Rädda gamla högtalarmembran?
- Mizzarrogh
Rädda gamla högtalarmembran?
Hi guys! Jag håller just nu på att snygga upp några riktigt gamla högtalare från början på 1900 talet, de hör till apparater från 1920-30 talet så det går inte att beställa nya delar till dem. Jag vill givetvis behålla original elementen inuti dem.
Metoder jag sett är att pensla insidan med kontaktlim eller klippa upp tepåsar och limma på papperet. Membranen är väldigt sköra av ålder och har blivit frasiga i kanterna, jag försökte att räta ut dem någon genom att fukta dem med en våt trasa och låta det torka i rätt position, fungerade sådär, men de är marginellt nu när de torkat men fortfarande spruckna och sköra.
Kvaliteten på ljudet är egentligen inte så viktigt, jag förväntar mig knappast guldörat kvalitet på ljudet, men det vore kul om det gick att få dem att låta skapligt såsom de en gång gjorde ihop med apparaterna.
Är det vettigt att använda kontaktlim som reparationsmaterial här?
Metoder jag sett är att pensla insidan med kontaktlim eller klippa upp tepåsar och limma på papperet. Membranen är väldigt sköra av ålder och har blivit frasiga i kanterna, jag försökte att räta ut dem någon genom att fukta dem med en våt trasa och låta det torka i rätt position, fungerade sådär, men de är marginellt nu när de torkat men fortfarande spruckna och sköra.
Kvaliteten på ljudet är egentligen inte så viktigt, jag förväntar mig knappast guldörat kvalitet på ljudet, men det vore kul om det gick att få dem att låta skapligt såsom de en gång gjorde ihop med apparaterna.
Är det vettigt att använda kontaktlim som reparationsmaterial här?
Re: Rädda gamla högtalarmembran?
Lappade ihop en högtalare till en gitarrförstärkare där någon hade tryckt en penna genom membranet med nagellack och tepåsepapper, eller om det kan ha varit kaffefilter, ingen aning om det blev bättre ljud, men högtalaren blev hel iaf.
Det var en utförsäljning från en skola.
Det var en utförsäljning från en skola.
- Mizzarrogh
Tackar! Skall prova det på de större sprickorna i så fall.
Törs man limma runt kanten om man penslar på kontaktlim tunt med en pensel?

Törs man limma runt kanten om man penslar på kontaktlim tunt med en pensel?
-
Det är kanske bättre att använda en gummilösning (solution).Mizzarrogh skrev: ↑12 juni 2024, 20:53:59 Törs man limma runt kanten om man penslar på kontaktlim tunt med en pensel?
Packningsklister kanske fungerar, det har mörk färg och är klibbigt utan dess like, skulle tro det innehåller någon typ av elestiskt gummigrej.
https://www.biltema.se/bilvard/bilunder ... 2000042268
https://www.biltema.se/bilvard/bilunder ... 2000042268
- Mizzarrogh
Tackar! Hade för mig att gummisolution aldrig riktigt stelnar utan förblir klibbigt, men det skulle ju annars kunna vara ett alternativ.
Skall titta närmare på packningsklister också.
Skall se om jag kommer ihåg att plåta sedan.
Jag vet inte om det var någon här som sålde dem, men jag tyckte de var rätt snygga om man fick till dem, annars är de ju roliga som dekor.

Skall titta närmare på packningsklister också.

Skall se om jag kommer ihåg att plåta sedan.
Jag vet inte om det var någon här som sålde dem, men jag tyckte de var rätt snygga om man fick till dem, annars är de ju roliga som dekor.
Det limmet jag köpte när jag kantade om högtalare kunde enligt beskrivningen även användas för att laga revor och hål i högtalare, inget jag testat dock.
- Mizzarrogh
Var det gummisolution eller?
Låter ju som att detta skulle kunna vara rätt annars.

- Mizzarrogh
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Det stod på kinesiska på tuben, men det blev nån slags segt lågdensitetsgummi när det torkade.Mizzarrogh skrev: ↑13 juni 2024, 14:18:16 Var det gummisolution eller?![]()
Tänk våtrumssilikon men mjukare,segare och lättare.
I samma härad, men ändå olika... Tror jag ..
Vad använder man för nåt att limma dammskydden och spindeln med (på moderna element)? Kan ju vara lite hårdare principiellt...
Vad använder man för nåt att limma dammskydden och spindeln med (på moderna element)? Kan ju vara lite hårdare principiellt...
hifikit har ju en verkstad och kan säkert hjälpa dig med tips & material https://www.hifikit.se/verkstad/
En tanke som dök upp, är ju att det finns dom som renoverar ljuddosor på trattgrammofoner, kanske finns det något att hämta på någon sida om det.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.