Hjälp med IR-sensor!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
nisse46

Re: Hjälp med IR-sensor!

Inlägg av nisse46 »

Marta skrev: 19 juli 2023, 08:53:48 Till gamla LED så är 470R lagom för 5V. Moderna high intensity lyser bra med hyfsat stora motstånd. Det är användbart när de skall drivas av strömsvaga utgångar.

Du kan testa med det Du har, men anslut LED med motstånd mellan +5V och IR-givaren. Med lågt motstånd kan ev. testkomponenterna påverka medan de är på plats. Du kan också mäta med multimeter. Siffrorna borde fladdra om något tas emot.

För att verkligen testa krävs att Du får tillgång till ett scope. Mät då mellan GND och utgång. Sätt inte probens jordklämma i +5V e.dyl, det blir kortis genom skyddsjorden och något kommer att gå sönder.
Ja då har jag testat med lampan direkt på kortet och pumpen spänningsatt och lampan lyser fint på varje tryck men inget pip och ingen start.
Så då är ju frågan om det är lönt o gå vidare, det är i så fall o meka loss innerdelens kretskort o se om det finns nåt uppenbart..
Eftersom det klyddade i förrfjol så verkar det vara nåt som e slitet och gett upp till slut, pumpen fungerar ju fint annars på nödkörningen.
Får se om jag jitter....
nisse46

Inlägg av nisse46 »

rvl skrev: 19 juli 2023, 09:06:00 Datorns ljudingång tillsammans med t.ex. Audacity eller nåt mer specifikt "scope program" (har inte testat sådana) borde kunna användas för att åtminstone se modulationen, om det är av intresse.
Hehe, låter som mega överkurs, kanske om jag ägt ett ocilloskop så hade jag kunnat klura ut det men inte lönt för mig så sällan jag mekar elektronik.
Tack ändå för tipset!
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Vad för pump är det?

Äldre billiga noname från typ Jula, ÖoB osv har ofta väldigt enkel styrning. Typ jord och nolla samt tre styrda faser till utedelen, och kanske nån ledning till temperaturgivare. Invändigt är det bara fläktmotorn och motorn som vinklar spjällen som styrs. Så om själva kyl/värmegrejen funkar så kan det vara läge att koppla in elektroniken från en annan (i övrigt kass) billig VP för att styra utedelen, och använda nödkörningsläget på den befintliga styrningen för att tvinga den att köra inomhusfläkten på max. Blir ju lite fult att ha en extra styrlåda för en till uppsättning elektronik osv, men med tanke på vad en värmepump kostar så kan det kanske vara värt det.

Fast bättre vore ju att på nåt sätt lyckas hitta felet.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Lite halvt OT men..

I mina tonår så hade min syster en sony stereo"stapel" (fast ihopsatt) med fjärr, jag ägde då en programmerbar fjärr som jag giveyvis hade programmerat in samtliga fjärrar i huset i (och diverse kompisars)

Iaf slutade fjärren till den fungera, vi testade då med min fjärr och den funkade, aha, fjärren trasig.

Tog med bara fjärren till onoff och hävdade garanti.. dom tog upp en fjärrkontrolltestare och konstaterade att fjärren fungerade och ville ha in hela stereon. ..Hem igen och hämta hela stereon och lämna in.

Några veckor senare var den klar och då kunde man läsa på pappret där att dom hade felsökt och sedan bytt fjärren mot en ny :)

Så jag antar att den hade hamnat ur frekvens eller nåt, för man såg med deras testare att den skickade ut nån signal iaf.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Utan scope är Du nog vid vägs ände vad gäller feelsökning. Har Du möjlighet så testa en anan fjärr.

Kan Du komma åt ett scope så kontrollera om en ev. kristall/resonator i fjärren håller rätt frekvens. Kontrollera även att signalen är rimlig, svårt utan kunskap. Även maskinens kristall/resonator bör kontrolleras innan det är dags att definitivt ge upp.

Dessa komponenter kan gå sönder spontant, men är också känsliga för att bli tappade. Så har fjärren fått ta emot en del törnar så är det väl värt att kontrollera den.
nisse46

Inlägg av nisse46 »

MiaM skrev: 19 juli 2023, 16:39:02 Vad för pump är det?

Äldre billiga noname från typ Jula, ÖoB osv har ofta väldigt enkel styrning. Typ jord och nolla samt tre styrda faser till utedelen, och kanske nån ledning till temperaturgivare. Invändigt är det bara fläktmotorn och motorn som vinklar spjällen som styrs. Så om själva kyl/värmegrejen funkar så kan det vara läge att koppla in elektroniken från en annan (i övrigt kass) billig VP för att styra utedelen, och använda nödkörningsläget på den befintliga styrningen för att tvinga den att köra inomhusfläkten på max. Blir ju lite fult att ha en extra styrlåda för en till uppsättning elektronik osv, men med tanke på vad en värmepump kostar så kan det kanske vara värt det.

Fast bättre vore ju att på nåt sätt lyckas hitta felet.
Det är en sanyo 123, 18 år men går fortf optimalt effektmässigt så den får gå tills den dör helt.
Att meka ihop elektroniken med annan pump är överkurs för mig tyvärr, hade nog sabbat den helt om jag försökt :)
nisse46

Inlägg av nisse46 »

Glenn skrev: 19 juli 2023, 17:41:16 Lite halvt OT men..

I mina tonår så hade min syster en sony stereo"stapel" (fast ihopsatt) med fjärr, jag ägde då en programmerbar fjärr som jag giveyvis hade programmerat in samtliga fjärrar i huset i (och diverse kompisars)

Iaf slutade fjärren till den fungera, vi testade då med min fjärr och den funkade, aha, fjärren trasig.

