Rädda gamla högtalarmembran?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Re: Rädda gamla högtalarmembran?

Inlägg av Mizzarrogh »

Ja, kanske, men det är en annan typ av membran på dosorna, har för mig att det behöver vara hårdare och att det tvärtemot högtalare skall vara styvt, typ som på gamla stetoskop eller membranet i riktigt, riktigt gamla hörlurar från kristallradiotiden.
Ligger litet utanför mitt område, men det skadar ju inte att fråga runt, jag inbillar mig att det är viss överlappning mellan radiofolk och de som håller på med detta. :)

(Har en hel skokartong med gamla hörlurar av den typen som står på listan för genomgång också, så det skadar ju inte att lära sig ordentligt... :) )
malman

Inlägg av malman »

Frågade hifikit om lim... De använde MONTAGELIM CASCO UNIVERSAL AQUA... Vid omkoning mm

Tex :
https://www.bauhaus.se/montagelim-casco ... -aqua-40ml
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Tackar, då provar jag det. :tumupp:
(För de som jag postade bilder på så är detta mest ett experiment då de redan är i ganska dåligt skick, jag köpte dem som dekoration förut till min radiosamling, priset var satt därefter också, går det inte att rädda membranet så är det inte hela världen då får de bli dekoration.). :)
Användarvisningsbild
Oskar

Inlägg av Oskar »

De blir fina sedan när du ordnat till dom :bravo:

Är det kring 2k DC resistans på talspolarna? Den här högtalartypen brukade sitta direkt i anodkretsen, precis som hörlurarna gjorde vid den här tiden.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Kan, kolla, men jag tror att det är det på båda, ingen av dem har heller egen transformator. :)
Den runda snidade är svensktillverkad.Rätt udda konstruktion dendär med påhängsmembranet, men den var faktiskt ganska vanlig vid denna tid, det membranet skall vara litet hårdare som ni säger, tror de som va litet senare hade ett membran av celluloid eller liknande, det var nog bara dessa tidiga som hade pappmembranet, påminner litet om en väldigt tunn unikabox på den. Edit, dessa kom ungefär samtidigt med de sista klassiska hornhögtalarna (Edit, Mono för radio alltså, inte HiFi horn), elementet är rätt slika konstruktionsmässigt på dem jag sett.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Fun fact är att det faktiskt går att spela musik från gamla brittiska bilhorn också då de byggde på samma princip, låter inte så bra dock, men det fungerar om man kopplar in spolen direkt... :D
Edit, Bilradion på bilden är mycket senare, fruktansvärt starkt gjord är den i allafall, kåpan är gjuten helt i metall på den...
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Off Topic:
Oskar, Javisst, ti8ll exempel denna, som är en av de som står på förstaparkett i mitt finrum! :)
Radiofinumx.jpg
(Edit, ja, det är dammigt därför att jag gjort rent öppenspisen och glömde att lägga över den... Den är annars noga putsad med möbelpolish. :oops: )
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
ziw

Inlägg av ziw »

Lim för våtrumstapeter har jag använt till att laga högtalarelement. Småfel har jag fixat och det är billigt, men det blir stora förpackningar-
Av bilderna tycker jag att pappen är bortom reparation.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

dum fråga i sammanhanget, någon som gör nya membran?

borde gå att tillverka av pappersmassa

numera borde man relativt lätt kunna göra form med 3d printer
Användarvisningsbild
Oskar

Inlägg av Oskar »

Mizz:
Snygg! Den hoppas jag att du får fart på, så den går att använda :tumupp:
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Oskar, ja, i stort sett färdig frånsett några mindre saker som en spole som någon klippt av okänd anledning och att någon verkar ha lött fast omställaren i dess övre läge, fråga mig inte varför... osv. Men detta är en intressant apparat såtillvida att den är symmetriskt uppbyggd inuti med två batterilådor, två spolar, osv, en på var sida (batterikablaget som hänger ut är inte original utan någon gammal modifikation som någon gjort, troligen för att kunna använda större batterier).
(Lurarna på bilden är militära Telecom lurar, har ett par som matchar bättre någonstans i lådorna som är från samma tid och civila jag tänkte rota fram som fungerande dekoration till den).

Det vore kul att göra en sådandär klassisk kubantenn till den i framtiden, men just nu får den ett kopparsnöre som jag faktiskt lyckats få tag på original isolatorer från tiden till. :)
Har en till, litet större av panelmodell också men den var i mycket sämre skick inuti och fattades flera rör till den så den ligger en bit fram i tiden.
Skriv svar