. Dock efter att växlat anslutningarna så fungerar det ändå inte. Matningen faller från 12.4 till 6 V och 200 mA dras och regulatorn blir varm
I så fall är det icke försumbar risk att den är stekt.
Sidospår:
För komponenter som inte kostar mer än några kronor per styck så är ett bra tips att köpa några fler än vad man faktiskt behöver. Eller åtminstone göra detta för komponenter som är troligt att man kommer ha nytta av i framtiden, såsom t.ex. just spänningsregulatorer men även t.ex. motstånd, de vanligaste 74xx-logikkretsarna, de vanligaste småsignaltransistorerna osv.
En lärdom som du nu har gjort är att inte koppla in belastningen på spänningsregulatorns utgång direkt utan istället se till att spänningsregulatorn fungerar först innan inkoppling av lasten sker.
Nu kan även din processor ha gått upp i rök.
Nu kan även din processor ha gått upp i rök.
Har du testat att lasta med en resistor eller liknande enkel last?
Stekt för att inga kondensatorer användes ? Har läst att dom bör användas men inte för att hindra att regulatorn förstörs. Har beställt några nya 78L05 och när dom kommer ska dom kopplas in rätt. Uppenbart fick jag det inte att fungera då de blev kopplade bak och framMiaM skrev: ↑20 augusti 2024, 08:05:30I så fall är det icke försumbar risk att den är stekt.
Sidospår:
För komponenter som inte kostar mer än några kronor per styck så är ett bra tips att köpa några fler än vad man faktiskt behöver. Eller åtminstone göra detta för komponenter som är troligt att man kommer ha nytta av i framtiden, såsom t.ex. just spänningsregulatorer men även t.ex. motstånd, de vanligaste 74xx-logikkretsarna, de vanligaste småsignaltransistorerna osv.