Tog med bara fjärren till onoff och hävdade garanti.. dom tog upp en fjärrkontrolltestare och konstaterade att fjärren fungerade och ville ha in hela stereon. ..Hem igen och hämta hela stereon och lämna in.

Några veckor senare var den klar och då kunde man läsa på pappret där att dom hade felsökt och sedan bytt fjärren mot en ny :)

Så jag antar att den hade hamnat ur frekvens eller nåt, för man såg med deras testare att den skickade ut nån signal iaf.
Ja, det kan ju fortf vara fjärren som är kass även om allt ser bra ut på displayen osv.
Hoppet låg ju i om mottagaren var död men det var den inte så nu blev det fler frågor bara....
nisse46

Inlägg av nisse46 »

Marta skrev: 19 juli 2023, 18:34:08 Utan scope är Du nog vid vägs ände vad gäller feelsökning. Har Du möjlighet så testa en anan fjärr.

Kan Du komma åt ett scope så kontrollera om en ev. kristall/resonator i fjärren håller rätt frekvens. Kontrollera även att signalen är rimlig, svårt utan kunskap. Även maskinens kristall/resonator bör kontrolleras innan det är dags att definitivt ge upp.

Dessa komponenter kan gå sönder spontant, men är också känsliga för att bli tappade. Så har fjärren fått ta emot en del törnar så är det väl värt att kontrollera den.
Jepp, kom till samma slutsats, tog ut kretskortet idag o mätte lite komponenter men hittade inget som var uppenbart trasigt.
Såg en video på utube på en som kopplade in en fjärr via ocilloskop där man kunde se frekvenser och signaler så det hade ju varit händigt o ha nu.
Har aldrig tappat fjärren men den har ju varit flitigt använd i 18 år så den är nog sliten, har fått göra rent paddarna/kontaktplatta ett par ggr genom åren.
Ska öppna den imorgon o kolla sen får det nog va bra, det var värt ett försök iaf, får se om jag köper en beg fjärr ev.
Användarvisningsbild
breflabb

Inlägg av breflabb »

Det brukar sitta en liten elektrolykondning över batteri polerna på kretskortet ( några uF )
kolla eller byt den. Kolla även en komponent, fyrkantig ( svängninskrets ) med två ben och kan vara gul eller röd orange
ena benet har förmågan att gå av
Jag pratar om fjärren förstås
nisse46

Inlägg av nisse46 »

Ha, jag hittade felet :))
Öppnade fjärren imorse o tog lite foton på tryckplattan för jag ser ju kasst nuförtiden
Efter ha kollat förstoringar på datorn så såg det lite skumt ut på vissa banor som jag inte sett trots 2+ läsglasögon.

Så jag började mäta kontinuitet på banorna med 2 spetsiga probar för o komma genom färgen, och hittade 2 brott som jag aldrig skulle sett med blotta ögat.
Ett direkt intill ACL knappen och ett lite efter adressändringsknappen som aldrig använts.

Så sista gången jag tryckt in ACL knappen med en penna som man gör, så har nog banan knäckts, kommer ihåg jag fick trycka ganska hårt sista åren.
Den andra banan vet jag inte hur det gått till men kan gått av när jag rengjort med tops o isopropanol som jag gjort ett par ggr, väldigt tunna banor.
Så hoppet tändes och jag skrapade rent, såg brotten o lödde dit ett par koppartrådar och blottade paddarna för ACL så jag kunde kortsluta med en bygel istället.

I med batterier och kortslöt ACL paddarna....provade startknappen och den PEP gött o startade.
Den har aldrig pipt på ACL knappen så man har aldrig vetat vad den gjort riktigt men det var antingen den eller adressbanan som hindrat kommunikation då.

Satt långt inne men gött o hitta felet, tänkte först skruva ihop skiten o låta det va imorse :)
Så tack för hjälpen alla, ibland behöver man bolla lite så man ger det lite extra tid.

Tog en bild innan och en efter med lagningen, alla hål i banorna e mina spetsprobar :)
1.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av nisse46 20 juli 2023, 14:37:31, redigerad totalt 1 gång.
nisse46

Inlägg av nisse46 »

breflabb skrev: 20 juli 2023, 01:00:02 Det brukar sitta en liten elektrolykondning över batteri polerna på kretskortet ( några uF )
kolla eller byt den. Kolla även en komponent, fyrkantig ( svängninskrets ) med två ben och kan vara gul eller röd orange
ena benet har förmågan att gå av
Jag pratar om fjärren förstås
Tack för tipsen, inte dessa felen, men ditt benbrott tips fick nog in min hjärna på rätt spår :)
Användarvisningsbild
breflabb

Inlägg av breflabb »

Liten knuff i annan riktning kan göra susen ibland :D
nisse46

Inlägg av nisse46 »

Sant, ibland fastnar hjärnan i ett spår....trasiga banor var nog det sista jag tänkte på :)
Tänk vad glad man kan bli av en fungerande fjärrkontroll, haha
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Jag har sett många sådana fel, men då i bilgrejer där det korroderat av, märkligt att det händer på en fjärrkontrol inomhus.

RIktigt tunna banor dock.
nisse46

Inlägg av nisse46 »

Acl knappen har jag nog sabbat själv genom mina penntryck, 18 år blir nog en 50 tryck iaf o flexar banan lite var gång så...
Den andra var mer överaskande, men som sagt de är lövtunna och tom smalare än guldfärgen som är ovanpå.
Skriv svar